Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2272105_0001.png
Justitsministeriet
Opgørelse over bødeniveauet i sager om socialt bedrageri
September 2019
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Li-
beral Alliance indgik den 16. november 2018 en aftale om mere enkle og skærpede
sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger.
Aftalen indeholder en række initiativer, som bl.a. har til formål at styrke indsatsen
mod snyd og fejludbetalinger for så vidt angår velfærdsydelser.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at det skal sikres, at der sker en strafferetlig forfølgning
af grove tilfælde af socialt bedrageri, og at der på den baggrund skal fastlægges en
fast beløbsgrænse for, hvornår kommunerne har pligt til at politianmelde kontant-
hjælpsmodtagere m.fl. i sager, hvor kommunerne har truffet afgørelse om, at ydel-
serne er modtaget uberettiget og mod bedre vidende.
Aftalepartierne er i den forbindelse enige om, at der skal foretages en opgørelse af,
hvordan der i praksis straffes for socialt bedrageri efter straffeloven, herunder bø-
deniveauet.
Justitsministeriet har i december 2018 fremsendt en opgørelse til Beskæftigelsesmi-
nisteriet over afgørelser vedrørende socialt bedrageri i perioden 2013-2017. Over-
sigten viser, hvordan sagerne er blevet afgjort (ubetinget fængsel, betinget fængsel,
bøde mv.). Oversigten er blevet præsenteret for aftalepartierne, som har efterspurgt
oplysninger om bødeniveauet i de sager, der er afgjort med bøde.
Justitsministeriet har på den baggrund indhentet oplysninger om bødeniveauet i sa-
ger om socialt bedrageri i perioden 2013-2017.
Bødeniveauet i sager om socialt bedrageri
Tabellerne nedenfor omfatter data vedrørende bødestraffe i sager, som er afgjort i
perioden 2013-2017. Data vedrører alene sager, hvor socialt bedrageri er det eneste
strafbare forhold i den konkrete sag, idet det kan have indflydelse på bødestørrel-
sen og dermed opgørelsen af bødeniveauet, såfremt der knytter sig flere forhold til
afgørelser i sagskomplekser vedrørende socialt bedrageri.
Tabel 1A nedenfor omfatter bødestraffe for socialt bedrageri, som er afgjort i pe-
rioden 2013-2017. Som det fremgår af tabellen, er der stor varians i bødestørrel-
serne i perioden. Den laveste bødestraf er således 900 kr. (2016), mens den højeste
bødestraf er på 356.000 kr. (2015). Hertil kommer, at der er tale om relativt få sa-
ger. Det er derfor vanskeligt at udlede noget generelt om niveauet for bødestraffe i
sager om socialt bedrageri, da det i høj grad vil variere fra sag til sag.
Tabel 1B omfatter også bødestraffe for socialt bedrageri, som er afgjort i perioden
2013-2017. I tabellen er dog frasorteret sager, hvor bøden er idømt sammen med
en betinget fængselsstraf. Tabellen omfatter dermed kun sager, der er afgjort med
bøde som den eneste straf. I denne tabel ses en noget mindre varians i bødestørrel-
serne. Det bemærkes dog, at der er tale om ganske få sager.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om at redegøre for, hvad 2-4 pct. af udgifterne til sociale ydelser er, til beskæftigelsesministeren
2272105_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1A: Bødeniveau for socialt bedrageri i perioden 2013-2017
2013
Antal bøder i alt
Gns. bødestørrelse
Min
Median
Max
13
4.422 kr.
1.500 kr.
4.000 kr.
14.000 kr.
2014
9
3.978 kr.
1.000 kr.
3.500 kr.
10.000 kr.
2015
9
50.111 kr.
1.000 kr.
3.000 kr.
356.000 kr.
2016
5
59.380 kr.
900 kr.
2.500 kr.
288.000 kr.
2017
4
3.375 kr.
2.000 kr.
3.250 kr.
5.000 kr.
Tabel 1B: Bødeniveau for socialt bedrageri i perioden 2013-2017, ekskl. Afgørelsestypen ”betinget dom og bøde”
2013
Antal bøder i alt
Gns. bødestørrelse
Min
Median
Max
11
3.680 kr.
1.500 kr.
4.000 kr.
5.000 kr.
2014
7
3.543 kr.
2.400 kr.
3.500 kr.
4.400 kr.
2015
5
2.700 kr.
1.000 kr.
2.500 kr.
5.000 kr.
2016
4
2.225 kr.
900 kr.
2.250 kr.
3.500 kr.
2017
4
3.375 kr.
2.000 kr.
3.250 kr.
5.000 kr.
Socialt bedrageri er opgjort som gerningskoderne "76404 - socialbedrageri" og "76405 - bedrageri af arbejdsløshedskasse". Opgørelsen i
tabel 1 A indeholder afgørelsestyperne "Idømt bøde", "Betinget dom og bøde", "Udeblivelsesdom", "Bødevedtagelse i retten" og "Afgjort
med bødeforelæg". Opgørelsen i tabel 1 B indeholder afgørelsestyperne "Idømt bøde", "Udeblivelsesdom", "Bødevedtagelse i retten" og
"Afgjort med bødeforelæg". Det bemærkes, at udeblivelsesdomme kan indeholde både frihedsstraf og bødestraf, men i det konkrete træk
indeholder afgørelsestypen kun bøder, hvorfor disse afgørelser er medtaget i dette træk. Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke
indgår i anklagemyndighedens standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinformation. Derfor er der ved besvarelsen anvendt en
specielt udviklet model til formålet, hvilket stiller særlige krav til kvalitetssikring af resultaterne. Specielt udviklede modeller testes altid,
men der er fortsat en større risiko for ikke identificerede fejl, end ved anvendelse af anklagemyndighedens standardmodel. Data vedrø-
rende bødestørrelse er analyseret på baggrund af KR, da data vedr. strafniveau er mere valide i KR sammenlignet med POLSAS. Data-
udtrækket baserer sig på afgørelser, hvor socialt bedrageri er eneste forhold i sagskomplekset. For hvert år er anført den mindste og stør-
ste bøde samt medianen. Medianen er den mellemste observation, hvor alle observationer, der er mindre end den, udgør mindst 50 pct. af
alle observationerne. Grundet efterslæb i opdatering af afgørelser på alle sagsområder i KR, anses data først for at være komplette i data-
træk foretaget mindst to måneder efter seneste afgørelsesdato. Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages
hensyn til rettelser af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv. Data er opdateret i august 2019.