Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2113188_0001.png
TALE
Samråd G om arbejdsmiljøforholdende på
byggeriet af Storstrømsbroen (afholdes
25/11)
Det talte ord gælder.
22-11-2019
J.nr. 2019 - 6879
Samrådsspørgsmål G, stillet af Christian Juhl (Ø)
Efter en kaotisk start med konkurs- og korruptionsramte italienske byggeselskaber
har opførelsen af Storstrømsbroen
Danmarks tredjestørste bro
nu været i gang
i lidt over et år. En lang række sager fra Arbejdstilsynet viser, at det er et farligt at
være bygningsarbejder på det store byggeri, der skal forbinde Sjælland og Falster
med en bro til bil- og jernbanetrafik. Siden 28. september 2018, hvor det første
spadestik til Storstrømsbroen blev taget, har Arbejdstilsynet reageret med hele 68
forbud og strakspåbud. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende
spørgsmål:
A. Vil ministeren kommentere på arbejdsmiljøsituationen på Storstrømsbroen, og
løfte sløret for, hvad ministeren og Arbejdstilsynet aktuelt vil gøre for at forbedre
det forebyggende arbejdsmiljøarbejde?
B. Hvordan vil ministeren i fremtiden forebygge dårligt arbejdsmiljø på store byg-
geprojekter?
Indledning
Svar på spørgsmål A.
Vil ministeren kommentere på arbejdsmiljøsitu-
ationen på Storstrømsbroen, og løfte sløret for, hvad ministeren og Arbejdstilsynet
aktuelt vil gøre for at forbedre det forebyggende arbejdsmiljøarbejde?
Tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd,
der handler om en af vores grundpiller på ar-
bejdsmiljøområdet, som jeg ved med rette opta-
ger udvalget: Hvordan vi sikrer bedst muligt, at
lønmodtagere i Danmark, der knokler hver dag,
har et sikkert, trygt og sundt arbejdsmiljø
og
ikke udsættes for uforsvarlige arbejdsforhold.
Indledningsvis kan jeg oplyse udvalget, at etab-
leringen af den nye Storstrømsbro er et meget
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
omfattende byggeri. Den nye bro bliver ca. fire
km. lang og vil forbinde Sjælland og Falster via
Masnedø. Broen bliver Danmarks tredjestørste
bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Hidtil har projektet bestået af otte forskellige
byggepladser, som Arbejdstilsynet fører tilsyn
med. Der er på det nuværende tidspunkt ca. 200
personer beskæftiget på projektet.
Jeg vil dertil gerne starte med at sige, at beskri-
velsen af de forhold ved byggeriet af Storstrøms-
broen, som Arbejdstilsynet har påtalt, virkelig
ikke er rar læsning. Det er ganske enkelt ikke i
orden. Det ligger mig og hele regeringen på
sinde, at lønmodtagere i Danmark kan gå trygge
på arbejde.
Det er sådan, at det er arbejdsgiverne, der har
ansvaret for, at arbejdsmiljøreglerne overholdes,
og at deres medarbejdere har et sundt og sikkert
arbejdsmiljø.
På et stort byggeprojekt som Storstrømsbroen er
det virksomhederne i samarbejde med bygher-
rens arbejdsmiljøkoordinator, der skal sørge for,
at arbejdet på byggeriet er sikkert. For at nævne
nogle af de problemer, Arbejdstilsynet har påtalt,
gælder dette eksempelvis ved arbejde i højden,
hvor der skal være sikret mod nedstyrtning. Et
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
andet eksempel er adgangsvejene, som skal ved-
ligeholdes, så de er sikre at benytte.
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at virksomhe-
der ikke overholder reglerne, vil de blive mødt
af reaktioner fra Arbejdstilsynet.
Jeg er orienteret om, at Arbejdstilsynet har fulgt
byggeprocessen tæt, og løbende har kontrolleret
arbejdsmiljøet. Det har desværre vist sig nød-
vendigt i forhold til arbejdsmiljøproblemerne på
byggeriet.
Jeg har fra Arbejdstilsynet fået oplyst, at Ar-
bejdstilsynets gennemgang af alle typer tilsyns-
besøg og alle reaktionstyper i hele den toårige
byggeperiode viser, at der er afgivet 102 reaktio-
ner, hvoraf 94 var strakspåbud og forbud. Flere
af de overtrædelser, der har givet anledning til
reaktioner, har tillige medført bødeforlæg eller
politianmeldelse.
Perioden dækker fra 14. november 2017, hvor
Arbejdstilsynet var på sit første tilsynsbesøg, og
til 14. november 2019. Arbejdstilsynet har ført
tilsyn på alle byggepladser, også for udenland-
ske virksomheder anmeldt i RUT og øvrige un-
derentreprenører.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan videre oplyse, at der ikke er afgivet re-
aktioner til Vejdirektoratet som bygherre eller til
rådgivere og projekterende, da Arbejdstilsynet
ikke har konstateret, at de har overtrådt arbejds-
miljølovgivningen. Vejdirektoratet har som ar-
bejdsgiver fået et strakspåbud i december 2018.
Påbuddet er efterkommet.
Arbejdstilsynets indsats på byggeriet af Stor-
strømsbroen udføres som led i det skærpede til-
syn med større infrastrukturprojekter, som også
omfatter store bygge- og anlægsprojekter.
Det skærpede tilsyn er tilpasset de særlige for-
hold ved store byggeprojekter, hvor der ofte er
mange virksomheder til stede af forskellige nati-
onaliteter, og hvor byggeriet har en høj kom-
pleksitet.
Der føres tilsyn med både de udførende virk-
somheder, bygherrens pligter og i nødvendigt
omfang med projekterende. Tilsynsmetoden ret-
ter sig både mod planlægning og udførsel, med
særligt fokus på at forebygge arbejdsulykker og
nedslidning, eksempelvis ved manuel håndtering
af tunge byggematerialer.
Når alt dette er sagt, er jeg enig i, at der er behov
for, at sikkerheden under brobyggeriet forbedres.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
Jeg vil understrege, at det er arbejdsgiverne, der
fuldt ud har ansvaret for egne ansatte, så de ikke
udsættes for ulykker eller sundhedsskadelige på-
virkninger.
Jeg kan oplyse, at Arbejdstilsynet på baggrund
af de mange påbud er gået i dialog med Vejdi-
rektoratet, som er bygherre på projektet, om,
hvordan der sikres bedre arbejdsmiljøforhold
ved byggeriet af Storstrømsbroen.
Det drejer sig blandt andet om, hvordan der kan
skabes en bedre forebyggelsestilgang hos virk-
somhederne på byggeriet, så farlige situationer
ikke opstår, og om arbejdsledernes særlige rolle i
den forbindelse.
Jeg har noteret mig, at Vejdirektoratet oplyser at
have indført skærpede daglige tilsyn med særligt
fokus på en hurtigere og tættere opfølgning på
de forhold, som påbuddene fra Arbejdstilsynet
påpeger.
Svar på spørgsmål B.
Hvordan vil ministeren i fremtiden forebygge
dårligt arbejdsmiljø på store byggeprojekter?
Med det vil jeg gå videre til spørgsmål B, som
handler om, hvordan vi i fremtiden kan forbedre
det forebyggende arbejdsmiljøarbejde på store
byggeprojekter.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
Når det handler om at understøtte et sikkert ar-
bejdsmiljø for alle dem, der går på arbejde, er
jeg af den overbevisning, at vi skal gå på to ben
der skal være sanktioner, hvis loven overtræ-
des. Og vi skal for så vidt muligt forebygge, at
det sker.
Med arbejdsmiljøaftalen har vi sat streg under, at
arbejdsgiver skal løfte sit ansvar for at sørge for
et sundt og sikkert arbejdsmiljø - det skal ikke
kunne betale sig at tilsidesætte arbejdsmiljølov-
givningen.
I det lovforslag jeg netop har fremsat, det gjorde
jeg den 19. november, er der lagt op til at hæve
bødestørrelsen, og særligt i de tilfælde, hvor
overtrædelsen har alvorlige konsekvenser for de
ansatte, eller hvor arbejdsgivere gentagne gange
overtræder arbejdsmiljøloven.
Desuden indfører vi som noget nyt, at arbejdsgi-
veren skal betale gebyr for det skærpede tilsyn,
der udløses når Arbejdstilsynet konstatere for-
hold, der er så alvorlige, at der nedlægges for-
bud.
Men vi skal også styrke det forebyggende ar-
bejde:
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
Som led i Arbejdsmiljøaftalen videreføres ind-
satsen med de store infrastruktur-, og bygge- og
anlægsprojekter.
Indsatsen er vigtig, fordi den netop er tilpasset
de meget store byggerier og deres kompleksitet.
Men vi skal også lære af de erfaringer, vi gør os.
Og jeg er sikker på, at vi kan gøre det bedre.
Jeg har derfor bedt om, at der skal følges op på
erfaringerne fra Storstrømsbroprojektet. Det har
jeg bedt Arbejdstilsynet om at gøre sammen med
Vejdirektoratet.
Regeringen vil bruge erfaringerne fra Stor-
strømsbroen til at gøre status for arbejdsmiljø-
indsatsen, så vi kan få belyst, om det giver an-
ledning til konkrete forslag til, hvad vi kan gøre
for bedre at understøtte virksomhedernes arbejde
med at forebygge dårligt arbejdsmiljø på store
byggeprojekter.
Det gælder både på byggeriet af Storstrømsbroen
og i videreførelsen af den skærpede indsats i
store infrastrukturprojekter i de næste tre år.
Men også i forhold til andre store byggeprojek-
ter, vi står overfor, som eksempelvis den nye
Nordhavnstunnel.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet 25/11-19 om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
Vi skal bruge erfaringerne, så vi bedst muligt
sikrer, at lønmodtagere i Danmark, der knokler
hver dag, har et sikkert, trygt og sundt arbejds-
miljø
og ikke udsættes for uforsvarlige ar-
bejdsforhold.
Jeg vil holde Beskæftigelsesudvalget orienteret
om dette arbejde.
Tak for ordet.
8