Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2235761_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Naser Khader (K)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
389 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Naser
Khader (K).
Spørgsmål nr. 389:
”Kan
ministeren oplyse, hvilke adfærdseffekter, der er indregnet i skønnet over,
hvor mange personer, som benytter sig af retten til tidlig tilbagetrækning, herunder
om man har taget højde for incitamentet til ændret opsparingsadfærd, som følge af
modregning ved pensionsformuer over 2 mio. kr.? Hvis der ikke er taget højde for
adfærdseffekter, herunder ændret opsparingsadfærd, ønskes der i forlængelse heraf
svar på, i hvilken retning adfærdseffekterne trækker skønnet over antallet, der kan
forventes at benytte ordningen, samt hvor mange der vil benytte ordningen, hvis
man tager højde for adfærdseffekterne?”
Svar:
Regeringen har præsenteret sit udspil om en ny ret til tidlig pension, der skal give
de danskere, som er startet tidligst på arbejdsmarkedet, en mulighed for at trække
sig værdigt tilbage fra arbejdsmarkedet uden frygt for at være slidt ned først.
I udspillet lægges der op til, at ydelsesniveauet for tidlig pension er på 13.550 kr.
om måneden før skat (2020-niveau). Der lægges der op til, at det er muligt at have
supplerende arbejdsindtægt på op til 24.000 kr. årligt før skat, uden at det nedsætter
ydelsen, samt at der skal være mulighed for at supplere med udbetalinger fra pri-
vate pensionsordninger, uden at der sker nedsættelse af ydelsen.
Derudover ligger regeringen op til at indføre et bundfradrag for pensionsformue så-
ledes, at ydelsen for tidlig pension ikke sættes ned ved en pensionsformue svarende
til under 2 mio. kr. Dette er lempeligere end hvad der gælder i efterlønsordningen.
Det er forventningen, at 38.000 helårspersoner får mulighed for at gå på tidlig pen-
sion i 2022. For at skønne over udgifterne til tidlig pension i de kommende år er
der lavet beregninger for hvor stor en andel af de berettigede til tidlig pension, der
forventes at overgå til ordningen. Det overordnede skøn over udnyttelsen af tidlig
pension er blandt andet baseret på erfaringerne fra efterlønsordningen. Det skøn-
nes, at 22.000 helårspersoner vil vælge at udnytte deres ret til tidlig pension i 2022.
Dem der forventes at overgå til tidlig pension kommer primært fra beskæftigelse,
efterløn eller anden offentlig forsørgelsesindkomst.
CVR 10172748
27. august 2020
J.nr.
2020 - 6241
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvilke adfærdseffekter, der er indregnet i skønnet over, hvor mange personer, som benytter sig af retten til tidlig tilbagetrækning, herunder om man har taget højde for incitamentet til ændret opsparingsadfærd, som følge af modregning ved pensionsformuer over 2 mio. kr.?, til beskæftigelsesministeren
2235761_0002.png
Den forventede udnyttelse af tidlig pension er som udgangspunkt beregnet ud fra
forholdet mellem den forventede indkomst ved tidlig pension, inklusiv evt. nedsæt-
telse af ydelsen som følge af pensionsformue, og den forventede indkomst ved be-
skæftigelse. På baggrund af den historiske udnyttelse af efterlønsordningen og be-
regninger af forholdet mellem efterlønsberettigedes indkomst ved efterløn og fort-
sat beskæftigelse, dannes forventninger om udnyttelsen af tidlig pension for perso-
ner, som ellers ville være beskæftigede. Det indebærer en udnyttelsesgrad på om-
kring 60 pct. for denne gruppe.
I de første år efter indførelsen af tidlig pension vil en forholdsvis stor del af de be-
rettigede til tidlig pension være med i efterlønsordningen. Det er her op til den en-
kelte at beslutte om tidlig pension vælges frem for efterløn. Samlet set er det forud-
sat, at knap hver tredje efterlønsberettiget vælger tidlig pension på sigt. I de første
år vil efterlønsberettigede, som allerede er overgået til efterløn, have mulighed for
at overgå direkte fra efterløn til tidlig pension som følge af en overgangsordning.
Det er baggrunden for at andelen af efterlønsberettigede, der forudsættes at benytte
tidlig pension i disse år er højere end i de efterfølgende år.
Sammenlignet med efterlønsordningen vil en mindre andel opleve at blive sat ned i
tidlig pensionsydelse som følge af pensionsformue. Det følger af, at der i tidlig
pension lægges op til at indføre et bundfradrag for pensionsformue svarende til 2
mio. kr., hvorimod der ikke er et bundfradrag for pensionsformue i efterlønsordnin-
gen. Det skønnes endvidere, at ca. 2/3 af de berettigede til tidlig pension i 2022 vil
have pensionsformuer under bundfradraget, og dermed ikke vil opleve nedsættelse
af ydelsen som følge heraf. Dertil kommer, at der lægges op til, at tidlig pension til-
deles i enten ét, to eller tre år, hvorfor perioden hvor der eventuelt sker modregning
på baggrund af pensionsformue for nogle vil være kortere end efterlønsperioden
1
.
Der er i de økonomiske konsekvensberegninger ikke indregnet eventuel ændret op-
sparingsadfærd, som følge af det foreslåede bundfradrag for pensionsformue sva-
rende til 2 mio. kr. Det skal blandt andet ses i lyset af, at der vil være modsatrettede
effekter på incitamenterne til pensionsopsparing fordi en del efterlønsberettigede,
der vælger tidlig pension, kan undgå aftrapning når pensionsformuen er under 2
mio. kr. Dertil kommer, at for så vidt angår arbejdsgiveradministrerede ordninger
må det forventes, at en eventuel adfærdsreaktion vil være begrænset, og i forhold
til private indbetalinger må en eventuel adfærdsreaktion delvist forventes at være
porteføljeomlægninger, hvorved en eventuel reduceret pensionsopsparing modgås i
andre opsparingsformer. Samlet set er det vurderingen, at ændringen i opsparingen
vil være begrænset og at fortegnet på ændringen er usikker.
Med regeringens forslag til tidlig pension, har vi fremlagt vores bud på en værdig
tilbagetrækning. Jeg ser frem til de forestående forhandlinger om en ret til tidlig
pension.
1
Den 3-årige efterlønsperiode er indfaset i 2023 for årgange født fra 1959, 2. halvår og
frem.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvilke adfærdseffekter, der er indregnet i skønnet over, hvor mange personer, som benytter sig af retten til tidlig tilbagetrækning, herunder om man har taget højde for incitamentet til ændret opsparingsadfærd, som følge af modregning ved pensionsformuer over 2 mio. kr.?, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3