Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2270400_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 258
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Ulla Tørnæs (MF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
258 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ulla
Tørnæs (V).
Spørgsmål nr. 258:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilket lovgrundlag der lægges til grund for at und-
lade at udbetale lønkompensation til virksomheder, der er en del af en arbejdskon-
flikt? Ministeren bedes i forbindelse med besvarelsen oversende de juridiske doku-
menter, hvor hjemlen fremgår, og fremhæve afsnittene.
Spørgsmålet stilles som opfølgning på samrådet den 18. maj 2020 med beskæfti-
gelsesministeren om arbejdskonflikter og lønkompensation i forbindelse med co-
rona-krisen, jf. samrådsspørgsmål V-X.
Spørgsmålet bedes besvaret hurtigst muligt og senest den 20. maj 2020.
Svar:
Det er et generelt princip, at staten skal forholde sig neutral under en arbejdskon-
flikt. Det er derfor også blevet afklaret i forbindelse med de fortolkningsspørgsmål,
der har fulgt op på trepartsaftalen om lønkompensation, at neutralitetsprincippet er
gældende for trepartsaftalen.
Det er Erhvervsministeriets og Beskæftigelsesministeriets vurdering, at erhvervs-
ministeren i medfør af aktstykke nr. 117 om midlertidig lønkompensation som
følge af covid-19 har bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om rammerne
for ordningen. Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet er imidlertid ble-
vet opmærksomme på, at neutralitetsprincippet ikke er blevet udmøntet efter hen-
sigten i den udstedte
bekendtgørelse om lønkompensationsordningen.
Erhvervsmi-
nisteriet vil derfor ændre bekendtgørelsen, således at det præciseres nærmere, at
neutralitetsprincippet gælder i relation til lønkompensationsordningen. Det betyder,
at ansøgninger modtaget efter udstedelsen af den ændrede bekendtgørelse behand-
les i overensstemmelse med neutralitetsprincippet.
Om lovgrundlaget kan jeg nærmere oplyse følgende:
Den lovgivning, der fastsætter de nærmere betingelser for virksomheders adgang til
at opnå lønkompensation i forbindelse med covid-19, hører under Erhvervsministe-
J.nr.
2020-3656
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvori hjemlen til, at en faglig organisation kan gøre indsigelse mod udbetaling af lønkompensation, findes, til erhvervsministeren
2270400_0002.png
riet. Erhvervsministeriet har oplyst, at hjemmelsgrundlaget for lønkompensations-
ordningen udgøres af
lov om erhvervsfremme, aktstykke nr. 117 af 25. marts 2020
og aktstykke nr. 127 af 31. marts 2020.
Derudover blev der i medfør af aktstykke nr. 117 optaget følgende nye
tekstanmærk-
ning nr. 143 på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020
under § 8. Erhvervsmini-
steriet:
»Nr. 143 ad 08.32.21.
»Erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om lønkompensa-
tion relateret til COVID-19 til virksomheder, foreninger, selvejende institutioner og
fonde mv., herunder at fastsætte bestemmelser om kriterier for at opnå kompensa-
tion, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for kompensation, modtagerkreds, udbeta-
ling af kompensation, tilbagebetaling af kompensation og renter, dokumentation,
regnskab, revision og rapportering samt efterfølgende kontrol mv.«
Erhvervsministeren har efterfølgende i medfør af lov om erhvervsfremme og de
nævnte aktstykker, herunder den ovenfor citerede bemyndigelsesbestemmelse, ud-
stedt bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder
i økonomisk krise som følge af covid-19 (bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts
2020), der fastsætter de nærmere regler for lønkompensationsordningen, herunder
kompensationens størrelse, betingelser for at opnå kompensation, ansøgning og do-
kumentation m.v.
Som udgangspunkt gælder, hvis en virksomhed ønsker at opnå lønkompensation
for hjemsendte medarbejdere, er det en forudsætning, at virksomheden fortsat beta-
ler løn til medarbejderne i kompensationsperioden, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 i bekendtgø-
relse om en midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder i økonomisk
krise som følge af covid-19. Det følger ligeledes af aktstykke nr. 117, at lønkom-
pensationsperioden afbrydes den dag, virksomheden varsler eller afskediger medar-
bejdere som følge af økonomiske årsager.
Det følger endvidere af bekendtgørelsens
§
4, stk. 4, at ret til udbetaling af løn-
kompensation forudsætter, at virksomheden ikke i den periode, der søges om løn-
kompensation for, har foretaget eller foretager afskedigelser begrundet i økonomi-
ske forhold i perioden, der ansøges om lønkompensation for. En virksomhed kan
ikke opnå lønkompensation for ansatte, i den periode der følger efter, at de er ble-
vet varslet afskediget.
Jeg kan endvidere oplyse, at når en lockout eller en lovlig strejke træder i kraft, er
den arbejdsretlige konsekvens, at de lockoutede/strejkende ansattes ansættelsesfor-
hold de facto anses for ophørt, og arbejdsgiveren skal dermed ikke betale løn til de
pågældende.
Det betyder, at en virksomhed ikke har ret til lønkompensation for medarbejdere,
der er lockoutede eller deltager i en lovlig strejke, da konsekvensen heraf er, at de
pågældende ikke oppebærer løn, jf. aktstykke nr. 117 og bekendtgørelsens § 4, stk.
1, nr. 3, som omtalt ovenfor.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvori hjemlen til, at en faglig organisation kan gøre indsigelse mod udbetaling af lønkompensation, findes, til erhvervsministeren
Såfremt en arbejdskonflikt skal have konsekvenser for en virksomheds adgang til
lønkompensation i videre omfang, end det er beskrevet oven for, det vil sige ud-
over hvor den manglende lønkompensation kan begrundes i, at der ikke udbetales
løn til de ansatte, forudsætter dette ud fra det eksisterende retsgrundlag, at der er
hjemmel til at fastsætte regler herom ved bekendtgørelse, og at denne hjemmel an-
vendes administrativt.
Det kunne fx være, når man følger det almindelige princip om, at staten forholder
sig neutral under en arbejdskonflikt på samme måde, som princippet er udmøntet
fx i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sådan at der heller ikke udbetales løn-
kompensation for hjemsendte medarbejdere
i ”konfliktramt arbejde”, det vil sige
medarbejdere inden for samme stillingskategori, som de medarbejdere, der er om-
fattet af lockouten/strejken.
Om erhvervsministeren har bemyndigelse til administrativt at fastsætte sådanne
regler, afhænger af bemyndigelsesbestemmelsens rækkevidde.
For det første bemærkes det, at ordlyden i aktstykke nr. 117 angiver, at lønkompen-
sation
kan
ydes til alle virksomheder, der lever op til de i aktstykket nævnte forud-
sætninger. Der er altså ikke umiddelbart efter ordlyden tale om, at alle virksomhe-
der, der lever op til de nævnte forudsætninger, med henvisning til aktstykket har et
retskrav på lønkompensation.
Dernæst bemærkes, at den bemyndigelsesbestemmelse, som erhvervsministeren
blev tildelt i medfør af aktstykke nr. 117 af 25. marts 2020 med en ny tekstan-
mærkning nr. 143 på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020, bl.a. omfatter vil-
kår for lønkompensation, modtagerkreds m.v. Det har altså ved aktstykkets vedta-
gelse været forudsat, at der administrativt ville blive fastsat nærmere regler om vil-
kår for kompensation og modtagerkreds.
De ovenfor nævnte bestemmelser forholder sig ikke til, om erhvervsministeren har
bemyndigelse til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om det generelle neutrali-
tetsprincip i arbejdskonflikter i relation til lønkompensationsordningen. Baseret på
bestemmelsens ordlyd er det imidlertid Beskæftigelsesministeriet og Erhvervsmini-
steriets vurdering, at der ikke er noget til hinder for, at erhvervsministeren fastsæt-
ter regler herom, således at lønkompensationsordningen ikke omfatter de stillings-
kategorier på virksomheden, som er omfattet af konflikten. En sådan betingelse for
lønkompensation vedrører netop ”vilkår for lønkompensation” og ”modtager-
kreds”.
Det bemærkes desuden, at neutralitetsprincippet efter Beskæftigelsesministeriets
vurdering er et sagligt kriterium, som er lovfæstet i en række love på ministeriets
område. I forbindelse med Folketingets behandling af de aktstykker, der udgør det
hjemmelsmæssige grundlag for lønkompensationsordningen, har det været Beskæf-
tigelsesministeriets vurdering, at neutralitetsprincippet er det sædvanlige udgangs-
punkt.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om, hvori hjemlen til, at en faglig organisation kan gøre indsigelse mod udbetaling af lønkompensation, findes, til erhvervsministeren
Jeg vil endvidere henlede opmærksomheden på, at denne forventede anvendelse af
princippet er lagt til grund i mit svar på spørgsmål 26 til L141 (Forslag til lov om
arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder
i forbindelse med covid-19), som blev afgivet til Folketinget den 23. marts 2020,
det vil sige inden aktstykkets
og dermed bemyndigelsesbestemmelsens - vedta-
gelse den 25. marts 2020.
På den baggrund vil Erhvervsministeriet derfor ændre bekendtgørelsen, således at
det præciseres nærmere, at neutralitetsprincippet gælder i relation til lønkompensa-
tionsordningen.
Vedlagt dette svar er aktstykke nr. 117 af 25. marts 2020 og bekendtgørelse om en
midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder i økonomisk krise som
følge af covid-19 (bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts 2020) med de citerede tekst-
stykker fremhævet. Ligeledes er mit svar på spørgsmål 26 til L141 (Forslag til lov
om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af virksom-
heder i forbindelse med covid-19) vedlagt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4