Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2235543_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
382 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 382
”En
kortlægning som A4 Arbejdsmiljø har lavet viser, at der de seneste fem år er
sket et drastisk fald i Arbejdstilsynets reaktioner til landets arbejdspladser om psy-
kisk og fysisk arbejdsmiljø. Påbud og vejledninger om psykisk arbejdsmiljø er fal-
det med 43 procent fra 2015 til 2019, mens reaktioner om muskel-skeletbesvær, der
blandt andet handler om forkerte arbejdsstillinger og løft, er faldet med 38 procent i
samme periode. Fra 2015 til 2019 er antallet af forskellige arbejdspladser, som Ar-
bejdstilsynet har besøgt, desuden faldet med 45 procent. På den baggrund bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
A) Hvad mener ministeren om undersøgelsen og udviklingen i Arbejdstilsynets til-
syn?
B) Hvor meget af dette fald, mener ministeren, vil blive indhentet af de ekstra
penge, der er afsat til arbejdsmiljø på FFL2020?
C) Mener ministeren, at resultaterne af Det Nationale Forskningscenter for Ar-
bejdsmiljøs målinger af arbejdsmiljøets tilstand hvert 2. år inden for psykisk ar-
bejdsmiljø og muskelskeletbesvær er et resultat af nedskæringerne i Arbejdstilsy-
net?
D) Hvor mener ministeren, at Arbejdstilsynets aktivitetsniveau bør ligge i fremti-
den for at sikre optimale resultater i det forebyggende arbejde?”
Svar:
Arbejdsmiljøet i Danmark er afgørende for et velfungerende arbejdsmarked, hvor
det er sundt og sikkert at gå på arbejde. Arbejdsmiljøindsatsen i Danmark har været
underprioriteret alt for længe.
Et styrket arbejdsmiljø i Danmark kræver en solid forebyggende indsats. Det er en
indsats, mange aktører skal løfte i fællesskab med Arbejdstilsynet som en nøgleak-
tør. Derfor er jeg også glad for, at vi har kunnet styrke Arbejdstilsynets indsats med
finansloven for 2020 og med den brede arbejdsmiljøaftalen fra 2019 (indgået mel-
lem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alterna-
tivet, Radikale Venstre og SF).
27. august 2020
J.nr.
20205200382
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om A4 Arbejdsmiljø undersøgelsen og udviklingen i Arbejdstilsynets tilsyn, til beskæftigelsesministeren
Svar på spørgsmål A
Den udvikling i Arbejdstilsynets besøg og reaktioner, der gengives i artiklen fra
A4-arbejdsmiljø skal ses i sammenhæng med antallet af tilsynsførende i samme pe-
riode. I 2015 var der ca. 335 tilsynsførende i Arbejdstilsynet, og i 2019 var der ca.
240. Det er et fald på ca. 30 pct.
I 2020 er Arbejdstilsynet blevet styrket med ca. 164 mio. kr. i forbindelse med af-
tale om finansloven for 2020 og aftalen om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats
og ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Den styrkelse glæder jeg mig over, fordi
den indebærer, at Arbejdstilsynet efter en nedgang i antallet af tilsyn under Covid-
19 nedlukningen forventeligt vil gennemføre betydeligt flere tilsyn fremover set i
forhold til 2019.
Svar på spørgsmål B
Med finanslovsaftalen for 2020 blev der samlet afsat 245 mio. kr. til indsatsen mod
social dumping i perioden 2020 til 2023.
Den øgede bevilling til indsatsen mod social dumping betyder fx, at Arbejdstilsynet
kan øge kontrolindsatsen i forhold til virksomheder, hvor der er formodning om so-
cial dumping. Arbejdstilsynet målretter indsatsen i forhold til områder, hvor risi-
koen for social dumping er størst.
Med arbejdsmiljøaftalen fra 2019 blev Arbejdstilsynet styrket med 460 mio. kr.
(2019-pl) fra 2020 til 2022. Med den øgede bevilling kan Arbejdstilsynet gennem-
føre flere og mere målrettede tilsyn.
Med styrkelsen af tilsynet har Arbejdstilsynet i starten af året før Covid-19 haft
som mål at gennemføre ca. 39.000 tilsyn i 2020. Det er omkring 4.000 flere end i
2019. Det er ikke muligt nøjagtigt at angive, hvor mange flere forskellige arbejds-
pladser, Arbejdstilsynet i de kommende år vil besøge med de ekstra tilsynsførende,
da dette fx afhænger af, hvilke virksomheder der udtages til tilsyn, og hvilke ar-
bejdsmiljøproblemer der afdækkes. Det er tilsvarende ikke muligt at give et konso-
lideret estimat for det fremtidige antal påbud og vejledninger, men jeg er tilfreds
med, at rammerne for et styrket tilsyn er skabt med bevillingstilførslen, og vil følge
udviklingen tæt.
Svar på spørgsmål C
Udviklingen i arbejdsmiljøet afhænger af mange forskellige faktorer. Det er på
virksomhederne, det gode arbejdsmiljø skabes, og det er arbejdsgivernes ansvar at
sikre dette. Samtidig er et stærkt og velfungerende Arbejdstilsyn vigtigt for ar-
bejdsmiljøet i Danmark.
De tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som spørger refererer
til, førte til, at der blev nedsat et ekspertudvalg. Ekspertudvalget afgav sin rapport i
efteråret 2018, og ekspertudvalgets arbejde dannede grundlag for den politiske af-
tale, der blev indgået i foråret 2019, og som nu implementeres i tæt samarbejde
med parterne.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 382: Spm. om A4 Arbejdsmiljø undersøgelsen og udviklingen i Arbejdstilsynets tilsyn, til beskæftigelsesministeren
Med aftalen tilføres Arbejdstilsynet flere midler, der gør det muligt at styrke og
forbedre indsatsen.
Svar på spørgsmål D
Jeg mener, at vi har et godt afsæt for at understøtte et bedre arbejdsmiljø med de
initiativer, vi har taget som en del af arbejdsmiljøaftalen og finansloven for 2020,
og som vi er i fuld gang med at implementere.
For det første
bliver der investeret flere penge i arbejdsmiljøindsatsen, hvor Ar-
bejdstilsynet med aftalen blev styrket med 460 mio. kr., og hvor der i finanslovsaf-
talen samlet blev afsat yderligere 245 mio. kr. til indsatsen mod social dumping.
For det andet
fremmer vi et mere målrettet tilsyn. Arbejdstilsynet vil i fremtiden i
højere grad besøge de arbejdspladser, hvor der er størst risiko for problemer med
arbejdsmiljøet. Det skal blandt andet ske gennem udvikling af en ny model, der ud-
tager virksomheder til tilsyn.
Samtidig vil Arbejdstilsynet gennemføre brancherettede indsatser, der er rettet mod
psykisk eller fysisk nedslidning eller kemiske påvirkninger i udsatte brancher. I
disse indsatser er der både fokus på at motivere virksomhederne til at arbejde med
det udvalgte arbejdsmiljøproblem og på at gennemføre en grundig afdækning
fx
af det fysiske arbejdsmiljø i branchen for nærings- og nydelsesmidler og kemiske
påvirkninger i plast-, glas- og betonbranchen.
For det tredje
blev det aftalt at tydeligøre for arbejdsgiver, hvilke regler de skal ef-
terleve. Det betyder bl.a. at der for første gang kommer en bekendtgørelse specifikt
om psykisk arbejdsmiljø. Bekendtgørelsen tydeliggør kravene til virksomhederne,
og sender et klart signal om, at psykisk arbejdsmiljø er et vigtigt område.
Arbejdsmiljøaftalen er således et vigtigt skridt i den rigtige retning, men jeg vil
også gerne understrege, at det er ude på arbejdspladserne, at det gode arbejdsmiljø
bliver skabt i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3