Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2124269_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
9 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 9:
”Vil ministeren oplyse de økonomiske konsekvenser (påvirkningen af den struktu-
relle saldo) i mio. kr. for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 ved at afskaffe modreg-
ning (fradrag) i folkepensionen (både grundbeløb og pensionstillæg) for lønind-
komst med virkning fra den 1. januar 2020?”
Svar:
Til brug for svar har jeg indhentet bidrag fra Finansministeriet, der oplyser føl-
gende:
”Lønindkomst
kan føre til modregning i folkepensionens grundbeløb, i pensionstil-
lægget og i den supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Derudover kan lønind-
komst føre til modregning i partnerens pensionstillæg og supplerende pensions-
ydelse. Det er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til afskaffelse af modreg-
ning i folkepensionen for
både
egen og partners lønindkomst. Da der udelukkende
er spurgt til afskaffelse for modregning i
folkepension,
er der ikke ændret på mod-
regningen i
førtidspension.
Folkepensionens grundbeløb modregnes alene for egen arbejdsindkomst over
329.600 kr. (2019-niveau) ved gældende regler. Det bemærkes, at indkomster i
dette interval normalt vil betyde, at personen har et tilstrækkeligt arbejdsomfang til
at kunne opnå ret til opsat pension.
For pensionstillægget og den supplerende pensionsydelse indgår arbejdsindkomst
over 122.004 kr.
1
sammen med øvrige indkomster (hovedsagelig pensionsudbeta-
linger og partnerens indkomster) i modregningsgrundlaget. Hvis pensionisten lever
i parforhold med en folkepensionist indgår partnerens indkomst, opgjort efter
samme principper, sammen med pensionistens egen indkomst, når modregnings-
grundlaget opgøres. Det vil sige partnerens arbejdsindkomst over 122.004 kr. fører
13. December 2019
J.nr.
2019 - 6463
Hævet fra 60.000 kr. til 100.008 kr. i forbindelse med
Aftale om finansloven for 2019
og fra 100.008 kr. til
122.004 kr. i forbindelse med
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte (2019).
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om de økonomiske konsekvenser (påvirkningen af den strukturelle saldo) i mio. kr. for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 ved at afskaffe modregning (fradrag) i folkepensionen for lønindkomst med virkning fra den 1. januar 2020, til beskæftigelsesministeren
2124269_0002.png
til modregning på samme vis som pensionistens egen arbejdsindkomst. Er partne-
ren ikke pensionist indgår 46 pct. af dennes samlede indkomst i modregnings-
grundlaget.
En afskaffelse af modregning af arbejdsindkomst, svarende til helt at se bort fra ar-
bejdsindkomst i de opgjorte indtægtsgrundlag for modregning, skønnes at øge de
umiddelbare udgifter til folkepension med 2,36 mia. kr. i 2020. Hertil kommer
øgede offentlige udgifter til tillægsydelser på omkring 20 mio. kr., som følge af
ændring i den personlige tillægsprocent, der ligger til grund for udbetaling af var-
metillæg, helbredstillæg og mediecheck. De samlede umiddelbare merudgifter ud-
gør herefter 2,38 mia. kr. i 2020.
De øgede offentlige udgifter afspejler sig i en svækkelse af den offentlige (struktu-
relle) saldo med i størrelsesordenen 630 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i
2020. Svækkelsen af den offentlige saldo varierer over tid som følge af bl.a. ændret
folkepensionsalder samt ændret demografi,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgift af afskaffelse af modregning af arbejdsindkomst i folkepension ekskl. fremrykning af
udgifter til social pension ved uændret tilslutning til opsat pension, 2020-niveau
Mio. kr. (2020-niveau)
Sociale pensionsydelser
Tillægsydelser
1 )
Umiddelbar merudgift i alt
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og adfærd
2020
2.360
20
2.380
1.040
630
2021
2.150
30
2.180
950
570
2022
2.020
30
2.050
890
530
2023
2.480
30
2.510
1.100
650
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Opregnet med 1,022 fra 2019-niveau til 2020-niveau. Beregningen
inkluderer afledte effekter på udgifter til pensionister i udlandet.
1)
Omfatter boligstøtte, varmetillæg, helbredstillæg og mediecheck. Dette dækker nettoeffekten af lavere
boligstøtte som følge af højere social pension, men øgede udgifter til varmetillæg, helbredstillæg og
mediecheck, som følge af undtagelse af arbejdsindkomst i indkomstgrundlaget.
Kilde: Egne beregninger
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om de økonomiske konsekvenser (påvirkningen af den strukturelle saldo) i mio. kr. for årene 2020, 2021, 2022 og 2023 ved at afskaffe modregning (fradrag) i folkepensionen for lønindkomst med virkning fra den 1. januar 2020, til beskæftigelsesministeren
2124269_0003.png
Herudover må afskaffelsen af modregning for arbejdsindkomst forventes at inde-
bære en merudgift til folkepension til personer over folkepensionsalderen, der i dag
ikke modtager folkepension, men som med en afskaffelse af modregningen vil
vælge at få folkepensionen udbetalt samtidig med arbejdsindkomsten frem for at
udskyde til opsat pension
2
. Samlet set kan der være tale om en merudgift på ca. 1�½
mia. kr. efter skat og tilbageløb, som først over nogle år vil blive (delvist) modsva-
ret af lavere udgifter til opsat pension.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2
En udskydelse af folkepensionen kan dog fortsat være aktuel for personer, hvor indkomsten overstiger
topskattegrænsen.
3