Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2271586_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020
7566
30. oktober 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 442 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl ([Enhedslisten]).
Spørgsmål nr. 442:
”Emilie
Agner Dam skriver i indlægget »Bedre arbejdsmiljø betaler sig
bare ikke
i Finansministeriets regnemaskine«, at der er dynamiske effekter ved at investere i
et bedre arbejdsmiljø, da det betyder færre sygedage og mindre nedslidning, men at
denne effekt ikke indgår i Finansministeriets regnemaskine, når f.eks. investeringer
i Arbejdstilsynet skal vurderes. Ministrene bedes på baggrund af indlægget besvare
følgende spørgsmål:
a) Er ministrene enige i vurderingerne i indlægget?
b) Vil ministeren igangsætte et arbejde, der dokumenterer den videnskabelige ef-
fekt af at investere i arbejdsmiljøet, så effekten kan indgå i Finansministeriets reg-
nemodeller?
c) Vil investeringer i et bedre arbejdsmiljø forbedre arbejdsudbuddet, og i hvilke
brancher vil det have den største effekt?
d) Hvilke effekter vil samfundet kunne have af at antallet af både arbejdsulykker
blev halveret over f.eks. 5 år?
e) Er regeringen indstillet på at hive arbejdsudbudsgevinster hjem via en yderligere
styrkelse af det forebyggende arbejdsmiljøarbejde?”
Svar:
Spørgsmålet er besvaret på vegne af beskæftigelsesministeren og finansministeren.
a) Emilie Agner Dam skriver i indlægget »Bedre arbejdsmiljø betaler sig
bare
ikke i Finansministeriets regnemaskine« (17. september 2020), at det er tid til at
kigge på alternativer til de klassiske arbejdsudbudsreformer, som midler til at øge
arbejdsudbuddet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om ministrene er enige i vurderingerne i indlægget af Emilie Agner Dam »Bedre arbejdsmiljø betaler sig – bare ikke i Finansministeriets regnemaskine«, til beskæftigelsesministeren og finansministeren
I Finansministeriets 2025-plan fra den 31. august 2020 fremgår det, at regeringen
vil have fokus på de såkaldte 2. generationsreformer, der skal bidrage til at øge be-
skæftigelsen.
Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet er enige i, at det er vigtigt at arbejde
for et forbedret arbejdsmiljø, hvilket også fremgår af forståelsespapiret
Retfærdig
retning for Danmark:
”En ny regering vil for at forbedre arbejdsmiljøet afsætte
flere permanente midler til Arbejdstilsynet”.
Emilie Agner Damm skriver i sit indlæg, at ”En hindring på vejen er dog, at de dy-
namiske effekter af et forbedret arbejdsmiljø
indtil nu ikke har været belyst”. Ar-
bejderbevægelsens Erhvervsråd påpeger derved selv, at det er en hindring, at kon-
sekvenserne af forbedret arbejdsmiljø, indtil nu ikke har været belyst i tilstrække-
ligt omfang til, at kunne skønne kvantitativt over de dynamiske effekter på arbejds-
udbuddet.
Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet vurderer, at den empiriske evidens
for effekten af bedre arbejdsmiljø på arbejdsudbuddet er forholdsvis svag, som
Emilie Agner Damm også beskriver i indlægget. Derfor kan størrelsen af mulige
positive effekter ikke på nuværende tidspunkt dokumenteres og indarbejdes i de
makroøkonomiske opgørelser.
Som det fremgår af Finansministeriets rapport ”Regneprincipper og modelanven-
delse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og
offentlige investeringer” (maj
2018), så tilsiger Finansministeriets overordnede regneprincipper, at ”afledte eller
dynamiske effekter indregnes, såfremt der er tilstrækkeligt grundlag for at skønne
kvantitativt over sådanne effekter. Det gælder uanset om et tiltag vedrører udgifts-
eller indtægtssiden af de offentlige finanser”.
b) Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet er enige i, at den eksisterende vi-
den om effekterne af forbedrende arbejdsmiljøtiltag på arbejdsudbuddet ikke er til-
strækkelig til at danne grundlag for indregning af virkninger af tiltag på området.
Der er med Aftale om en ny ret til tidlig pension derfor afsat i alt 24 mio. kr. over
en 4-årig periode til etablering af en ny forskningsenhed, som skal styrke viden om
de økonomiske effekter af investeringer i arbejdsmiljø. Enheden etableres hos Nati-
onalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Forskningsenheden skal udvikle et
bagvedliggende modelarbejde, som dels kan anvendes til økonomiske evalueringer
og dels kan anvendes til udvikling af skræddersyede modeller for fx virksomheder
og brancher. Det overordnede formål med udvikling af et nyt forskningsområde i
arbejdsmiljø-økonomi hos NFA er at belyse de samfunds-, branche- og virksom-
hedsøkonomiske konsekvenser af arbejdsmiljøindsatser på henholdsvis policy,
branche- og virksomhedsniveau.
Med Aftale om fordeling af forskningsreserven i 2020 er der herudover afsat 15
mio. kr. til forskning i de samfundsøkonomiske effekter af velfærdsinvesteringer.
c) Det kræver et betydeligt vidensgrundlag om effekter af investeringer i arbejds-
miljøet, fx på antallet af arbejdsulykker, for at vurdere hvordan investeringer i et
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om ministrene er enige i vurderingerne i indlægget af Emilie Agner Dam »Bedre arbejdsmiljø betaler sig – bare ikke i Finansministeriets regnemaskine«, til beskæftigelsesministeren og finansministeren
bedre arbejdsmiljø påvirker arbejdsudbuddet. Ud over et betydeligt vidensgrundlag
om, hvordan investeringer i arbejdsmiljøet påvirker fx antallet af arbejdsulykker,
kræves beregninger af, hvordan disse effekter påvirker arbejdsudbuddet.
Det vurderes ikke, som tidligere nævnt, at der på nuværende tidspunkt er tilstræk-
keligt evidens på området til at skønne over arbejdsudbudseffekter af investeringer
i arbejdsmiljøet.
Der er igangsat initiativer, som skal styrke vidensgrundlaget,
jf. ovenfor.
Herudover
arbejder Arbejdstilsynet løbende på at forbedre vidensgrundlaget om effekter af
Arbejdstilsynets indsatser.
d) Beskæftigelsesministeriet vurderer, at en halvering af antallet af arbejdsulykker
over de næste 5 år, alt andet lige vil udgøre en økonomisk besparelse for samfun-
det. Det er dog på baggrund af den eksisterende viden og data om afledte konse-
kvenser af arbejdsulykker ikke muligt at estimere den samlede besparelse med til-
strækkelig præcision.
Arbejdstilsynet offentliggjorde i 2016 to analyser om omkostningerne ved an-
meldte arbejdsulykker med hændelsesdato i 2011. Arbejdsgivernes omkostninger, i
form af lønomkostninger under fravær, rekrutteringsomkostninger og arbejdsskade-
forsikringer, blev vurderet til mellem 5,5 og 5,8 milliarder kr. årligt (2016 niveau).
Statens omkostninger, i form af udbetaling af sygedagpenge, merudgifter til sund-
hedsvæsenet og tabte skatteindtægter, blev vurderet til mellem 1,3 og 1,6 milliarder
kr. årligt (2016-niveau).
Det bemærkes, at der er en række omkostninger, der ikke indgår i beregningerne
blandt andet omkostninger ved tabt arbejdsudbud, øget medicinforbrug og lønind-
komsttab for de tilskadekomne (herunder pensionsindbetalinger). Beregningerne
giver derfor ikke et komplet billede af de samfundsmæssige omkostningerne ved
arbejdsulykker.
Beskæftigelsesministeriet har ikke kendskab til andre analyser, der belyser de sam-
lede samfundsøkonomiske omkostninger ved arbejdsulykker i Danmark tilstrække-
ligt præcist.
e) Arbejdsmiljøindsatsen skal tage udgangspunkt i den nyeste forskning og viden,
hvilket skal styrkes ved en national arbejdsmiljøforskningsstrategi. Dansk arbejds-
miljøforskning skal også fremover være på et højt internationalt niveau, og målet er
at skabe et solidt vidensgrundlag, der i højere grad end i dag giver mulighed for en
evidensbaseret tilgang i udarbejdelsen af nye forebyggende tiltag på arbejdsplad-
serne, i politikudviklingen og i myndighedsindsatsen.
Regeringen har senest med Aftale om en ny ret til tidlig pension prioriteret ressour-
cer til styrkelse af forskningsområdet med det formål, at tilvejebringe den nødven-
dige viden om effekterne af forbedrende arbejdsmiljøtiltag.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om ministrene er enige i vurderingerne i indlægget af Emilie Agner Dam »Bedre arbejdsmiljø betaler sig – bare ikke i Finansministeriets regnemaskine«, til beskæftigelsesministeren og finansministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4