Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2253608_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 434 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 434:
Med henvisning til artiklen i Fagbladet 3F af 16. september 2020: »Femern-for-
bindelsen: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider« bedes ministeren be-
svare følgende:
• Hvad ligger til grund for, at Arbejdstilsynet har givet tilladelse til 12-timers
vag-
ter 28 dage i træk uden hviledag?
• Hvilke konsekvenser forventer man, at det har for de sociale og helbredsmæssige
forhold?
• Hvilke
erfaringer er der med skiftehold, som arbejder med ovenfor nævnte vilkår?
Svar:
Jeg er meget optaget af spørgsmålet om ordentlige arbejdsvilkår, herunder at reg-
lerne ikke skal kunne udnyttes til social dumping. Derfor har jeg taget initiativ til
en ændring af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn, så vi
fremover sikrer, at partsaftaler om fravigelse af reglerne ikke kan indgås på virk-
somhedsniveau.
I forhold til de konkrete spørgsmål, har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsy-
net, som oplyser følgende:
”Det
fremgår af arbejdsmiljølovgivningen, at de ansatte inden for hver periode på
syv døgn skal have et ugentligt fridøgn i tilslutning til en daglig hvileperiode.
Denne regel kan fraviges ved partsaftale, som
afhængig af niveauet af fravigelse
skal godkendes af Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har godkendt to aftaler om, at ansatte på Femern Bælt-byggeriet
kan arbejde fire uger i træk uden fridøgn.
Arbejdstilsynet har ved godkendelse af aftalerne blandt andet lagt vægt på,
at der ikke sker fravigelse i den daglige hvileperiode
at en fravigelse af det ugentlige fridøgn er mere acceptabel end en fravigelse af
den daglige hvileperiode
30. september 2020
J.nr.
20205200426
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om 12-timers vagter for arbejderne på Femern-forbindelsen, til beskæftigelsesministeren
at de ansatte får kompenserende hvileperioder, idet de efter tre udskudte fridøgn
får fire ugers kompenserende fridøgn.
Det fremgår desuden af arbejdsmiljølovgivningen, at ansatte skal have en hvilepe-
riode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Ar-
bejdsmiljølovens regler herom er således overholdt i aftalerne på Femern Bælt.
Med hensyn til de helbredsmæssige forhold er Arbejdstilsynet ikke bekendt med
forskningsmæssig viden, der afdækker de helbredsmæssige konsekvenser ved fire
ugers arbejde og fire ugers frihed, jf. de godkendte aftaler, modsat fx otte ugers ar-
bejde med ét ugentligt fridøgn, jf. de gældende regler. Arbejdstilsynet kan ikke ud-
tale sig om de sociale forhold, da det ikke er Arbejdstilsynets ressort.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Jeg forstår spørgsmålet om erfaringer med skiftehold på ovennævnte vilkår sådan,
at der spørges til forskningsmæssig viden og har derfor indhentet en udtalelse fra
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), som oplyser følgende:
”NFA har ikke kendskab til konkret forskning omkring at arbejde 28 dage i træk
efterfulgt af 28 fridage. Der findes norsk forskning om søvn og døgnrytmer fra
blandt andet boreplatforme, men her er tale om 14 dages arbejdsperioder.
NFA har gennemført og bidraget til forskning på flere store danske anlægsarbejder
på hhv. Storebæltsbroen, Øresundsbroen og Metroen.
Nedenfor gennemgås relevante eksempler fra videnskabelige artikler med epidemi-
ologisk forskning med langsigtede helbredsmæssige udfald, hvor broarbejdere på
de store kendte anlægsprojekter sammenlignes med ikke broarbejdere.
NFA har derudover omfattende forskning i konsekvenser af tilrettelæggelse af ar-
bejdstiden, der tager udgangspunkt i de hyppigst forekommende måder at tilrette-
lægge arbejdstiden på på det danske arbejdsmarked. Der er dog i dette svar ikke
medtaget generel forskning om arbejdstid og helbredsudfald, fx omkring kort tid
mellem vagter og ulykker. Ej heller er der medtaget studier om sammenhænge mel-
lem arbejdstid og korttidseffekter som f.eks. træthed og udmattelse.
Relevante eksempler i forbindelse med store anlægsarbejder:
På Storebæltsbroen blev bygningsarbejde under danske forhold undersøgt i en vi-
denskabelig artikel. Her arbejdede bygningsarbejderne ved broen typisk:
7 dages arbejde i 12 timer, 7 dage fri og 7 nætters arbejde i 12 timer og 7 dage
fri samt
5 dages arbejde i 12 timer, weekend fri, 5 nætters arbejde, 7 dage fri
Resultaterne (der samlede begge typer organisering af arbejdet) viste, at der var en
øget risiko for førtidspension i forhold til erhvervsaktive mænd i Danmark (Alders-
standardiseret incidensratio (SIR): 2,29 (95%CI: 1,95-2,67)). Det svarer til en over-
risiko på 129%.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 434: Spm. om 12-timers vagter for arbejderne på Femern-forbindelsen, til beskæftigelsesministeren
Der blev ligeledes fundet en signifikant øget risiko for hospitalsindlæggelse blandt
bygningsarbejdere på Storebæltsbyggeriet (1988-1998) på mellem 15% og 67% af-
hængigt af årsag til indlæggelsen i forhold til andre bygningsarbejdere. Der var
ikke en
statistisk signifikant
højere dødelighed i forhold til andre bygningsarbej-
dere. (Standardiseret mortalitets- og morbiditets-ratio (SMR): 1,24 (95% CI: 97–
155).
På Øresundsbroen (1992-2000) og Metrobyggeriet (1994-2002) blev der også - li-
geledes i en videnskabelig artikel - undersøgt risiko for førtidspension for byg-
ningsarbejdere på disse byggerier, og den var ligeledes signifikant forøget i forhold
til både erhvervsaktive mænd generelt (Alders-standardiseret incidensratio (SIR)
var 2.22 (95% CI: 1.61, 2.98)), og i forhold til øvrige bygningsarbejdere i bran-
chen. Det vil sige der var en overrisiko på 122%. Organiseringen af arbejdstid på
de to anlægsbyggerier blev ikke undersøgt i dette studie.
Der er således ikke forskning i helbredsmæssige konsekvenser af en arbejdsrytme
med 28 dages arbejde og 28 dage fri på store danske anlægsbyggerier. Det vil være
hensigtsmæssigt, at der ved nye store anlægsarbejder som fx Femern-forbindelsen
med udgangspunkt i deres konkrete aftalte arbejdstidstilrettelæggelse
planlæg-
ges sideløbende forskning, der giver mulighed for at undersøge konsekvenser af ar-
bejdet og arbejdstidens tilrettelæggelse og sammenligne arbejdet på disse store an-
lægsprojekter med andet arbejde i samme eller lignende brancher.”
Jeg henholder mig til NFA’s oplysninger.
Jeg mener, det er helt centralt, at vi har viden om de helbredsmæssige effekter af
arbejdstidens tilrettelæggelse. Jeg vil på den baggrund opfordre Det Strategiske Ar-
bejdsmiljøforskningsudvalg til at udbyde et konkret tema om helbredsmæssige
konsekvenser af arbejdstidens tilrettelæggelse i forbindelse med det næste ordinære
opslag vedr. ansøgning af midler til Arbejdsmiljøforskningsfonden.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3