Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2264916_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. september stillet følgende spørgsmål nr.
449 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 449:
”Vil
ministeren redegøre for arbejdsudbudseffekten, hvis man tilbageruller de hø-
jere offentlige ydelser til især arbejdsløse indvandrere som følge af »Aftale om et
nyt midlertidigt børnetilskud”?
Svar:
I september 2019 indgik Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten en aftale om at indføre et nyt midlertidigt børnetilskud målrettes børn
fra 0-14 år i familier, der er berørt af kontanthjælpsloftet eller selvforsørgelses- og
hjemrejseydelsen. Formålet med det midlertidige børnetilskud er at afhjælpe pro-
blemerne med børnefattigdom, indtil en ydelseskommission har fremlagt sine anbe-
falinger, og et nyt ydelsessystem kan træde i kraft. Med aftalen blev reduktionen af
integrationsydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2020 annulleret.
Udgifterne til det midlertidige børnetilskud og annulleringen af nedsættelsen af in-
tegrationsydelsen skønnes i 2021 at udgøre omkring 150 mio. kr. efter skat, tilba-
geløb og inkl. adfærd. Heraf udgør de adfærdsmæssige konsekvenser i størrelsesor-
denen 30 mio. kr. og 250 fuldtidspersoner.
En tilbagerulning af aftalen skønnes som udgangspunkt at svare til aftaleøkono-
mien. Som følge af COVID-19 er der dog en større usikkerhed omkring den frem-
adrettede udvikling. Derfor kan der potentielt være flere borgere i kontanthjælpssy-
stemet i 2021 end skønnet i aftaleøkonomien, hvilket vil medføre større besparelser
ved en tilbagerulning.
20. oktober 2020
J.nr.
2020-7138
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard