Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Hans Andersen (V)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 329
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 329:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvad det giver i provenu, hvis man gennemfører
reduktionen af integrationsydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2021, som var aftalt
af den tidligere regering til at træde i kraft den 1. januar 2020, og hvis man samti-
dig annullerer de højere offentlige ydelser pr. 1. januar 2021, som regeringen har
indført med aftalen om et midlertidigt børnetilskud. Ministeren bedes herunder re-
degøre for arbejdsudbudseffekten.”
Svar:
I september 2019 indgik Regeringen, RV, SF og EL en aftale om at indføre et nyt
midlertidigt børnetilskud målrettes børn fra 0-14 år i familier, der er berørt af kon-
tanthjælpsloftet eller integrationsydelsen. Formålet med det midlertidige børnetil-
skud er at afhjælpe problemerne med børnefattigdom, indtil en ydelseskommission
har fremlagt sine anbefalinger, og et nyt ydelsessystem kan træde i kraft. Med afta-
len blev reduktionen af integrationsydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2020 annul-
leret.
Udgifterne til det midlertidige børnetilskud og annulleringen af nedsættelsen af in-
tegrationsydelsen skønnes i 2021 at udgøre omkring 150 mio. kr. efter skat, tilba-
geløb og inkl. adfærd. Heraf udgør de adfærdsmæssige konsekvenser i størrelsesor-
denen 30 mio. kr.
En tilbagerulning af aftalen skønnes som udgangspunkt at svare til aftaleøkono-
mien. Som følge af COVID-19 er der dog en større usikkerhed omkring den frem-
adrettede udvikling. Derfor kan der potentielt være flere borgere i kontanthjælpssy-
stemet i 2021 end skønnet i aftaleøkonomien, hvilket vil medføre større besparelser
ved en tilbagerulning.
26. august 2020
J.nr.
2020-5293