Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2184958_0001.png
BOLIGMINISTEREN
4. maj 2020
2020-3993
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 14. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 125:
Vil ministeren i forlængelse af svarene på spørgsmål 30 og 74 bekræfte, at det
ikke vil være i overensstemmelse med lovgivningen såfremt det fast tilknyttede
personale, der skal være i en plejebolig, organisatorisk er ansat i hjemmeplejen
i en kommune? Såfremt ministeren ikke kan bekræfte ovenstående, vil ministe-
ren så foreslå reglerne ændret?
Svar:
Regler i lov om almene boliger m.v. regulerer ikke forholdene omkring den
personalemæssige ledelse og organisering af personale i almene plejeboliger.
Hvordan og hvorfra det tilknyttede personales arbejde i plejeboliger organise-
res og ledes, er op til den enkelte kommune at beslutte. Kommunens beslutning
skal ske under hensyntagen til sikringen af, at plejekrævende ældre i almene
plejeboliger får den pleje og omsorg, som de har behov for.
Som oplyst i mit svar på BOU spørgsmål nr. 74 bør reglerne om plejeboliger i
almenboligloven fortolkes således, at det lægges til grund, at der er tilknyttet
personale til servicearealet i plejeboliger svarende til den pågældende beboer-
gruppes behov. Endvidere oplystes, at ældre, der visiteres til en plejebolig, har
et plejebehov, der ikke alene kan opfyldes ved hjemmehjælp.
Dette følger også af de gældende regler i almenboligloven. Jeg finder derfor
ikke, at spørgsmålet givet mig grundlag for at ændre almenboliglovens regler
på området.
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek