Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2313517_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
23. december 2020
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 319
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæftigel-
sesudvalget.
Spørgsmål nr. 319:
”Vil
ministeren oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en
form for optjenings- eller opholdskrav? Ministeren bedes herunder redegøre for,
hvad kravene er, hvad de hver giver i provenu, og hvor mange der påvirkes af kra-
vene
herunder andelen af ikke-vestlige indvandrere. Ministeren bedes samtidig
redegøre for, hvilke ydelser, der i dag ikke er omfattet af et optjenings- eller op-
holdskrav, ministeren vurderer vil kunne omfattes af et optjenings- eller opholds-
krav.”
Svar:
Der spørges til en oversigt over hvilke ydelser, der i dag er omfattet af en form for
optjenings- eller opholdskrav. En sådan oversigt fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
J.nr.
2020-5283
Gældende regler for opholds- eller optjeningskrav for ret til visse ydelser i beskæftigelsessy-
stemet
Ydelse
Gældende regler
Ret til fuld folkepension og ret til fuld førtidspension og seniorpension er som ud-
gangspunkt betinget af, at ansøger har haft fast bopæl her i riget i mindst 9/10 af
optjeningsperioden fra det fyldte 15. år til folkepensionsalderen eller for så vidt an-
Folkepension, seniorpension og førtidspen-
går førtidspension og seniorpension til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
sion
Er betingelsen for fuld pension ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet
mellem faktiske bopælstid (mindst 12 måneder) og betingelserne for fuld pension.
For kontant- og uddannelseshjælp gælder følgende krav for personer, der ikke har
opholdt sig i riget i 7 år per den 1. januar 2019:
Kontant- og uddannelseshjælp
Lovligt ophold i riget på sammenlagt 9 ud af 10 år, og
Ordinær beskæftigelse i riget i en periode, som sammenlagt svarer til
fuldtidsbeskæftigelses i 2 år og 6 måneder (4.180 timer) inden for de
seneste 10 år.
Børnetilskud og forskudsvis udbetaling af Retten til fuldt børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag er betinget af
børnebidrag, samt børne- og ungeydelse at:
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
2313517_0002.png
Ansøgeren er berettiget til ydelsen efter EU-retten, og
Ansøgeren som minimum har haft bopæl eller beskæftigelse i riget i 6
år inden for de seneste 10 år forud for den periode, som udbetalingen
vedrører.
Retten til fuld ydelse optjenes gradvist. For personer, der er omfattet af EU-reg-
lerne indgår beskæftigelsesperioder i udlandet.
I det følgende vil de ydelser, som er omfattet at et optjenings- eller opholdskrav
blive gennemgået, og der vil blive redegjort for de provenumæssige konsekvenser
af kravet samt hvor mange der påvirkes af kravene
herunder andelen af ikke-vest-
lige indvandrere.
Det bemærkes hertil, at den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti blev
med ”Aftale
om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsind-
betalinger”
fra februar 2018 enige om at indføre hhv. opholdskrav for ret til dag-
penge samt opholdskrav for ret til ressourceforløbsydelse ved ressourceforløb, le-
dighedsydelse og fleksløntilskud.
Opholdskravet for ret til dagpenge blev indført ved lov nr. 1710 af 27. december
2018, men blev afskaffet igen ved lov nr. 59 af 28. januar 2020 med virkning fra
den 1. februar 2020. De gældende regler stiller således ikke krav om forudgående
ophold i riget, men dagpengeretten er dog fortsat betinget af følgende:
Medlemskab af en a-kasse i mindst 1 år, og
Indberetning af 238.512 kr. (2020) til indkomstregistret inden for de sidste tre
år, hvis personen er fuldtidsforsikret og 159.012 kr. (2020), hvis personen er
deltidsforsikret.
Opholdskravet for ret til ressourceforløbsydelse ved ressourceforløb, ledigheds-
ydelse og fleksløntilskud blev aldrig fremsat for Folketinget og dermed ikke indført
af den tidligere VLAK-regering.
For de øvrige ydelser, som ikke fremgår af ovenstående, gælder der i dag ikke et
optjenings- eller opholdskrav og indførsel heraf vil således forudsætte lovændrin-
ger.
Folke- og førtidspension
Retten til fuld folke-, førtids- og seniorpension er bl.a. betinget af optjeningskrav i
forhold til bopælsår i Danmark. Hvis betingelsen for fuld folke- og førtidspension
ikke er opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og optje-
ningskravet for retten til fuld pension. Forholdet mellem bopælstiden og 9/10 af
optjeningsperioden beregnes som en procentandel, der afrundes til nærmeste hele
procenttal (efter de tidligere regler benævnt brøkpension).
For folkepension gælder det, at retten til fuld folkepension er betinget af mindst 40
års bopæl her i Danmark. Ved opgørelsen af bopælstiden medregnes kun bopælsti-
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
2313517_0003.png
der mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen (optjeningsperioden). For per-
soner, der når folkepensionsalderen efter den 1. juli 2025, er optjeningskravet skær-
pet fra 40 år i optjeningsperioden til 9/10 af optjeningsperioden for retten til fuld
folkepension.
For førtidspension og seniorpension gælder det, at retten til fuld førtidspension og
seniorpension er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 9/10 af optjeningsperio-
den. Optjeningsperioden ved førtidspension og seniorpension er perioden fra det
fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. For personer, der er tilkendt
førtids- og seniorpension før 1. juli 2018, eller som når folkepensionsalderen før
den 1. juli 2025, er optjeningskravet for retten til fuld førtidspension og seniorpen-
sion 4/5 af optjeningsperioden.
Der er i alt 73.900 folkepensionister, der modtager en nedsat brøkpension som
følge af optjeningskravet. Heraf er 30.300 brøkpensionister bosiddende i Danmark
og 43.600 brøkpensionister bosiddende i udlandet,
jf. tabel 2.
Af de 30.300 folkepensionister, der bor i Danmark, og som modtager en brøkpen-
sion, er 36 pct. ikke-vestlige indvandrere. Det er umiddelbart ikke muligt at opgøre
andelen af brøkpensionister i udlandet, som er ikke-vestlige indvandrere, idet der
ikke foreligger tilgængelige oplysninger om herkomst for personer bosiddende
uden for Danmark.
Tabel
2
Pensionister med brøkpension som følge af optjeningskrav
_____ Bopæl i Danmark _____
Førtidspension
Antal i 1000
Fuld optjening
Brøkpension
Alle
Antal
197,5
13,3
210,8
Pct.
Folkepension
Antal
Pct.
97,2
2,8
100,0
_____ Bopæl i udlandet _____
Førtidspension
Antal
2,6
2,0
4,5
Pct.
56,6
43,4
100,0
Folkepension
Antal
6,7
43,6
50,3
Pct.
13,2
86,8
100,0
_____ Alle _____
Førtidspension
Antal
200,1
15,2
215,3
Pct.
Folkepension
Antal
Pct.
93,6
6,4
100,0
93,7 1.066,6
6,3
30,3
92,9 1.073,3
7,1
73,9
100,0 1.096,9
100,0 1.147,2
Anm.: Opgørelse på baggrund af gruppen af pensionister primo 2020. Afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til
totalen.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
I gruppen af førtidspensionister er der i alt 15.200 pensionister, der modtager en
nedsat brøkpension som følge af optjeningskravet. Heraf er 13.300 brøkpensioni-
ster bosiddende i Danmark og 2.000 brøkpensionister bosiddende i udlandet. Af de
13.300 førtidspensionister bosiddende i Danmark, som modtager en brøkpension,
er 78 pct. ikke-vestlige indvandrere.
Det skønnes på baggrund af gruppen af brøkpensionister, at provenuvirkningen
som følge af optjeningskrav for folke- og førtidspension indebære et årligt provenu
på 3,5 mia. kr.,
jf. tabel 3.
Skønnet bygger på en opgørelse, hvor den nuværende
brøkpension for de pågældende pensionister opregnes til en ydelse ved fuld optje-
ning på grundlag af den opgjorte brøk.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
2313517_0004.png
Tabel 3
Skøn for provenuvirkning som følge af optjeningskrav
2020-niv.
Førtidspension
Bopæl
Danmark
Udland
Folkepension
Danmark
Udland
I alt
alle
Antal
13.300
2.000
30.300
43.600
89.100
Umiddelbar virk-
ning i mia. kr.
0,8
0,2
1,3
3,8
6,0
Provenu*
i mia. kr.
0,4
0,1
0,6
2,3
3,5
Anm.: Opgørelse på baggrund af gruppen af pensionister primo 2020. Afrunding kan medføre, at tal-
lene ikke summer til totalen. *Udgiftsvirkning efter skat og tilbageløb (provenu) er beregnet på
baggrund af en marginalskat for offentlig forsørgelse på 37,7 pct. og en tilbageløbsfaktor på
23,0 pct. for afgifter. For pension udbetalt til pensionister med bopæl udlandet er der ikke ind-
regnet tilbageløb af afgifter. Der er ikke indregnet adfærdseffekter idet det ikke vurderes rele-
vant i forhold til optjeningsregler for social pension.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Kontant- og uddannelseshjælp
Retten til kontant- og uddannelseshjælp er betinget af forskellige krav, herunder et
opholdskrav samt et beskæftigelseskrav. Borgere, som ikke lever op til optjenings-
kravene, vil i stedet kunne modtage selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt
overgangsydelse, såfremt de lever op til de øvrige betingelser for hjælp i kontant-
hjælpssystemet. For kontant- og uddannelseshjælp gælder følgende krav for perso-
ner, der ikke har opholdt sig i riget i 7 år per den 1. januar 2019:
Lovligt ophold i riget på sammenlagt 9 ud af 10 år, og
Ordinær beskæftigelse i riget i en periode, som sammenlagt svarer til fuld-
tidsbeskæftigelses i 2 år og 6 måneder (4.180 timer) inden for de seneste
10 år.
Der var i alt 11.500 borgere, som modtog selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
samt overgangsydelse i september 2020. 90 pct. af disse borgere, var indvandrere
med ikke-vestlig herkomst,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Borgere på selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse i
september 2020 fordelt på herkomst.
Herkomst
Personer med dansk oprindelse
Indvandrere fra vestlige lande
Efterkommere fra vestlige lande
Indvandrere fra ikke-vestlige lande
Antal personer
551
236
9
10.383
Andel
5%
2%
0%
90%
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
2313517_0005.png
Efterkommere fra ikke-vestlige lande
Borgere i alt
Kilde: www.jobindsats.dk
334
11.513
3%
100%
Det skønnes på baggrund af gruppen af borgere på selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse samt overgangsydelse at en afskaffelse af optjeningskravene til kontant- og
uddannelseshjælp vil medføre merudgifter på i størrelsesordenen omkring 345 mio.
kr. efter skat, tilbageløb og adfærd i 2020. kr.,
jf. tabel 5.
Beregningerne er behæf-
tet med usikkerhed.
Tabel 5
Skøn for provenuvirkning som følge af optjeningskrav på kontant- og uddannelseshjælp
2020 niveau
Umiddelbart virkning
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og adfærd
Merudgifter
475 mio. kr.
210 mio. kr.
345 mio. kr.
Anm.: Der er i beregningerne taget udgangspunkt i 2017-registerdata som herefter er opregnet til 2020-niveau. Tabel-
len er afrundet til nærmeste 5.
Kilde: Lovmodellen og egne beregninger.
Børnetilskud og børne- og ungeydelse
Beskæftigelsesministeriet har ikke adgang til tilstrækkelig data omkring optjening
på børnetilskud og børneungeydelse, hvorfor der er indhentet svarbidrag fra Udbe-
taling Danmark.
Udbetaling Danmark oplyser følgende:
Retten til børnetilskud og børne- og ungeydelse er betinget af, at borger har haft
bopæl eller arbejde i Danmark, Grønland eller på Færøerne i en periode inden for
de sidste 10 år. Retten optjenes gradvist, og fuld ret til familieydelser opnås, hvis
perioden udgør sammenlagt 6 år.
Det 6-årige optjeningsprincip blev indført 1. januar 2018. Såfremt borger har mod-
taget dansk børnetilskud og børne- og ungeydelse før 1. januar 2018 og fortsat har
ret hertil, vil borgeren fortsat være omfattet af et 2-årigt optjeningsprincip under
forudsætning af:
At børneydelsessagen for det pågældende barn overgår til den samme ydel-
sesmodtager
At der ikke er perioder uden berettigelse mellem overgangen af de to ydel-
ser
Af tabel 6 fremgår data for provenuet som følge af optjeningsprincippet opgjort
som forskellen mellem de faktiske udbetalte ydelser, og de udbetalinger, der ville
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
2313517_0006.png
være foretaget, såfremt der ikke eksisterede optjeningsregler. Data er opdelt på
hhv. det 2- årige og det 6-årige optjeningsprincip. Dataudtrækket dækker perioden
fra 1. oktober 2019 til 30. september 2020.
I den angivne periode udgjorde antallet af unikke sager 19.304, mens antallet af
unikke ydelsesmodtagere udgjorde 12.378. Da der oprettes en sag pr. barn, er antal-
let af unikke ydelsesmodtagere lavere end antallet af sager. Det har ikke været mu-
ligt at opgøre herkomstfordelingen.
Tabel 6
Provenu som følge af optjeningsprincip på familieydelser fra 1. oktober 2019
til 30. september 2020
Provenu
2-årigt optjeningsprincip i alt
Børneydelse
Ekstra børnetilskud til enlige forsørgere
Ordinært børnetilskud til enlige forsørgere
Særligt børnetilskud ved kun én forælder
Ungeydelse
6-årigt optjeningsprincip i alt
Børneydelse
Ekstra børnetilskud til enlige forsørgere
Flerbørnstilskud
Ordinært børnetilskud til enlige forsørgere
Supplerende børnetilskud i visse praktik- og
skoleperioder
Særligt børnetilskud når faderskab ikke er
fastslået
Særligt børnetilskud til uddannelsessøgende
forældre
Særligt børnetilskud ved assisteret reproduk-
tion
Særligt børnetilskud ved kun én forælder
Særligt børnetilskud ved verserende fader-
skabssag
Ungeydelse
I alt
Kilde: Udbetaling Danmark.
I alt
1.079.907
415.376
545.556
8.076
56.668
54.229
93.160.116
81.400.939
1.333.687
424.576
3.298.108
13.045
40.939
370.506
29.924
831.426
44.696
5.372.269
94.240.023
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om oversende en oversigt over de ydelser, der i dag er omfattet af en form for optjenings- eller opholdskrav, til beskæftigelsesministeren
7