Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2120654_0001.png
TALE
Samråd H den 4. december 2019 om beskyt-
telse af arbejdsmiljørepræsentanten
Det talte ord gælder
26-11-2019
J.nr. 2019 - 6833
CAL
Jane Hovgaard Monsen
Samrådsspørgsmål H er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL):
En undersøgelse af en række akademiske organisationer viser nu, at høje-
steretsdommen fra 2017, der slog fast, at arbejdsmiljørepræsentanter på
virksomheder uden overenskomst kan fyres, har alarmerende konsekvenser
for arbejdsmiljørepræsentanternes mulighed for at varetage deres arbejde
og sikre et godt arbejdsmiljø på de danske virksomheder.
Ministeren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
a) Hvad kan ministeren oplyse om arbejdet med at sikre arbejdsmiljøer-
sentanterne beskyttelse mod fyring, hvis de er ansat på en virksomhed,
der ikke er omfattet af en overenskomst?
b) Deler ministeren Lars Qvistgaards bekymringer i forhold til, at ar-
bejdsmiljørepræsentanter ikke længere kan udføre deres arbejde ordent-
ligt, fordi de risikerer at blive fyret?
c) Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at 62 pct. af arbejdsmiljø-
repræsentanterne overvejer helt at stoppe som arbejdsmiljørepræsentant
på grund af den manglende beskyttelse mod fyring? Og mener ministe-
ren ligeledes, at det er tilfredsstillende, at hele 85 pct. af arbejdsmiljø-
repræsentanterne ikke længere mener, at de kan udføre jobbet ordent-
ligt?
d) Vil ministeren tage initiativ til at ændre arbejdsmiljøloven, så alle ar-
bejdsmiljørepræsentanter bliver beskyttet mod fyring?
Der henvises til debatindlægget »Akademikerne: Ny undersøgelse bekræfter
tikkende bombe under arbejdsmiljøet« på
www.a4medier.dk
den 4. novem-
ber 2019.
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet, hvor vi skal
drøfte et meget vigtigt emne, nemlig arbejdsmil-
jørepræsentantens ansættelsesretlige beskyttelse.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil godt begynde med at understrege, at det
er mit klare synspunkt, at arbejdsmiljøorganisa-
tionen og arbejdsmiljørepræsentanten er krum-
tapperne i arbejdsmiljøindsatsen.
For selvom arbejdsgiveren har ansvaret for at
sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø, tror jeg på,
at det er i samarbejdet mellem arbejdsgiveren og
de ansatte, at vi finder de bedste løsninger.
I min optik skaber det både tillid, er værdiska-
bende og giver arbejdsglæde, når arbejdsgiveren
og de ansatte oplever opgaverne som fælles, og
når der samarbejdes om at udvikle fælles løsnin-
ger.
Arbejdsmiljørepræsentanten har altså en meget
vigtig rolle for arbejdsmiljøet på en arbejds-
plads.
Vedkommende repræsenterer og er valgt af de
ansatte og fungerer som talsmand i forhold til de
ansattes ønsker eller bekymringer om arbejds-
miljøet.
Arbejdsmiljørepræsentanten er med til at løse de
daglige arbejdsmiljøopgaver, men også med til
at sikre løsninger på den lange bane. Arbejds-
miljørepræsentanten er derigennem med til at
2
[AMR’s
beskyttelse og historik]
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
sikre, at der er et sikkert og sundt arbejdsmiljø
på virksomheden.
Derfor har det grundlæggende betydning for ar-
bejdsmiljøet på den enkelte virksomhed, at ar-
bejdsmiljørepræsentanten tør tage arbejdsmiljø-
problemer op med ledelsen.
Det er også grunden til, at arbejdsmiljøloven in-
deholder en regel om, at arbejdsmiljørepræsen-
tanten er beskyttet mod at blive afskediget på
samme måde som tillidsrepræsentanten inden
for vedkommende eller tilsvarende faglige om-
råde. Ligesom arbejdsmiljørepræsentanten i øv-
rigt ikke må stilles ringere på grund af de aktivi-
teter, der er forbundet med varetagelsen af
hvervet.
Højesteret har imidlertid med dommen fra 2017
slået fast, at beskyttelsen i arbejdsmiljøloven ik-
ke gælder for alle arbejdsmiljørepræsentanter.
Højesteret fastslog i dommen, at hvis virksom-
heden ikke er dækket af en overenskomst, der
omfatter det arbejde, som arbejdsmiljørepræsen-
tanten er ansat til at udføre, så afhænger ar-
bejdsmiljørepræsentantens beskyttelse af de reg-
ler om beskyttelse mod afskedigelse, som til-
lidsrepræsentanter har i henhold til en overens-
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
komst på
”vedkommende eller
tilsvarende” fag-
lige område.
Er det ikke muligt at finde en sådan overens-
komst, har arbejdsmiljørepræsentanten efter Hø-
jesterets opfattelse ikke nogen særskilt beskyt-
telse mod afskedigelse efter arbejdsmiljøloven.
Da arbejdsmiljørepræsentanten nogle gange skal
råbe op og påpege problemer med arbejdsmiljø-
et over for ledelsen - ja, måske nogle gange og-
så problemer, der kan være vanskelige at tage
op - er det vigtigt, at man kan føle sig tryg ved
at indgå i arbejdsmiljøarbejdet.
Sagt med andre ord, at arbejdsmiljørepræsentan-
ten ikke på den baggrund skal være bange for
repressalier.
Derfor giver det god mening, at arbejdsmiljøre-
præsentanten nyder en særlig beskyttelse mod
afskedigelse.
Og jeg kan godt forstå den bekymring, som Hø-
jesteretsdommen har skabt, og som jeg også har
haft mulighed for at drøfte med Akademikerne.
Det er bekymrende, hvis højesteretsdommen har
betydning for, om man har lyst til at være ar-
bejdsmiljørepræsentant, eller for om man som
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
arbejdsmiljørepræsentant tør varetage sine op-
gaver og tage svære arbejdsmiljøproblemer op
med ledelsen.
Problemstillingen er dog først og fremmest re-
levant for en gruppe af privatansatte akademike-
re.
Jeg kan forstå, at Akademikerne har udarbejdet
en undersøgelse, hvor de har fået svar fra 166
privatansatte arbejdsmiljørepræsentanter om,
hvilken betydning beskyttelsen har for fasthol-
delse og rekruttering af arbejdsmiljørepræsen-
tanter samt arbejdsmiljørepræsentanters mulig-
hed for at trygt at kunne udføre deres hverv.
Akademikerne konkluderer på baggrund af un-
dersøgelsen, at den særlige beskyttelse har be-
tydning for arbejdsmiljørepræsentanternes ar-
bejde og engagement - og lysten til at varetage
den i arbejdsmiljølovgivningen
fastsatte
funkti-
on som arbejdsmiljørepræsentant.
Derfor er det mit synspunkt, at der skal ses
nærmere på den her problemstilling.
Jeg kan forstå, at emnet har været drøftet i et
samråd med den tidligere minister. Dog kan jeg
konstatere, at den tidligere minister ikke ændre-
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
de reglerne, men foretrak at afvente Ekspertud-
valget og en ny arbejdsmiljøaftale.
[AMO-udvalg]
Nu blev der landet en bred arbejdsmiljøaftale i
foråret. Og med den blev det aftalt, at der skal
nedsættes et midlertidigt AMO-udvalg beståen-
de af blandt andet arbejdsmarkedets parter.
Udvalget skal drøfte potentialet for et forbedret
arbejdsmiljøorganisationssystem - til dagligt
kaldt AMO.
Jeg vil i den forbindelse også bede udvalget om
at se på netop arbejdsmiljørepræsentantens rolle
og beskyttelse - og det skal indgå i kommissori-
et for udvalget.
Da den eksisterende regulering bygger på en
sammenhæng til overenskomster og beskyttelse
af tillidsrepræsentanter er det naturligt, at ar-
bejdsmarkedets parter får mulighed for at drøfte
problemstillingen.
Arbejdsmarkedets parter er desuden tæt inddra-
get på arbejdsmiljøområdet. Parterne har en stor
viden og erfaring med samarbejdet mellem
medarbejdere og ledelse på virksomhederne.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
For det er vigtigt, at vi respekterer den danske
model.
Udvalget er ikke blevet nedsat endnu, fordi det
har afventet evalueringen af AMO-systemet.
Med afsæt heri kan udvalgets drøftelser nemlig
ske på et stærkt fagligt grundlag. Evalueringen
forventes at ligge klar i februar 2020.
Udvalget vil blive nedsat umiddelbart herefter,
og det er min forventning, at det første møde
bliver afholdt i løbet af foråret.
Udvalgsarbejdet skal efter planen være færdig
ultimo 2020.
Jeg ser meget frem til at høre, hvad udvalgsar-
bejdet resulterer i, og hvordan vi fremover kan
forbedre arbejdsmiljøsystemet, så det sikres, at
det fortsat er attraktivt som arbejdsmiljørepræ-
sentant at indgå i det forebyggende arbejdsmil-
jøarbejde i virksomhederne.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at det
er en fordel for virksomhederne, når der er en
åben dialog om arbejdsmiljøet. Derfor er det og-
så min helt klare forventning, at en arbejdsgiver
selvfølgelig ikke skrider til afskedigelse af en
[Afslutning]
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 4/12-19 om fyring af arbejdsmiljørepræsentanter på virksomheder uden overenskomst, til beskæftigelsesministeren
arbejdsmiljørepræsentant, fordi vedkommende
udfylder sin rolle som arbejdsmiljørepræsentant.
Tak for ordet.
8