MIN ISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
25. m arts 2020
2020-2246
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 6. marts 2020 stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 119:
Hvad ligger til grund for, at den almene boligsektor skal sættes under yderlige-
re kontrol i form af ekstern granskning af vedligeholdelsesplaner hvert femte
år, når der allerede sker kommunalt tilsyn med disse vedligeholdelsesplaner?
Svar:
Der blev indført krav om ekstern granskning af tilstandsvurderinger og vedli-
geholdelsesplaner i 2017. Kravene blev indført som udmøntning af lov nr. 1559
af 13. december 2016 om effektivisering af den almene boligsektors drift, der
blev vedtaget med bredt flertal i Folketinget bestående af
S, V, DF, RV, SF, K og
LA.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at granskningen skal sikre kv a-
liteten af de tilstandsvurderinger og vedligeholdelsesplaner, som ligger til
grund for henlæggelserne. Det noteres også, at der de seneste år er kommet
øgede henlæggelser og en øget vedligeholdelsesstandard, men at der samtidig
er variation i kvaliteten af planerne og i den gennemførte vedligeholdelse.
Som det fremgår af spørgsmålet, skal kommunen som led i sit tilsyn påse, at
ejendommens vedligeholdelsestilstand er forsvarlig. Varetagelsen af tilsynsop-
gaven kan dog ikke forventes at omfatte en så grundig gennemgang af den en-
kelte ejendom, som en ekstern granskning indebærer.
Henlæggelser til fremtidig vedligeholdelse er en del af en boligafdelings udgif-
ter og påvirker direkte lejen for afdelingens nuværende beboere. Ved at foreta-
ge en veldokumenteret planlægning af den fremtige vedligeholdelse, og ved at
fastlægge henlæggelserne på grundlag heraf, kan det sikres, at henlæggelserne
er passende. Kravet om ekstern granskning bidrager hertil.