Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 38 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 38:
”Højesteret
fastslog i 2013, at fagforeningers traditionelle kernevirksomhed er at
indgå kollektive overenskomster om løn og arbejdsvilkår for medlemmer inden for
et fagområde, og at fagforeninger derfor ikke er omfattet af markedsføringsloven. I
forbindelse med, at en række borgere har klaget over telefonsælgere fra Det Fag-
lige Hus har arbejdsmarkedsforsker, Laust Høgedahl dog rejst tvivl om, hvorvidt
Det Faglige Hus’ kernevirksomhed er at indgå overenskomster.
Vil ministeren på baggrund af den rejste kritik
vurdere, om Det Faglige Hus’ ker-
nevirksomhed er at indgå overenskomster, herunder redegøre for, hvor mange
overenskomster Det Faglige Hus har indgået siden 2013? Såfremt Det Faglige Hus
ikke har indgåelse af kollektive overenskomster som deres kernevirksomhed, kan
de så fortsat betegnes som en almennyttig forening, der ikke er omfattet af mar-
kedsføringsloven?
Der henvises til artiklen »Nu boom i klager over gul fagforening: “Det kan ikke
være lovligt”« på www.a4nu.dk den 28. oktober 2019. ”
Svar:
Helt grundlæggende mener jeg, at fagforeninger skal være deres kerneopgave me-
get bevidst, og jeg synes, det er godt, at der kommer fokus herpå.
Som det også fremgår af spørgsmålet, har Højesteret slået fast, at fagforeningers
traditionelle kernevirksomhed er at indgå kollektive overenskomster om løn og ar-
bejdsvilkår for medlemmer inden for et fagområde.
Det fremgår ligeledes af Højesterets dom, at der ved afgørelsen af, om en fagfor-
enings virksomhed er omfattet af markedsføringsloven, må foretages en vurdering
af de konkrete aktiviteter, som fagforeningen udøver.
Jeg kan som minister ikke gå ind i den konkrete sag om Det Faglige Hus, men jeg
kan forstå, at en række borgere har klaget over telefonsælgere fra Det Faglige Hus
til Forbrugerombudsmanden, som må tage stilling til de konkrete klager.
27. November 2019
J.nr.
2019 - 7004