Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2123246_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. november 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 63 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 63:
”Ministeren
bedes besvare følgende spørgsmål i forhold til Udbetaling Danmarks
kommunikation med andre EU-lande, når borgere med ophold i andre lande end
Danmark søger om fx brøkpension eller brøkførtidspension:
• Hvordan er praksis for Udbetaling Danmarks kommunikation med andre EU-lan-
des myndigheder i forhold til borgeres ansøgninger om fx brøkpension eller brøk-
førtidspension?
• Hvilke tidsfrister
er der for sagsbehandling?
• Hvilke muligheder har borgeren for at følge sin sag under sagsbehandlingen? Det
ønskes herunder oplyst, hvorvidt borgeren modtager en kvittering for sin ansøg-
ning, og hvilken garanti borgeren har for retmæssig sagsbehandling, herunder at
kunne følge sin sag, såfremt borgeren ikke modtager en kvittering.
• Hvilke garantier stilles i forhold til, at sagen behandles inden for den givne tids-
frist?
• Hvordan er borgerens retsstilling, såfremt der sker fejl i processen mellem
Udbe-
taling Danmark og andre landes myndigheder? Der ønskes herunder taget stilling
til situationer, hvor tidsfristen for sagsbehandling springes, samt hvor der sker bor-
gerens personoplysninger ikke behandles sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
• I hvilket omfang
er borgerens personoplysninger beskyttet i processen, herunder
såfremt fx breve går tabt eller IT-systemer hackes?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger fra Udbetaling Danmark. Det
stillede spørgsmål og tilhørende underspørgsmål besvares nedenfor i samme ræk-
kefølge, som de er stillet.
12. december 2019
J.nr.
19/17497
Udbetaling Danmarks primære kommunikation med andre EU-landes myndig-
heder i forhold til borgeres ansøgninger om alderspension (folkepension) eller
invalidepension (førtidspension) sker via almindelig post. Til nogle af de nordi-
ske lande sker kommunikation via sikker e-mail.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om Udbetaling Danmarks kommunikation med andre EU-lande, når borgere med ophold i andre lande end Danmark søger om fx brøkpension eller brøkførtidspension, til beskæftigelsesministeren
Når Udbetaling Danmark forventeligt i foråret 2020 tilslutter pensionsområdet
til EESSI
(
Electronic Exchange of Social Security Information), vil korrespon-
dancen med de øvrige EU-landes myndigheder ske via EESSI, forudsat at de
øvrige EU-landes pensionsmyndigheder også er tilsluttet til EESSI.
Der findes ikke generelle tidsfrister for sagsbehandling af disse sager inden for
EU. Hvert land har deres egne nationale tidsfrister.
Der er ikke en lovgivningsfastsat frist for sagsbehandling i lov om social pen-
sion. Udbetaling Danmark har fastsat vejledende frister for behandling af sager
om henholdsvis dansk folkepension og dansk førtidspension for borgere bosat i
udlandet. De vejledende frister er 13 uger for folkepension og 5 måneder for
førtidspension fra modtagelsen af ansøgningen fra den udenlandske pensions-
myndighed, til der er truffet afgørelse i sagen.
Borgere bosat i udlandet, som via de udenlandske myndigheder søger om hen-
holdsvis dansk folke- eller førtidspension, modtager en bekræftelse for modta-
gelsen af ansøgningen ved Udbetaling Danmark. Udbetaling Danmark har op-
lyst, at de sender denne bekræftelse senest 1 uge efter Udbetaling Danmark har
modtaget ansøgningen.
Der gælder ikke garantier for, at en ansøgning om henholdsvis dansk folke- el-
ler førtidspension bliver behandlet inden for tidsfristen, idet tidsfristerne som
nævnt er vejledende. Udbetaling Danmark bestræber sig dog på, at sagerne er
afgjort inden for de vejledende tidsfrister. Ifølge Udbetaling Danmark er over
80 % af sagerne er afgjort inden for disse.
Det bemærkes, at overskridelse af den vejledende frist for behandling af folke-
pension ikke bevirker, at borgeren stilles dårligere, idet borgeren vil modtage
pensionen med tilbagevirkende kraft fra den 1. i måneden efter modtagelsen af
ansøgningen, hvis borgeren på dette tidspunkt opfyldte betingelserne for modta-
gelse af folkepension.
Det bemærkes også, at reglen om, at kommunerne skal træffe afgørelse i en sag
om førtidspension senest 3 måneder efter sagens overgang til behandling efter
reglerne om førtidspension, ikke gælder for sager om førtidspension for borgere
bosat i udlandet, idet sagsbehandlingen i disse sager er mere kompliceret og
tidskrævende som følge af procedurekrav, oversættelse af akterne mv. Hvis
sagsbehandlingstiden er længere end 3 måneder, vil førtidspensionen imidlertid
blive tilkendt med tilbagevirkende kraft til den 1. i måneden efter, at der er gået
3 måneder fra modtagelsen af ansøgningen. Hvis ansøgningen behandles inden
for 3 måneder, sker tilkendelsen af førtidspension fra og med den 1. i den kom-
mende måned.
Borgerens retstilling i relation til behandlingen af ansøgningssager om hen-
holdsvis folke- og førtidspension er beskyttet efter de regler, der gælder for den
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om Udbetaling Danmarks kommunikation med andre EU-lande, når borgere med ophold i andre lande end Danmark søger om fx brøkpension eller brøkførtidspension, til beskæftigelsesministeren
offentlige forvaltning, herunder forvaltningsloven, offentlighedsloven, retssik-
kerhedsloven, god forvaltningsskik mv. samt efter databeskyttelsesloven og per-
sondataforordningen.
Der forefindes ingen sanktioner i det tilfælde, hvor tidsfristen for sagsbehand-
lingen af en ansøgning om dansk folke- eller førtidspension ikke overholdes, da
der alene er tale om vejledende tidsfrister, som beskrevet ovenfor. Samtidig be-
mærkes det, at borgerens retsstilling også er sikret i den forstand, at første an-
søgningsdato (oftest i bopælslandet) tillige er ansøgningsdatoen i de øvrige EU-
lande, hvorfor borgeren ikke mister ret til evt. pension ved en forsinket sagsbe-
handlingsproces i fx bopælslandet.
Borgerens personoplysninger er beskyttet i sagsbehandlingen ved, at der alene
anvendes sikre kommunikationskanaler med borgerne og udenlandske myndig-
heder, herunder alene almindelige breve og korrespondance via e-Boks med
borgerne samt almindelige breve eller sikker e-mail med de udenlandske pensi-
onsmyndigheder.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3