Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2342776_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 7076
27. februar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. september stillet følgende spørgsmål nr.
461 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten
Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 461:
”Kan
ministeren oplyse, hvor mange samboende førtidspensionister og samboende
pensionister, der er ramt af gensidig forsørgerpligt?”
Svar:
Antallet af pensionister der er berørt af
”gensidig forsørgerpligt” er i besvarelsen
opgjort som gifte og samlevende pensionister, der alt andet lige får en lavere ydelse
som følge af, at en partners indtægt indgår i indtægtsgrundlaget ved beregning af
den udbetalte pensionsydelse. Det bemærkes i den henseende, at hvem og hvordan
de enkelte pensionister berøres, afhænger af, hvad der ellers vil være gældende af
regler for gifte og samlevende pensionister, herunder i forhold til satser, fradrags-
beløb og aftrapningsregler, hvis det alene er pensionistens egne indtægter der ind-
går i indtægtsgrundlaget. I opgørelsen er det forudsat, at gældende satser, fradrags-
beløb og aftrapningsregler fastholdes uændret og ikke konsekvensrettes.
På det grundlag skønnes det, at det i 2021 er ca. 30 pct. af alle folke- og førtidspen-
sionister for hvem en partners indtægt alt andet lige medfører en indtægtsregule-
ring. Heraf skønnes samboende pensionister at udgøre ca. 6 pct., svarende til
24.000 pensionister. Af de 24.000 omfattede pensionister skønnes ca. 5.000 at være
førtidspensionister og ca. 19.000 at være folkepensionister.
1
Samboende er i opgørelsen, jævnfør Danmarks Statistiks definition, opgjort som
par med samme bopælsadresse, der hverken er gift med hinanden eller har fælles-
børn, men som er af hvert sit køn og hvor aldersforskellen mellem dem er mindre
end 15 år. Endvidere er det en betingelse, at der ikke bor andre voksne.
2
1
Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag og pensionsmodel (ver173) på basis af
en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
2
https://www.dst.dk/da/TilSalg/Forskningsservice/Dokumentation/hoejkvalitetsvariable/familier/c-
type
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm. om, hvor mange samboende førtidspensionister og samboende pensionister, der er ramt af gensidig forsørgerpligt, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at en egentlig afskaffelse af ægtefællemodregning på pensionsom-
rådet, hvor det alene er pensionistens egne indtægter der indgår i indtægtsgrundla-
get, kan føre til såvel højere som lavere social pension hvis gældende satser, fra-
dragsbeløb og aftrapningsregler også konsekvensændres. Såfremt gældende fra-
dragsbeløb og aftrapningsregler konsekvensændres vil der også være pensionister,
der vil opleve øget indtægtsregulering ved en afskaffelse af ægtefællemodregning.
Det skyldes, at der vil være pensionister, som i dag ikke får reduceret deres pensi-
onsydelse, som følge af at indtægtsgrundlaget opgøres samlet for par.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard,
Beskæftigelsesminister
2