Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2113671_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt til: [email protected]
Cc: [email protected]
13. november 2019
J.nr. 2019-131-0015
Dok.nr. 149869
Sagsbehandler
Kenni Elm Olsen
Bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 39 (BEU Alm. del) fra
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
1.
Ved e-mail af 8. november 2019 har Beskæftigelsesministeriet anmodet Datatilsynet om bi-
drag til besvarelse af spørgsmål nr. 39 (BEU Alm. del) af 30. oktober 2019 fra Folketingets Be-
skæftigelsesudvalg.
Spørgsmål nr. 39 har følgende ordlyd:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det ifølge databeskyttelseslovgivningen er tilladt for en organi-
sation, som fx Det Faglige Hus, under sit telemarketingarbejde – uden af egen drift at informere
og indhente samtykke – at optage og gemme en samtale, hvori der spørges til den kontaktedes
eksisterende fagforeningsvalg? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, i hvilket om-
fang det kontrolleres, om databeskyttelseslovgivningen overholdes i forbindelse med telemar-
keting?
Vil ministeren på baggrund af den rejste kritik vurdere, om Det Faglige Hus’ kernevirksomhed
er at indgå overenskomster, herunder redegøre for, hvor mange overenskomster Det Faglige
Hus har indgået siden 2013? Såfremt Det Faglige Hus ikke har indgåelse af kollektive
overenskomster som deres kernevirksomhed, kan de så forsat betegnes som en almennyttig
forening, der ikke er omfattet af markedsføringsloven?
Der henvises til artiklen »Nu boom i klager over gul fagforening: “Det kan ikke være lovligt” « på
www.a4nu.dk den 28. oktober 2019.”
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
2.
Datatilsynet kan i den anledning oplyse følgende:
2.1.
Når en privat virksomhed eller forening behandler personoplysninger finder databeskyt-
telsesforordningen
1
og databeskyttelsesloven
2
anvendelse, jf. forordningens artikel 2, stk. 1
og lovens § 1, stk. 2.
Enhver behandling af personoplysninger skal således ske under iagttagelse af reglerne i da-
tabeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og eventuelle særregler, som ligger inden
for databeskyttelsesforordningens rammer for særregler om behandling af personoplysninger.
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (ge-
nerel forordning om databeskyttelse).
2
Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvorvidt det ifølge databeskyttelseslovgivningen er tilladt for en organisation, som fx Det Faglige Hus, under sit telemarketingarbejde at optage og gemme en samtale, hvori der spørges til den kontaktedes eksisterende fagforeningsvalg, til beskæftigelsesministeren
Side 2 af 3
Optagelsen af en telefonsamtale, hvori der indgår genkendelige personer, udgør efter Datatil-
synets opfattelse i sig selv en behandling af personoplysninger, som skal have et lovlig grund-
lag i databeskyttelsesforordningens artikel 6. Tilsvarende gælder for den efterfølgende opbe-
varing af telefonsamtalen.
Datatilsynet har om optagelser af telefonsamtaler til uddannelsesmæssige formål tidligere ud-
talt følgende:
”Det er Datatilsynets opfattelse – ligesom det var tilsynets praksis efter den tidligere gældende
persondatalov – at optagelse og lagring af telefonsamtaler til uddannelsesmæssige formål som
udgangspunkt bør baseres på et samtykke fra de personer, der registreres oplysninger om, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Det er således Datatilsynet opfattelse, at optagelse og lagring af telefonsamtaler til uddannel-
sesmæssige formål som udgangspunkt ikke kan ske uden samtykke fra dem, der registreres
oplysninger om.
Datatilsynet kan ikke udelukke, at der under ganske særlige omstændigheder kan foreligge en
berettiget interesse, der nødvendiggør optagelse uden samtykke, og hvor behandling kan finde
sted med hjemmel i interesseafvejningsreglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra f.”
Om optagelsen af telefonsamtaler til dokumentationsformål har Datatilsynet tidligere udtalt:
”Det følger af Datatilsynets praksis, at hensynet til at dokumentere, hvad der er indgået af afta-
ler, efter en konkret vurdering kan føre til, at optagelse af en telefonsamtale kan ske på bag-
grund af ”interesseafvejningsreglen” i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f.
Ved vurderingen heraf skal det efter Datatilsynets opfattelse bl.a. tillægges betydning, om der
er et reelt – forretningsmæssigt – begrundet hensyn til at dokumentere, hvad der er sket og sagt
under telefonsamtalen, og om det med rimelighed vil være muligt med andre og mindre indgri-
bende midler, som f.eks. efterfølgende skriftlig korrespondance mellem parterne, at dokumen-
tere den indgåede aftale.
Endvidere kan det tillægges betydning, om der er tale om professionelle parter, og om det er
kutyme mellem de pågældende parter, at telefonsamtaler optages.”
Behandling af personoplysninger om bl.a. fagforeningsmæssigt tilhørsforhold er som ud-
gangspunkt forbudt i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1. Dette forbud
finder dog ikke anvendelse, hvis der foreligger en undtagelse til forbuddet enten direkte i for-
ordningens artikel 9, stk. 2, eller bestemmelser, der gennemfører forordningens artikel 9.
I tilfælde som de, der spørges til i dette spørgsmål, vil der derfor skulle identificeres såvel en
undtagelse til forbuddet mod behandling af følsomme oplysninger (fagforeningsmæssigt til-
hørsforhold) som et lovligt grundlag for behandling.
Hvis behandlingen baseres på et samtykke fra den registrerede, skal samtykket for at være
gyldigt i henhold til databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 11, være frivilligt, specifikt og
informeret samt udtryk for en utvetydig viljestilkendegivelse. Ved behandling af oplysninger
omfattet af forordningens artikel 9 skal et samtykke endvidere være udtrykkeligt.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvorvidt det ifølge databeskyttelseslovgivningen er tilladt for en organisation, som fx Det Faglige Hus, under sit telemarketingarbejde at optage og gemme en samtale, hvori der spørges til den kontaktedes eksisterende fagforeningsvalg, til beskæftigelsesministeren
Det vil bero på en konkret vurdering i den enkelte sag, om betingelserne for behandling af per-
sonoplysninger er opyldt.
Det bemærkes i øvrigt, at den virksomhed eller forening, der optager en telefonsamtale, i hen-
hold til databeskyttelsesforordningens artikel 13, stk. 1 og 2, som udgangspunkt skal give den
registrerede en række oplysninger om behandlingen af personoplysninger.
2.2.
Datatilsynet er den centrale uafhængige myndighed, der fører tilsyn med, at reglerne om
databeskyttelse bliver overholdt, med mindre behandlingen af personoplysninger foretages for
domstolene.
Datatilsynet kan derfor – på baggrund af en konkrete klage, af egen drift og i forbindelse med
et tilsyn – påse om en virksomheds eller forenings optagelse af telefonsamtaler har været be-
rettiget.
Med venlig hilsen
Cristina A. Gulisano
Direktør
Side 3 af 3