Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2129496_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. november 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 78 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mor-
ten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 78:
”Vil
ministeren i forlængelse af besvarelsen af BEU alm. del
spørgsmål 61 rede-
gøre for, hvad det vil koste hhv. staten og kommunerne, hvis man indfører følgende
model med disse specifikke målgruppeafgrænsninger, samt disse specifikke aktivi-
teter:
• Alle integrationsydelsesmodtagere skal i nyttejob
på kommunale arbejdspladser
37 timer om ugen
• Alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
der ikke kan fremvise en bestået
prøve i »Dansk 2«, en tilsvarende prøve eller en højere prøve (f.eks folkeskolens 9.
eller 10. klasse bestået med et karaktergennemsnit på mindst 02 efter 7-trins-ska-
laen eller 6 efter 13-skalaen) skal i nyttejob på kommunale arbejdspladser 37 timer
om ugen.
Hvis der er kommunale eller statslige mindreudgifter forbundet hermed, f.eks til
færre udbetalte ydelser, bedes ministeren oplyse dette.
Svar:
Jeg vil indledningsvist sige, som det også fremgår af tidligere svar, jeg har afgivet,
at det er en vigtig prioritering for mig og regeringen at sørge for, at flere af de bor-
gere, som står uden for arbejdsmarkedet, bliver en del af arbejdsfællesskabet. Det
gælder i høj grad også de indvandrere, som i dag er på offentlig forsørgelse.
Vi er lige nu ved at se på en konkret udformning af forslaget om pligt til at bidrage
37 timer om ugen. Der er mange hjørner og forskellige aspekter i det, og derfor er
det for tidligt at sige noget om økonomien i forslaget, der blandt andet vil afhænge
af den specifikke målgruppeafgrænsning, samt hvilke aktiviteter der kan indgå i
kravet om at bidrage i 37 timer.
På samme måde vil det kræve en række præciseringer af vilkår og forudsætninger
for det forslag, der fremgår af spørgsmålet, før det vil være muligt at skønne over
udgifterne. Men jeg kan helt overordnet beskrive, hvor stor en potentiel målgruppe
det drejer sig om, og nogle af de konsekvenser kravet om nyttejob i 37 timer vil
have, set i relation til de indsatser borgerne modtager efter gældende regler.
20. december 2019
J.nr.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvad det vil koste stat og kommune, hvis alle integrationsydelsesmodtagere og alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan fremvise en bestået prøve i »Dansk 2«, skal i nyttejob, til beskæftigelsesministeren
2129496_0002.png
Jeg kan oplyse, at der i september 2019 var knap 13.000 integrationsydelsesmodta-
gere
1
. Heraf var ca. 9.000 aktiverede. For de aktiverede borgere i integrationspro-
grammet modtog 73 pct. danskundervisning. Blandt dem uden for programmet
modtog 37 pct. danskundervisning. Ud af de i alt 9.000 aktiverede integrationsydel-
sesmodtagere, modtog omkring 250 nytteindsats.
Det er vanskeligt at opgøre gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere,
som hverken har bestået ”Dansk 2” eller 9./10.
klasses afgangsprøve eller højere
prøver. Det skyldes, at Beskæftigelsesministeriet ikke har adgang til oplysninger
om karaktergennemsnit eller oplysninger om, hvorvidt de har bestået
”Dansk 2”.
Det kan oplyses, at der i september 2019 var ca. 49.800 aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere. På baggrund af uddannelsesdata er det med en vis usikkerhed op-
gjort, at omkring 7.800 personer ikke har en afgangseksamen fra folkeskolen, eller
hvad der svarer til det. Af disse modtog godt 15 personer et aktivt tilbud i nytteind-
sats. Derudover er der 2.900 personer, hvor der ikke forefindes uddannelsesoplys-
ninger.
Såfremt gruppen af integrationsydelsesmodtagere skal fuldtidsaktiveres i nyttejob,
vil det betyde, at de ikke længere vil modtage den aktive indsats de får i dag, her-
under danskundervisning. I dag er danskuddannelse et væsentligt element i integra-
tionsprogrammet blandt andet med det formål at opnå færdigheder i at forstå og an-
vende det danske sprog.
Herudover er gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere generelt en
gruppe med udfordringer ud over ledighed. Derfor kan det ikke forventes, at alle
disse borgere vil kunne deltage 37 timer i nytteindsats.
Netop definitionen af målgruppen, eventuelle undtagelser og spørgsmålet om,
hvorvidt nyttejob skal erstatte alle andre relevante indsatser har stor betydning for
skønnet over merudgifterne forbundet med forslaget.
Endelig skal det bemærkes, at det vil kunne være svært for kommunerne at etablere
et så stort antal nyttejobs, som der spørges til. Såfremt det antages, at være muligt,
vurderes det at være tidskrævende og forbundet med omkostninger for kommu-
nerne.
1
Kilde: Beskæftigelsesministeriets egne opgørelser på baggrund af registerdata.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om, hvad det vil koste stat og kommune, hvis alle integrationsydelsesmodtagere og alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der ikke kan fremvise en bestået prøve i »Dansk 2«, skal i nyttejob, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3