Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2270359_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
478 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 478:
”Vil ministeren kommentere debatoplægget fra AM-PRO
om styrkelse af det fore-
byggende arbejdsmiljøarbejde, jf. BEU alm. del - bilag 394?
Svar:
Først og fremmest mener jeg, at det er meget positivt, at en bred vifte af arbejds-
miljøprofessionelle har udarbejdet et debatoplæg, som har til formål at starte en di-
alog om, hvordan det forebyggende arbejdsmiljøarbejde kan styrkes. Jeg synes, at
debatoplægget indeholder nogle interessante pointer om, hvordan en arbejdsmiljø-
indsats bør være sammenhængende, arbejdsmiljøfagligt funderet og tilpasset den
enkelte virksomheds udviklings- og arbejdsformer.
Debatoplægget tager på flere områder udgangspunkt i at bygge oven på de gode
skridt, der allerede er taget med den politiske arbejdsmiljøaftale fra sidste år.
Jeg har videresendt debatoplægget til Arbejdstilsynet, som vil lade det indgå i de
videre overvejelser om den forebyggende arbejdsmiljøindsats.
Jeg har umiddelbart følgende overordnede bemærkninger i relation til centrale dele
af forslagene i AM-PRO’s
debatoplæg:
Om initiativer vedrørende arbejdsmiljøorganisation (AMO)
29. oktober 2020
J.nr.
20205200476
I forlængelse af arbejdsmiljøaftalen fra april 2019 er der nedsat et midlertidigt ud-
valg bestående af arbejdsmarkedets parter, eksperter og Beskæftigelsesministeriet,
der skal
”drøfte potentialet for et forbedret AMO-system,
herunder om arbejdsmil-
jøuddannelsen kan forbedres, og om arbejdspladsvurderingen kan blive et mere
aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet”.
Udvalget skal bl.a. drøfte arbejdsmiljø som strategisk element, styrkelse af samar-
bejdet om arbejdsmiljøarbejdet, arbejdsmiljøkompetence, organisering af AMO til-
passet den enkelte virksomhed og arbejdsmarkedet samt arbejdsmiljørepræsentan-
tens beskyttelse. Herved vil udvalget berøre en del af de initiativer, som debatop-
lægget omtaler.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om at kommentere debatoplægget fra AM-PRO om styrkelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde, til beskæftigelsesministeren
Om sikring af arbejdsmiljørådgivning
Det fremgår af arbejdsmiljøloven, at arbejdsgiverne har en pligt til at indhente eks-
tern sagkyndigbistand med henblik på at sikre, at arbejdsmiljøet er fuldt forsvarligt,
hvis ikke de selv råder over den nødvendige sagkundskab. Denne pligt er mere ge-
nerel end de situationer, hvor Arbejdstilsynet giver rådgivningspåbud.
Der er derfor ingen tvivl om, at der er - og fortsat vil være - et stort behov for kom-
petente arbejdsmiljørådgivere, som kan bistå virksomhederne med at løse og fore-
bygge arbejdsmiljøproblemer. Jeg er derfor enig i, at rådgiverne er en vigtig del af
arbejdsmiljøsystemet.
Om det psykiske arbejdsmiljø
Psykisk arbejdsmiljø er en central udfordring på fremtidens arbejdsmarked, og hvis
vi skal i mål med arbejdet, kræver det en fælles indsats.
Med den nye bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø sender vi et tydeligt signal til
virksomhederne om, at det psykiske arbejdsmiljø er vigtigt og skal prioriteres. Det
er arbejdsgiverens ansvar i samarbejde med de ansatte at sikre, at det psykiske ar-
bejdsmiljø er godt, og her er bekendtgørelsen et meget relevant værktøj i virksom-
hedernes arbejdsmiljøarbejde. I løbet af de kommende år vil Arbejdstilsynet udste-
de supplerende vejledninger, som udfolder reglerne.
Om brobygning mellem forskning og arbejdsmiljøindsats
Jeg er enig i, at videnshuller ikke skal være en barriere for at udvikle en tidssvaren-
de, forebyggende indsats for et godt arbejdsmiljø. Ét af hovedformålene med den
kommende nationale strategi for arbejdsmiljøforskning er derfor også at identifice-
re og udfylde videnshuller i arbejdsmiljøindsatsen, hvilket blandt andet skal ske
gennem en tæt dialog mellem forskere og praktikere.
Strategien udarbejdes i samarbejde med forskningsmiljøerne, arbejdsmiljørådgi-
verne og arbejdsmarkedets parter, og den forventes klar i dette efterår.
Om et arbejdsliv i verdensklasse
Med sidste års politiske arbejdsmiljøaftale, skal der sammen med arbejdsmarkedets
parter desuden fastsættes nye nationale mål for arbejdsmiljøet på de danske ar-
bejdspladser, herunder mål på brancheniveau. Der bliver dermed lagt nogle sigte-
linjer, som er helt afgørende for den fremtidige udvikling af arbejdsmiljøindsatsen.
Det er min klare holdning, at de nationale mål skal sætte en ambitiøs retning for ar-
bejdsmiljøet i Danmark, og at vi tør, at prioritere og fokusere målene.
Indsatsen for det gode arbejdsmiljø har naturligvis løbende mit klare fokus, og jeg
synes, vi med arbejdsmiljøaftalen er kommet langt. Som nævnt indledningsvist har
jeg også videresendt debatoplægget til Arbejdstilsynet, som vil lade det indgå i de
videre overvejelser om den forebyggende arbejdsmiljøindsats.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 478: Spm. om at kommentere debatoplægget fra AM-PRO om styrkelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3