NOTAT
Opgørelse over, hvordan der i praksis straf-
fes for socialt bedrageri
11-01-2019
J.nr. 2018 - 7960
Det fremgår af aftalen, at ”Aftalepartierne er enige om, at det skal foretages en op-
gørelse af, hvordan der i praksis straffes for socialt bedrageri efter straffeloven,
herunder bødeniveauet.”
Justitsministeriet har efter anmodning fra Beskæftigelsesministeriet udarbejdet ne-
denstående opgørelse, hvor det fremgår, hvordan der i praksis straffes for socialt
bedrageri jf. straffelovens § 289 a, i perioden 2013 til 2017. For konkrete eksem-
pler på socialt bedrageri henvises til bilaget
Straffelovens bestemmelser om socialt
bedrageri
fra Justitsministeriet.
Straffeopgørelse for socialt bedrageri
Af tabel 1 og fremgår antallet af strafferetlige afgørelser, hvor hovedforholdet ved-
rører socialt bedrageri generelt jf. straffelovens § 289 a. Det er i det foreliggende
data alene muligt at se afgørelsestypen for hovedforholdet og ikke for evt. bifor-
hold isoleret set. I tilfælde af, at dommen omfatter flere forhold, vil hovedforholdet
i udgangspunktet være det alvorligste, hvilket betyder, at afgørelsestypen i høj grad
afhænger af hovedforholdet. Afgørelser, hvor socialt bedrageri generelt efter straf-
felovens § 289 a optræder som et biforhold, er af den grund ikke inkluderet i tabel-
lerne. Såfremt der knytter sig biforhold til afgørelserne, hvor socialt bedrageri ge-
nerelt eller bedrageri af arbejdsløshedskasse indgår som hovedforhold, kan disse
dog fortsat have indflydelse på afgørelsens art.
Tabel 1 viser, at det set over hele perioden er 58 pct. af alle afgørelser, hvor socialt
bedrageri generelt indgår som hovedforhold, der leder til en frihedsstraf eller foran-
staltningsdom.