Boligudvalget 2019-20
BOU Alm.del
Offentligt
2182048_0001.png
BOLIGMINISTEREN
27. april 2020
2020-3879
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 3. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 123:
Hvilke reguleringer mener den almene boligsektor hindrer en udbygning med
solceller i den almene sektor, og hvilke argumenter har ministeren for at opret-
holde disse blokeringer for udbygning af solceller i den almene boligsektor?
Svar:
Jeg har bedt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet om at bidrage med en
redegørelse for reglerne for etablering af solcelleanlæg. De oplyser følgende:
”Det er i dag muligt at blive fritaget for betaling af elafgift, hvis der er tale om
elektricitet, der er produceret på et VE-anlæg (herunder et solcelleanlæg) og
som forbruges direkte af producenten selv (egetforbrug).
Denne afgiftsfritagelse for egetforbrug af egenproduceret elektricitet omfatter
også lejere i almene såvel som private udlejningsejendomme i det omfang, at fx
solcelleanlægget er placeret i forbindelse med bygningen, og det er udlejeren af
udlejningsejendommen, der ejer solcellerne.
Solcelleanlægget kan etableres uden forudgående tilsagn fra Energistyrelsen,
hvis anlægget tilmeldes såkaldt øjebliksafregning. Ved øjebliksafregning kan
den elektricitet, som produceres på et solcelleanlæg med en kapacitet på 50 kW
eller derunder
1
, øjeblikkeligt egetforbruges, uden at der skal betales PSO-tarif,
nettarif og elafgift.
Ved øjebliksafregning er det en forudsætning, at der er tale om et direkte eget-
forbrug, der ikke leveres fra det kollektive elnet. Det er en underliggende forud-
sætning for det direkte egetforbrug, at det elproducerende VE-anlæg skal være
tilsluttet i egen forbrugsinstallation eller være beliggende på forbrugsstedet.
1
For solcelleanlæg over 50 kW gælder kun delvis PSO-fritagelse samt betaling af den såkaldte rådig-
hedstarif.
BOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om, hvilke reguleringer den almene boligsektor mener hindrer en udbygning med solceller i den almene sektor, til boligministeren
2182048_0002.png
Side 2/2
Forbrugsstedet er defineret i elforsyningslovens § 5, nr. 9, som et punkt, hvor-
fra der aftages elektricitet til ét samlet matrikelnummer eller til sammenhæn-
gende bygninger fordelt på flere matrikelnumre med kun én forbruger af elek-
tricitet. Det vil altid bero på en konkret vurdering, hvorvidt de pågældende
bygninger har en tilstrækkelig sammenhæng til, at aftagepunktet kan betragtes
som ét forbrugssted.
For at muliggøre direkte egetforbrug (der ikke har kontakt til det kollektive
elnet) i fx en almen boligforening skal der desuden etableres et elmåler-setup,
hvor der er én fælles hovedmåler med bagvedliggende bimålere i de enkelte
lejligheder.
Så længe de oven for nævnte kriterier er opfyldt, er der således ikke noget, der
forhindrer, at ejere af almene lejeboliger kan opstille solceller til gavn for lejer-
ne og den grønne omstilling.
På solcelleområdet er det indirekte tilskud via fritagelsen for elafgift af eget
forbrug af egenproduktion blevet mindre over tid. Tidligere var reglerne mere
favorable, som følge af favorable afregningsordninger. De favorable vilkår var
dog forbundet med betydelige udgifter for det offentlige, hvis ordningerne blev
anvendt i større omfang. Det risikerede at påføre statskassen udgifter, som ville
gøre det sværere at finansiere ældrepleje, børnehaver, skoler mv. såvel som nye
grønne tiltag. Derfor har der været behov for at ændre på og afskaffe nogle af de
tidligere meget lukrative ordninger.
Solceller på lejeboliger og i private husstande bidrager til den grønne omstil-
ling. Tilskud til solceller eller ændringer i afregningsordningerne, der bidrager
til en øget udbygning med solceller i f.eks. lejeboliger skal imidlertid altid vur-
deres ift., om pengene kan give mere grøn elektricitet andetsteds. Klima-,
Energi-, og Forsyningsministeriet vurderer at opstilling af solceller i lejeboliger
og private husstande ikke giver den mest hensigtsmæssige udbygning med sol-
celler set i forhold til en udbygning med solceller på f.eks. markanlæg. Solceller
ved lejeboliger og private husstande opnår en elafgiftsbesparelse, og dermed en
indirekte støtte, der er væsentligt større end den historisk lave støtte, der gives
til solceller f.eks. gennem de teknologineutrale udbud. Markanlæg med solcel-
ler vurderes at give en samfundsøkonomisk mere optimal udbygning med mere
grøn elektricitet
for pengene.”
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek