Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 321
(alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 321:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer der i dag er omfattet af
reglerne
for gensidig forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet, og hvad provenuet af reglerne
er? Ministeren bedes samtidig redegøre for, hvor mange kontanthjælpsmodtagere
der blev berørt af reglerne for gensidig forsørgelsespligt, da man i forbindelse med
SRSF-regeringens kontanthjælpsreform fra 2013 besluttede, at samlevende skal
have gensidig forsørgelsespligt. Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvor
mange der i dag ville være omfattet af reglerne for gensidig forsørgerpligt af sam-
levende i kontanthjælpssystemet, hvor mange af dem der ville have ikke-vestlig
baggrund, hvad det årlige provenu ville være fra 2021 og frem til 2025, og hvad
beskæftigelseseffekten ville være.”
Svar:
Der spørges til antallet af personer der i dag er omfattet af reglerne for gensidig
forsørgerpligt i kontanthjælpssystemet, og hvad provenuet af reglerne er. Hjælpen
til et ægtepar beregnes som summen af de beløb, som hver af ægtefællerne er be-
rettiget til, med fradrag krone for krone af eventuelle indtægter. Er der tale om ar-
bejdsindtægter gælder dog, at der ikke sker fradrag for 27,84 kr. pr. arbejdstime.
Fradraget af evt. ægtefælles indkomst i kontanthjælpssystemet skal ses i lyset af, at
kontanthjælpssystemet udgør det nederste økonomiske sikkerhedsnet. Det betyder,
at ydelserne hverken kan udbetales, hvis der er adgang til andre offentlige forsør-
gelsesydelser, eller hvis der er adgang til andre private forsørgelsesmuligheder,
herunder egen eller en evt. ægtefælles formue eller indkomst.
Konsekvenserne af afskaffelse af fradrag af evt. ægtefælles indkomst grundet den
gensidige forsørgerpligt, opgøres for to grupper af borgere:
- borgere, som efter de gældende regler modtager
en lavere kontanthjælp
som følge af fradrag af ægtefælles indkomst,
- og til borgere, som efter de gældende regler
ikke kan modtage kontanthjælp
som følge af fradrag af ægtefælles indkomst.
Der redegøres for konsekvenserne af afskaffelse af den gensidige forsørgerpligt for
de to grupper hver for sig.
30. oktober 2020
J.nr.
2020-5293