Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2247193_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Naser Khader
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
383 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Naser Khader (KF).
Spørgsmål nr. 383:
”Kan
ministeren
på baggrund af regeringens udspil om ret til tidlig pension
op-
lyse, hvad de samfundsøkonomiske og de beskæftigelsesrelaterede konsekvenser
bliver, hvis hhv. 70 pct, 80 pct, 90 pct og 100 pct. af dem der er berettiget til en tid-
lig tilbagetrækning benytter sig af ordningen i 2025?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet svarbidrag fra finansmini-
steren, der oplyser følgende:
”I
regeringens udspil
Ny ret til tidlig pension
(august 2020) forventes omkring
38.000 helårspersoner at være berettiget til tidlig pension i 2022. Heraf skønnes
22.000 helårspersoner at benytte retten til tidlig pension svarende til en udnyttelses-
grad på ca. 60 pct. Udnyttelsesgraden er blandt andet fastsat på baggrund af erfa-
ringerne fra efterlønsordningen, hvor der er korrigeret for, at berettigede til tidlig
pension har en lavere gennemsnitlig indkomst. Skønnet er behæftet med usikker-
hed, hvilket er uddybet i
Faktaark 17: Forventet andel, der vælger tidlig pension,
der er tilgængeligt på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.
Hvis det antages, at udnyttelsesgraden øges til 80 pct. for berettigede, der alterna-
tivt ville have været i beskæftigelse øges nettoudgifterne med ca. 1,1 mia. kr. i
2025,
jf. tabel 1.
Hvis det hypotetisk antages, at alle, der alternativt ville have været
i beskæftigelse, vælger at benytte retten og overgå til tidlig pension øges nettoud-
gifterne med ca. 2,1 mia. kr. i 2025.
20. september 2020
J.nr.
2020 - 6274
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om på baggrund af regeringens udspil om ret til tidlig pension – oplyse, hvad de samfundsøkonomiske og de beskæftigelsesrelaterede konsekvenser bliver, hvis hhv. 70 pct, 80 pct, 90 pct og 100 pct. af dem der er berettiget til en tidlig tilbagetrækning benytter sig af ordningen i 2025, til beskæftigelsesministeren
2247193_0002.png
Tabel 1
Udgifter til tidlig pension, antal personer med tidlig pension samt reduktion i arbejdsudbud
ved alternative
forudsætninger om udnyttelsesgrader for personer med beskæftigelse som forsørgelsesalternativ, 2025
Udgifter til tidlig
pension efter skat,
tilbageløb og adfærd
Mia. kr. (2020-niveau)
Udspil
Ny ret til tidlig pension
70 pct. benytter tidlig pension
80 pct. benytter tidlig pension
90 pct. benytter tidlig pension
100 pct. benytter tidlig pension
3,1
3,6
4,2
4,7
5,2
Antal personer med tidlig
pension, der altarnativ ville
have været i beskæftigelse
1.000 helårspersoner
10
12
14
15
17
Reduktion i
arbejdsudbud
1.000 fuldtidspersoner
8
10
11
12
14
Anm.: Virkningen ved en udnyttelsesgrad på henholdsvis 70 pct., 80 pct. og 90 pct. er beregnet ved lineær skalering
af beregning ved 100 pct. udnyttelse målt i forhold til den forudsatte udnyttelsesgrad i regeringens udspil i de
enkelte år. Virkningerne er eksklusiv virkning af finansieringsforslag.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks registre og administrative oplysninger om individuelle
ATP-indbetalinger stillet til rådighed af ATP.
Det bemærkes, at en udnyttelsesgrad på 100 pct. forekommer meget urealistisk og
indebærer bl.a., at personer med udsigt til en reduceret (eller ingen) ydelse ved tid-
lig pension alle vil benytte ordningen i stedet for at være i beskæftigelse. Den en-
kelte kan fx få reduceret ydelsen ved pensionsformuer over 2 mio. kr., arbejdsind-
komster over 24.000 kr. eller ved længerevarende udlandsophold, hvor ydelsen
nedsættes forholdsmæssigt efter samme principper som gælder for folkepension
(brøkpension). Eksempelvis har de 20 pct. af de berettigede med de højeste ar-
bejdsindkomster i gennemsnit en månedlig arbejdsindkomst på 55.000 kr. og en
pensionsformue på ca. 3 mio. kr., hvilket bevirker, at de kan opnå en gennemsnitlig
ydelse på tidlig pension, som er under 9.000 kr. før skat. De vil således skulle gå
markant ned i indkomst, forudsat at alle udnytter ordningen. Det dækker også over,
at nogle vil opleve, at ydelsen er fuldt aftrappet.
Merudgifterne ved en højere udnyttelsesgrad end antaget afspejler, at reduktionen i
beskæftigelsen bliver større end forudsat i udspillet. Hvis udnyttelsesgraden øges
fra knap 60 pct. til 80 pct. for de personer, der alternativt ville have været i beskæf-
tigelse, er det fx 14.000 helårspersoner, der i 2025 overgår til tidlig pension fra be-
skæftigelse, hvilket er 4.000 helårspersoner mere end forudsat,
jf. tabel 1.
I regeringens udspil er der i 2025 indregnet en reduktion i arbejdsudbuddet på
8.000 fuldtidspersoner fra indførelsen af tidlig pension (ekskl. virkning af finansie-
ringselementer). Ved en alternativ udnyttelsesgrad på 80 pct. bliver reduktionen i
arbejdsudbuddet i 2025 på 11.000 fuldtidspersoner
dvs. 3.000 fuldtidspersoner
mere end i udspillet,
jf. tabel 1.
Baggrunden for at virkningen på arbejdsudbuddet (målt i fuldtidspersoner) af at
øge udnyttelsesgraden er lidt mindre end stigningen i antal personer der, der mod-
tager tidlig pension i stedet for at være i beskæftigelse (de 4.000 helårspersoner
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om på baggrund af regeringens udspil om ret til tidlig pension – oplyse, hvad de samfundsøkonomiske og de beskæftigelsesrelaterede konsekvenser bliver, hvis hhv. 70 pct, 80 pct, 90 pct og 100 pct. af dem der er berettiget til en tidlig tilbagetrækning benytter sig af ordningen i 2025, til beskæftigelsesministeren
nævnt ovenfor) er for det
første,
at nogle antages at komme fra deltidsbeskæfti-
gelse. Dertil kommer, at det på baggrund af erfaringerne fra efterlønsordningen er
forudsat at en mindre del af personerne på tidlig pension arbejder i et begrænset
omfang samtidig med modtagelse af tidlig pension.
I beregningerne ovenfor er det alene udnyttelsesgraden for personer, der alternativt
ville have været i beskæftigelse, som øges i forhold til det forudsatte. For efterløns-
berettigede er det i udspillet lagt til grund, at de personer, der vælger tidlig pension
alternativt ville have været på efterløn. I beregningerne ovenfor er udnyttelsesgra-
den således ikke øget for denne gruppe, fordi det ikke vurderes at være relevant at
overveje konsekvensen af at ”tvinge” alle
efterlønsberettigede til at vælge tidlig
pension frem for efterløn. For personer, der fx opnår ret til 1 år med tidlig pension
er det i udspillet lagt til grund, at de fleste efterlønsberettigede vil vælge efterløn
frem for tidlig pension fordi efterlønsordningen giver mulighed for tilbagetrækning
3 år før folkepensionsalderen.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3