Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2247179_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
391 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars
Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 391:
”Vil
ministeren oversende en tabeloversigt over, hvilke gældende ordninger der er
for at tilskynde til, at borgere vælger at blive længere på arbejdsmarkedet?”
Svar:
Der fremgår nedenfor af tabel 1 en oversigt over ordninger, der tilskynder borgere
til helt eller delvis at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Oversigten er af-
grænset til ordninger inden for ydelsessystemet på Beskæftigelsesministeriets om-
råde, der tilskynder til fortsat arbejdsmarkedstilknytning i og omkring alderen for
tilbagetrækning.
Tabel 1
18. september 2020
J.nr.
2020 - 6672
Ordninger der tilskynder til at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet
Efterløn
udskydelsesreg- Når en person, der indbetaler efterlønsbidrag, Personer i efterlønsordnin-
len
har nået efterlønsalderen og i øvrigt opfylder gen, som har 3 år eller min-
betingelserne for ret til efterløn, får personen dre til folkepensionsalderen
udstedt et efterlønsbevis.
Ordning
Indhold og betingelser
Modtagerkreds
Hvis personen undlader at gå på efterløn i pe-
rioden fra udstedelsen af efterlønsbeviset, ind-
til der er 3 år til folkepensionsalderen, og ar-
bejder i gennemsnit 30 timer om ugen i perio-
den, udgør personens efterløn et beløb, der
svarer til de arbejdsløshedsdagpenge, som
personen ville være berettiget til i tilfælde af
ledighed.
Hvis personen går på efterløn inden begge be-
tingelser er opfyldt, vil efterlønnen højst
kunne udgøre et beløb, der svarer til 91 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb.
Dette gælder for personer, der er født før den
1. juli 1959.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om en tabeloversigt over, hvilke gældende ordninger, der er for at tilskynde til, at borgere vælger at blive længere på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
2247179_0002.png
Efterløn
skattefri præmie Når en person, der opfylder udskydelsesreg- Personer i efterlønsordnin-
len, undlader at gå på efterløn og fortsætter
gen, som har 3 år eller min-
med at arbejde, optjener personen en skattefri dre til folkepensionsalderen
præmie. Der optjenes en præmieportion på
13.740 kr. hver gang personen har arbejdet
481 timer. Der kan maksimalt optjenes 12
præmieportioner (164.880 kr.), hvilket kan
opnås ved 3 års fuldtidsarbejde. Den skattefri
præmie udbetales efter at personen har nået
folkepensionsalderen.
Efterløn
mulighed for at Det er muligt for efterlønsmodtagere at have Efterlønsmodtagere
arbejde samtidig med efter- lønarbejde samtidig med efterlønnen. Der sker
løn
som udgangspunkt fradrag i efterlønnen time
for time.
Hvis timelønnen er under 247,53 kr., omreg-
nes arbejdsindtægten til timer ved at dividere
arbejdsindtægten med 247,53 kr., hvorved fra-
draget bliver mindre end time for time. Dette
gælder indtil arbejdsindtægten i kalenderåret
når 39.878 kr., hvorefter fradraget sker time
for time.
Personer i fleksydelsesord-
ningen, som har 3 år eller
mindre til folkepensionsalde-
ren
Udskydelsesreglen udfases i 2023, hvor efter-
lønsperioden er på 3 år.
Fleksydelse
udskydelses- Hvis personen undlader at gå på fleksydelse,
reglen
indtil der er 3 år til folkepensionsalderen, ud-
gør personens fleksydelse et beløb, der svarer
til den indtægt, som personen har haft i de se-
neste 12 måneder før overgangen til fleks-
ydelse, dog højst sygedagpengenes højeste be-
løb.
Hvis personen går på fleksydelse tidligere end
3 år før folkepensionsalderen, vil fleksydelsen
højst kunne udgøre et beløb, der svarer til 91
pct. af sygedagpengenes højeste beløb. Dette
gælder for personer, der er født før den 1. juli
1959.
Fleksydelse
mulighed for Det er muligt for fleksydelsesmodtagere at
at arbejde samtidig med
have lønarbejde samtidig med fleksydelsen.
fleksydelse
Der sker som udgangspunkt fradrag i fleks-
ydelsen time for time.
Udskydelsesreglen udfases i 2023, hvor fleks-
ydelsesperioden er på 3 år.
Modtagere af fleksydelse
Hvis timelønnen er under 247,53 kr., omreg-
nes arbejdsindtægten til timer ved at dividere
arbejdsindtægten med 247,53 kr., hvorved fra-
draget bliver mindre end time for time. Dette
gælder indtil arbejdsindtægten i kalenderåret
når 39.878 kr., hvorefter fradraget sker time
for time.
Delpension
Delpension er en ordning for delvis tilbage-
trækning fra arbejdsmarkedet. Ordningen ved-
rører personer, som er i arbejde som lønmod-
tagere eller selvstændigt erhvervsdrivende.
For lønmodtagere skal arbejdstiden være ned-
sat i forhold til den hidtidige arbejdstid med
mindst 7 timer om ugen eller mindst ¼ af den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid i de sidste
9 måneder før overgangen. Arbejdstiden efter
Personer med en længereva-
rende tilknytning til arbejds-
markedet, som arbejder som
lønmodtagere eller selvstæn-
digt erhvervsdrivende
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om en tabeloversigt over, hvilke gældende ordninger, der er for at tilskynde til, at borgere vælger at blive længere på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
2247179_0003.png
overgangen skal i gennemsnit være mindst 12
timer og højst 30 timer om ugen.
Der udbetales delpension i forhold til de timer,
som arbejdstiden er nedsat med.
Delpensionsordningen er under udfasning, og
tilgangen til ordningen ophører ved udgangen
af 2021.
Seniorpension
mulighed Det er muligt at arbejde i begrænset omfang
Seniorpensionister
for ar arbejde samtidig med samtidig med seniorpension.
seniorpension
For enlige nedsættes seniorpensionen med et
beløb svarende til 30 pct. af den arbejdsind-
tægt, der overstiger et bundfradrag på 80.300
kr. og for gifte og samlevende nedsættes med
hhv. 15 og 30 pct. af et beregnet indtægts-
grundlag på over 127.400 kr. afhængigt af om
ægtefællen/den samboende er pensionist eller
ikke pensionist. Der er loft over, hvor meget af
ægtefællens/samleverens indtægter, der ind-
går i indtægtsgrundlaget.
Seniorpension kan ikke frakendes uden pensi-
onistens samtykke, men kan gøres hvilende,
når pensionisten anmoder herom, eller når
pensionisten i en længere periode har en ar-
bejdsindkomst af en vis størrelse, som er ud-
tryk for, at pensionisten ikke har trukket sig
tilbage fra arbejdsmarkedet.
Skattefri seniorpræmie
Personer, der er født i 1954 eller senere kan
opnå ret til skattefri seniorpræmie.
Der opnås ret til en skattefri seniorpræmie på
42.840 kr., hvis personen har haft mindst
1.560 løntimer i de første 12 måneder efter, at
folkepensionsalderen er nået.
Der opnås ret til en yderligere skattefri præ-
mie på 25.500 kr., hvis personen har haft
mindst 1.560 løntimer fra 13-24 måneder ef-
ter, at folkepensionsalderen er nået.
Personer, der ønsker at arbejde i et vist om-
Personer, der har nået folke-
fang (mere end 750 timer om året), efter at fol- pensionsalderen
kepensionsalderen er nået, kan vælge at op-
sætte pensionen. Konkret betyder det, at ved-
kommende fortsætter med at arbejde, mens
udbetalingen af folkepension udskydes. Perso-
nen kan vælge at udskyde pensionen allerede
ved pensionsalderen eller opsætte pensionen
efter pensionsudbetalingen er påbegyndt. Det
er muligt at opsætte pensionen af to omgange
og i højst 10 år sammenlagt.
I den periode, hvor pensionsudbetalingen er
udskudt, optjenes en ventetillæg.
Ventetillæg, der er optjent før 1. juli 2018, bli-
ver udbetalt som et livsvarigt tillæg. Fra den 1.
juli 2018 er der tre måder at få udbetalt og be-
regnet ventillægget på, for de perioder, der er
udskudt efter 1. juli 2018. De tre måder er:
1)
Som et livsvarigt månedligt tillæg
Personer, der har nået folke-
pensionsalderen
Folkepension
opsat pen-
sion
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om en tabeloversigt over, hvilke gældende ordninger, der er for at tilskynde til, at borgere vælger at blive længere på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren
2247179_0004.png
2)
3)
Folkepension
mulighed
For at tilskynde pensionister til at arbejde ved Folkepensionister
for at arbejde samtidig med siden af pensionen, er det alene pensionistens
pension
egne indtægter ved personligt arbejde over
336.900 kr., der påvirker folkepensionens
grundbeløb. Grundbeløbet nedsættes således
med 30 pct. af indtægterne ved personligt ar-
bejde, der overstiger 336.900 kr. og bortfalder
først helt ved arbejdsindtægter over 587.300
kr.
Der er også indbygget mekanismer i regulerin-
gen af pensionstillægget, der skal tilskynde
pensionister til at arbejde. Fx sker indtægtsre-
guleringen af pensionstillægget med en pro-
centdel af det beregnede indtægtsgrundlag og
ikke én til én i forhold til indtægterne.
Alle folkepensionister har et bundfradrag på
122.004 kr. om året. Det betyder, at de
første 122.004 kr. som en folkepensionist tje-
ner ved personligt arbejde, ikke påvirker
pensionstillægget.
For en enlig pensionist bliver pensionstillæg-
get sat ned ved en samlet indtægt over
88.700 kr. ud over bundfradraget og bortfal-
der helt ved en indtægt over 365.300 kr.
For et folkepensionistpar bliver pensionstil-
lægget sat ned ved et samlet indtægtsgrundlag
over 177.700 kr. ud over bundfradraget og
bortfalder helt ved et samlet indtægtsgrundlag
over 446.000 kr.
Anm.: Alle beløb er angivet i 2020-niveau. Ordninger er afgrænset til ordninger på Beskæftigelsesmini-
steriets område.
Som et højere månedligt tillæg i 10 år til
grundbeløb og pensionstillæg, eller
Som et engangstillæg for det opsatte
grundbeløb og et højere månedligt tillæg
i 10 år, til den del af pensionen, der udgør
pensionstillæg
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4