Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2155921_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
27. februar 2020
Endeligt svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 96 (alm.
del) af 19. december 2019 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard
(RV)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den årlige provenueffekt fra 2020 til 2025, hvis grænsen for
momsregistrering ændres fra 50.000 til 100.000 kr.?
Svar
Da spørgsmålet hører under skatteministerens ressort, har jeg anmodet skattemi-
nisteren om bidrag til besvarelsen.
Skatteministeriet oplyser:
I den danske momslov har momsregistreringsgrænsen siden 2002 været på 50.000
kr. Momsregistreringsgrænsen indebærer, at virksomheder med en årlig momsplig-
tig omsætning over 50.000 kr. skal momsregistreres, mens momsregistrering for
virksomheder med en momspligtig omsætning under 50.000 kr. er frivillig,
jf.
momslovens § 49, stk. 1.
En frivillig momsregistrering skal omfatte en periode på
mindst 2 kalenderår,
jf. momslovens §49, stk. 2.
De danske momsregler om frivillig
registrering bygger på fælles EU-regler og kan ikke ændres nationalt
1
. En forhø-
jelse af momsregistreringsgrænsen vil derfor forudsætte, at der opnås godkendelse
fra EU. Det bemærkes, at andre lande har fået lignende godkendelser.
Ved en forhøjelse af momsregistreringsgrænsen til 100.000 kr. vil virksomheder
med en momspligt omsætning mellem 50.000-100.000 kr. i modsætning til i dag
have mulighed for at vælge ikke at være momsregistreret. Ikke-momsregistrerede
virksomheder skal ikke opkræve moms af deres salg og kan ikke tage fradrag for
moms på deres indkøb. En forhøjelse af registreringsgrænsen er derfor ikke ens-
betydende med, at alle virksomheder i denne gruppe vil have incitament til ikke at
være momsregistreret. Ses der bort fra administrative omkostninger gælder at:
For virksomheder hvor moms af indkøb over året overstiger moms af salg
over året, dvs. virksomheder der over året har et negativt momstilsvar, er der et
økonomisk incitament til at være momsregistreret.
Muligheden for frivillig momsregistrering ved en årlig omsætning på under 50.000 kr. fremgår af Rådets direktiv 2006/112
momssystemdirektivet, art. 290.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om den årlige provenueffekt fra 2020 til 2025, hvis grænsen for momsregistrering ændres fra 50.000 til 100.000 kr., til finansministeren
2155921_0002.png
Side 2 af 3
For virksomheder, hvor det momspligtige salg overstiger deres momspligtige
indkøb, er det ikke entydigt, om det er en fordel at være momsregistreret. Ved
salg til momspligtige virksomheder kan den købende virksomhed fradrage
momsen af indkøbet, og der er derfor ingen belastning fra moms ved handlen.
Det betyder, at der kun er en gevinst ved at være ikke momsregistreret ved salg
til ikke momspligtige (hovedsageligt husholdninger). Det er således kun en for-
del ikke at være momsregistreret, hvis salg til ikke-momspligtige overstiger
momspligtige indkøb.
I 2018 var der registreret knap 35.000 virksomheder med en årlig momspligtig
omsætning mellem 50.00-100.000 kr., hvoraf godt 25.000 over året havde et posi-
tivt momstilsvar,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virksomheder med momspligtig omsætning mellem 50.000 og 100.000 kr. i 2018
Antal virksomheder
Alle momstilsvar
Positive momstilsvar
Negative momstilsvar eller 0
34.926
25.284
9.642
Samlet årligt afgiftstilsvar
(mio. kr.)
-167
309
-479
Anm.: Udtræk baseret på momsangivelsesoplysninger.
Kilde: Skatteministeriet.
De ca. 9.600 virksomheder, der over året har et negativt momstilsvar, har ikke inci-
tament til at afmelde deres momsregistrering. For de godt 25.000 virksomheder,
med positive momstilsvar, vil en del umiddelbart have incitament til at afmelde de-
res momsregistrering, og en del vil have incitament til at forblive momsregistreret.
Momsangivelsesoplysninger indeholder ikke nogen information om, hvorvidt de
enkelte virksomheders salg er til husholdninger og erhverv, og den skønnede pro-
venueffekt ved en forhøjelse af registreringsgrænsen er bl.a. derfor behæftet med
stor usikkerhed.
De administrative omkostninger virksomheder har ved opgørelse af deres moms-
regnskab trækker i retning af, at flere virksomheder ikke vælger at være momsregi-
streret. Mens det forhold at der kan være administrative omkostninger for en kø-
bende virksomhed forbundet med at håndtere indkøb uden moms trækker i den
modsatte retning. Ligeledes trækker det forhold, at en momsregistrering kan inde-
bære en form for troværdighed og det forhold, at en momsregistrering i Danmark
er et krav for håndværkerfradrag, i retning af at færre vil afmelde sig.
En forhøjelse af registreringsgrænsen fra 50.000 kr. til 100.000 kr. skønnes at med-
føre et umiddelbart mindreprovenu på 160 mio. kr. i 2020 (2020 niveau). Efter til-
bageløb og adfærd skønnes forhøjelsen at indebære et mindreprovenu på 125 mio.
kr. i 2020, som reduceres til 105 mio. kr. i 2025 (2020 niveau),
jf. tabel 2.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om den årlige provenueffekt fra 2020 til 2025, hvis grænsen for momsregistrering ændres fra 50.000 til 100.000 kr., til finansministeren
2155921_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Mindreprovenu ved en forhøjelse af momsregistreringsgrænsen fra 50.000 til 1000.000 kr.
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
2020
160
130
125
2021
155
120
115
2022
155
120
115
2023
150
115
110
2024
145
110
105
2025
140
110
105
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Det er i beregningen forudsat, at ca. 75 pct. af virksomhederne med et
positivt momstilsvar over året vælger at afmelde deres momsregistrering, og at 75 pct. af deres salg går til
husholdninger, mens de resterende 25 pct. går til erhverv. Der er indregnet en virkning på arbejdsudbuddet
på 4 pct. svarende til virkningen af en forhøjelse af arbejdsmarkedsbidraget.
Kilde: Skatteministeriet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister