Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karina Adsbøl (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. september 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 425 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Karina Adsbøl
(Dansk Folkeparti (MFU).
Spørgsmål nr. 425:
”
Vil ministeren kommentere på BEU alm. del bilag 388 og redegøre for, om mini-
steren mener, at der er et hul i lovgivningen?”
Svar:
Jeg vil gerne indlede med at kvittere for henvendelsen fra borgeren, som ønsker at
gøre opmærksom på, at der muligvis kan snydes med en regel om hjælp til dæk-
ning af boligudgifter. Det giver lejlighed til, at vi kan stille skarpt på en konkret re-
gel og afdække, om der kan være problemer i praksis.
Konkret handler henvendelsen om reglerne om særlig støtte efter § 34 i lov om ak-
tiv socialpolitik, hvor personer, der opfylder betingelsen om en såkaldt social begi-
vehed, og som har høje boligudgifter eller mange børn, kan få særlig støtte. Kom-
munen skal inden bevilling af særlig støtte til høje boligudgifter undersøge, om der
kan skaffes en rimelig og billigere bolig. Ved beregningen af nettoboligudgiften
indgår huslejeudgiften, udgifter til vand, varme, gas, el og andre løbende udgifter,
som er knyttet til boligen.
Kommunen har ansvaret for, at en sag er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kom-
munen kan træffe afgørelse. Kommunen kan fx indhente oplysninger om den gen-
nemsnitlige forbrugsudgift for en sammenlignelig husstand hos forsyningsselska-
bet. Kommunen kan endvidere anmode personer, der søger om eller får hjælp, om
at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken
hjælp de er berettiget til. Kommunerne ser således ikke kun på de skattepligtige
indtægter i indkomstregisteret eller oplyste aconto betalinger.
Når der skal foretages beregning af det månedlige beløb til varmeudgifter i forbin-
delse med udbetaling af særlig støtte efter § 34, bør der tages udgangspunkt i den
endelige opgørelse af det foregående års udgifter til varme. Ved efterregulering af
aconto-indbetalinger både i forbindelse med krav om betaling af merforbrug og i
forbindelse med tilbagebetaling af for meget indbetalt aconto, skal denne regule-
ring indregnes i den nettoboligudgift, der ligger til grund for beregningen af støtten
efter § 34 for den måned, hvor reguleringen forfalder til betaling/ udbetales.
Herudover skal kommunerne løbende følge sager efter lov om aktiv socialpolitik
for at sikre sig, at betingelserne for at give hjælp fortsat er opfyldt.
13. oktober 2020
J.nr.
2020-6926