Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Naser Khader
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
383 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Naser Khader (KF).
Spørgsmål nr. 383:
”Kan
ministeren
–
på baggrund af regeringens udspil om ret til tidlig pension
–
op-
lyse, hvad de samfundsøkonomiske og de beskæftigelsesrelaterede konsekvenser
bliver, hvis hhv. 70 pct, 80 pct, 90 pct og 100 pct. af dem der er berettiget til en tid-
lig tilbagetrækning benytter sig af ordningen i 2025?”
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet svarbidrag fra finansmini-
steren, der oplyser følgende:
”I
regeringens udspil
Ny ret til tidlig pension
(august 2020) forventes omkring
38.000 helårspersoner at være berettiget til tidlig pension i 2022. Heraf skønnes
22.000 helårspersoner at benytte retten til tidlig pension svarende til en udnyttelses-
grad på ca. 60 pct. Udnyttelsesgraden er blandt andet fastsat på baggrund af erfa-
ringerne fra efterlønsordningen, hvor der er korrigeret for, at berettigede til tidlig
pension har en lavere gennemsnitlig indkomst. Skønnet er behæftet med usikker-
hed, hvilket er uddybet i
Faktaark 17: Forventet andel, der vælger tidlig pension,
der er tilgængeligt på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside.
Hvis det antages, at udnyttelsesgraden øges til 80 pct. for berettigede, der alterna-
tivt ville have været i beskæftigelse øges nettoudgifterne med ca. 1,1 mia. kr. i
2025,
jf. tabel 1.
Hvis det hypotetisk antages, at alle, der alternativt ville have været
i beskæftigelse, vælger at benytte retten og overgå til tidlig pension øges nettoud-
gifterne med ca. 2,1 mia. kr. i 2025.
20. september 2020
J.nr.
2020 - 6274