Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2107843_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 32 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Kar-
sten Hønge (MFU).
Spørgsmål nr. 32:
”Hvilke
initiativer vil ministeren iværksætte fremadrettet i forbindelse med ud-
budsprocessen for større bygge- og anlægsprojekter for bedre at sikre, at den dan-
ske arbejdsmiljølovgivning overholdes?
Der henvises til artiklen ’Livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen’ i Fagbla-
det 3F den 19. oktober 2019.”
Svar:
Der skal være sikre arbejdsforhold på danske byggepladser. Det gælder også på
store byggeprojekter som Storstrømsbroen.
Det er først og fremmest arbejdsgivernes ansvar at sikre et forsvarligt arbejdsmiljø
i samarbejde med bygherrernes arbejdsmiljøkoordinatorer. Bygherrernes udbud af
bygge- og anlægsarbejde er ikke reguleret i arbejdsmiljølovgivningen, men i ud-
budsreglerne under Erhvervsministeriet. Arbejdsmiljølovgivningen skal under alle
omstændigheder overholdes i forbindelse med gennemførelsen af de bygge- og an-
lægsprojekter, der følger af et udbud.
Det følger af arbejdsmiljølovgivningen, at den projekterende med sine angivelser i
projektet skal sikre, at reglerne i arbejdsmiljølovgivningen kan overholdes i forbin-
delse med projektets gennemførelse. Den projekterendes angivelser danner grund-
lag for det byggeprojekt, der sendes i udbud.
Der gælder således allerede arbejdsmiljøregler, der skal medvirke til at sikre, at ar-
bejdet på byggepladsen kan udføres sikkert og forsvarligt.
Ved bygge- og anlægsprojekter gælder det, at arbejdsmiljøreglerne er udformet på
en sådan måde, at både arbejdsgiverne, projekterende og bygherrerne har ansvar
for, at byggeprojektet gennemføres arbejdsmiljømæssigt forsvarligt.
19. november 2019
J.nr.
20195200496
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte fremadrettet i forbindelse med udbudsprocessen for større bygge- og anlægsprojekter for bedre at sikre, at den danske arbejdsmiljølovgivning overholdes, til beskæftigelsesministeren
Det er arbejdsgiverne, der fuldt ud har ansvaret for egne ansatte, så de ikke udsæt-
tes for ulykker eller sundhedsskadelige påvirkninger. Det gælder både hovedentre-
prenører og deres underentreprenører. De projekterende har ansvaret for, at projekt-
materialet, der bygges efter, udformes, så arbejdet i byggeperioden kan udføres ar-
bejdsmiljømæssigt forsvarligt, og bygherrerne skal koordinere hensynet til arbejds-
miljø både i forhold til udformningen af projektgrundlaget og i byggeperioden.
For så vidt angående Storstrømsbroen har Vejdirektoratet via Transport- og Bolig-
ministeriet oplyst, at Vejdirektoratet har indarbejdet en række krav på arbejdsmiljø-
området i entreprisekontrakterne. Det vedrører således kontraktforhold, som Vejdi-
rektoratet påser overholdt samt andre kontraktlige vilkår. Det drejer sig bl.a. om
krav om arbejdsmiljøledelse, uddannelse, sprog, arbejdsmiljøkampagner og bered-
skabsøvelser som angivet herunder:
Arbejdsmiljøledelsessystem:
Entreprenøren skal være certificeret efter OHSAS 18001 standard.
Uddannelse:
Entreprenørens arbejdsmiljøledere og arbejdsmiljørepræsentanter skal have
gennemført den 37-timers lovpligtige Arbejdsmiljøuddannelse for koordinatorer
af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for bygge- og anlægsområdet.
Entreprenøren skal etablere og vedligeholde et uddannelses- og træningssy-
stem.
Entreprenørens medarbejdere skal kunne dokumentere gennemførelse af kurser
og uddannelse, der er affødt af krav fra myndigheder til lands og til søs.
Før start på arbejde og færden i arbejdsområderne skal alle gennemgå og bestå
et startkursus med tilhørende test.
Formænd, der står for den daglige planlægning og instruktion, skal gennemgå
træning i Toolbox- møder efter principper udviklet af det Nationale Forsknings-
center for Arbejdsmiljøforskning (NFA).
Der er stillet krav om mindst én person med uddannelse i førstehjælp pr. sjak el-
ler tilsvarende arbejdsgruppe.
Sprog:
Ved brug af udenlandsk arbejdskraft skal totalentreprenøren sikre sig, at al
kommunikation (skrift og tale) kan forstås på arbejdskraftens modersmål eller et
andet sprog, de kan kommunikere på. Totalentreprenøren skal altid sikre, at
nødvendig oversættelse er til stede for alle entreprenørens egne ansatte, under-
entreprenører, andre entreprenører og samarbejdspartnere samt for bygherrens
ansatte.
Arbejdsmiljøkampagner/incitamentskampagner:
Entreprenøren skal aktivt sammen med Bygherren bidrage ved en fælles incita-
mentskampagne, der skal løbe over hele entreprisens anlægsperiode. Målet for
incitamentskampagnen er at sætte fokus på sikkerheden og sundheden hos den
enkelte medarbejder på hele entreprisen, uanset, hvor på entreprisen medarbej-
derne løser opgaver, og dermed begrænse nærved-ulykker samt reducere risi-
koen for ulykker og tilskadekomst.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte fremadrettet i forbindelse med udbudsprocessen for større bygge- og anlægsprojekter for bedre at sikre, at den danske arbejdsmiljølovgivning overholdes, til beskæftigelsesministeren
Beredskabsøvelser:
Entreprenøren skal planlægge og afholde egne beredskabsøvelser med inddra-
gelse af beredskabsmyndighederne i takt med projektets fremdrift samt deltage i
beredskabsøvelser afholdt af den lokale beredskabsmyndighed.
Vejdirektoratet oplyser endvidere, at de til stadighed systematisk søger at ud-
vikle udbuds- og kontraktparadigmer, og at de også vil også bruge erfaringerne
fra Storstrømsprojektet i fremtidige udbud. Udviklingen af udbuds- og kontrakt
paradigmer drøftes løbende med byggeriets parter.
Jeg kan oplyse, at det er Arbejdstilsynets opgave at føre tilsyn med arbejdet på
byggepladser og reagere over for farlige og sundhedsskadelige forhold, som det er
sket på byggeriet af den nye Storstrømsbro som led i Arbejdstilsynets skærpede til-
syn med større infrastrukturprojekter.
Som led i den politiske aftale for 2020 videreføres denne skærpede tilsynsindsats.
Regeringen vil bruge erfaringerne fra Storstrømsbroen til at gøre status for indsat-
sen og overveje, hvad vi kan gøre for bedre at understøtte virksomhedernes fore-
byggende arbejdsmiljøarbejde på store byggeprojekter. Jeg vil holde Beskæftigel-
sesudvalget orienteret om dette arbejde.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3