Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2249006_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
399 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 399:
”I
forlængelse af den digitalisering af Arbejdstilsynet, der blev aftalt i forbindelse
med arbejdsmiljøforliget i 2019 bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
1. Vil ministeren give en status for, hvor langt Arbejdstilsynet er i denne proces?
2. Har de tilsynsførende været inddraget i processen?
3. Er processen så langt fremme, at de tilsynsførende kan begynde at have gavn af
det?
4. Hvordan har de tilsynsførende taget imod digitaliseringen?
5. Hvornår regner Arbejdstilsynet med, at digitaliseringen er færdig til at forbedre
driften?
6. Kan ministeren orientere om, hvordan den nye digitalisering vil forbedre og
lette de tilsynsførendes hverdag?”
Svar:
Med den politiske arbejdsmiljøaftale fra april 2019 er der afsat midler til en styrket
arbejdsmiljøindsats for at fremme et trygt og sikkert arbejdsmiljø. Det indebærer
bl.a. it-understøttelse af nye tilsynsmetoder og reaktionstyper.
For at understøtte Arbejdstilsynet i at implementere de nye tilsynsindsatser mest ef-
fektivt og for at kunne registrere og indsamle de nødvendige oplysninger om tilsy-
net, er der behov for it-understøttelse. Digitalisering er således et centralt element i
at understøtte de tilsynsførendes daglige arbejde.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
Svar på spørgsmål 1
Arbejdstilsynet udvikler og implementerer løbende den digitalisering, der er nød-
vendig for at understøtte den politiske aftale. Frem mod ikrafttrædelse af de nye til-
synsindsatser (aftaleforløb,
påbud om dialog og vejledning samt gebyrbelagt skær-
pet tilsyn)
har Arbejdstilsynet som planlagt udviklet og lanceret den første store le-
verance af it-understøttelse til den 1. september 2020.
23. september 2020
J.nr.
2003563
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om den digitalisering af Arbejdstilsynet, der blev aftalt i forbindelse med arbejdsmiljøforliget i 2019, til beskæftigelsesministeren
Pr. 1. september er der også taget hul på understøttelsen af de tilsynsførendes ar-
bejde med social dumping, og flere elementer af denne understøttelse lanceres 23.
september. De tilsynsførende oplever ændringerne i app’en
’Viden om Virksomhe-
den’ (ViVi) på den tablet, som anvendes i forbindelse med tilsynsbesøg.
Samtidig er der påbegyndt en modernisering af Arbejdstilsynets samlede systemun-
derstøttelse af tilsyn. Moderniseringen omfatter bl.a. implementering af en ny til-
synsdatamodel, der vil sikre endnu bedre opgørelser over bl.a. Arbejdstilsynets til-
syn og tilsynsreaktioner.
Herudover er flere systemer opgraderet for at sikre øget systemperformance og
fleksibilitet og for at reducere udgifter til drift og vedligehold af it-systemer frem-
adrettet. Med opgraderede it-systemer er det forventningen, at nyudvikling generelt
kan ske hurtigere og billigere end hidtil, og at fx tilsynsførende vil opleve løbende
forbedringer
såvel som hurtigere systemer.
De næste leverancer vil være mindre omfattende og komme gradvist i løbet af 2020
og 2021 i takt med, at de er færdigudviklet, bl.a. yderligere understøttelse af social
dumpung, brancherettede indsatser m.v. og understøttelse af nyt kompetencepåbud
(pr. 1. april 2021). Som følge af den nye tilsynsdatamodel udvikles nye rapporter
med opgørelser over Arbejdstilsynets tilsyn, tilsynsreaktioner m.m. (pr. 1. januar
2021). Endelig vil Arbejdstilsynet ved udgangen af 2021 være klar med en ny risi-
komodel, der skal sikre, at Arbejdstilsynet i endnu højere grad kan målrette indsat-
sen mod de arbejdspladser, hvor der er størst risiko for problemer med arbejdsmil-
jøet.
Arbejdstilsynet forventer, at implementeringen af it-understøttelsen fortsat vil for-
løbe efter planen.
Svar på spørgsmål 2
Alle relevante dele af Arbejdstilsynet har været involveret i arbejdet med at udvikle
den nødvendige it-understøttelse, der blev aftalt med arbejdsmiljøaftalen fra 2019.
Tilsynsførende og tilsynssupportere har været tæt involveret i hele processen; både
i specifikation af ny funktionalitet, udvikling, test og undervisning. I udviklingsfa-
sen er it-understøttelsen løbende blevet præsenteret for udvalgte medarbejdere, her-
under tilsynsførende. På den måde har de praktiske erfaringer fra tilsynet bidraget
til udviklingen af de konkrete løsninger.
Svar på spørgsmål 3
De tilsynsførende gør allerede nu brug af den nye it-funktionalitet, der er udviklet
pr. 1. september.
Forud for lanceringen 1. september er understøttelsen blevet testet grundigt, og de
tilsynsførende har i august modtaget undervisning i de nye tilsynsinitiativer og it-
løsningerne.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om den digitalisering af Arbejdstilsynet, der blev aftalt i forbindelse med arbejdsmiljøforliget i 2019, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål 4
Lancering af en så omfattende it-løsning er en stor forandring, der indebærer en
lang række ændringer for de ansatte i Arbejdstilsynet.
Der har været stort fokus på den interne kommunikation om, at Arbejdstilsynet er i
gang med en omfattende digital omstilling, som både omfatter modernisering og
implementering af de nye tilsynsindsatser, og at der udvikles og implementeres lø-
bende. Der kommunikeres hyppigt og målrettet til tilsynsførende og tilsynssuppor-
tere, og der bliver dagligt samlet op på fejl m.v., som rettes løbende i dialog med
tilsynsførende og tilsynssupportere.
Den nye it-understøttelse vil, når den er implementeret, indebære en generel for-
bedring af de tilsynsførendes digitale understøttelse, og den første leverance er ge-
nerelt blevet positivt modtaget af de tilsynsførende.
Svar på spørgsmål 5
Som nævnt ovenfor er den første del af it-understøttelsen lanceret den 1. septem-
ber, og Arbejdstilsynet har dermed taget det første skridt til forbedring af daglig
drift og indsatsen for et godt arbejdsmiljø. Det forventes, at initiativerne i den poli-
tiske aftale også fremadrettet vil blive it-understøttet planmæssigt, fx initiativet om
kompetencepåbud (pr. 1. april 2021) og ny risikomodel (ultimo 2021), der skal
sikre, at Arbejdstilsynet i endnu højere grad kan målrette indsatsen mod de arbejds-
pladser, hvor der er størst risiko for problemer med arbejdsmiljøet.
Svar på spørgsmål 6
Når den nye digitalisering er implementeret, forventes den samlet set at forbedre de
tilsynsførendes hverdag ved i højere grad at gøre den nødvendige viden tilgængelig
for de tilsynsførende på tilsyn og dermed give bedre og mere sammenhængende ar-
bejdsgange for den enkelte tilsynsførende.
Et af de tiltag, der implementeret som en del af den generelle modernisering af it-
understøttelsen, er, at en større del af tilsynsforløbet er digitalt understøttet, så de
tilsynsførende ved ankomst til et tilsynsbesøg på deres tablet kan se relevant infor-
mation om virksomheden og få information om særligt relevante arbejdsmiljøpro-
blemer i virksomheder i den pågældende branche og af den pågældende størrelse.
De tilsynsførende bliver også understøttet i at indsamle og registrere oplysninger til
brug for reaktioner på identificerede arbejdsmiljøproblemer, og de får let adgang til
den nyeste viden om de identificerede arbejdsmiljøproblemer.
Derudover vil de tilsynsførende inden udgangen af 2020 få yderligere understøt-
telse af tilsynet med social dumping, herunder fx mulighed for at se byggepladser
på kortfunktion og oprette udenlandske virksomheder i Registreret for udenlandske
tjenesteydere (RUT).”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om den digitalisering af Arbejdstilsynet, der blev aftalt i forbindelse med arbejdsmiljøforliget i 2019, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4