Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2107841_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 31 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Kar-
sten Hønge (MFU).
Spørgsmål nr. 31:
”Vil
ministeren, i lyset af, at entreprenørerne på Storstrømsbroen har fået 68 påbud
fra Arbejdstilsynet på 14 måneder, tage initiativ til en særlig opfølgning på udvik-
lingen i arbejdsmiljøforholdene på projektet? Ministeren bedes i bekræftende til-
fælde uddybe hvorledes, og i afkræftende tilfælde redegøre yderligere for sin be-
slutning. Der henvises til artiklen ’Livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen’ i
Fagbladet 3F den 19. oktober 2019”.
Svar:
De beskæftigede ved byggeriet af Storstrømsbroen skal have et trygt og sikkert ar-
bejdsmiljø. Arbejdstilsynets mange påbud vidner om, at sikkerheden ikke er i or-
den i byggeprojektet.
Det er først og fremmest arbejdsgivernes ansvar at sikre et forsvarligt arbejdsmiljø
i samarbejde med bygherrernes arbejdsmiljøkoordinatorer. Det gælder eksempelvis
ved arbejde i højden, hvor der skal være sikret mod nedstyrtning og adgangsvejene,
som skal vedligeholdes, så de er sikre at benytte.
Jeg har bedt Arbejdstilsynet om en udtalelse. Arbejdstilsynet bemærker følgende:
”Spørgeren tager udgangspunkt i en artikel i Fagbladet 3F, hvor det angives, at Ar-
bejdstilsynet i en periode på 14 måneder har afgivet 68 påbud på byggeriet af Stor-
strømsbroen. Artiklen er baseret på en aktindsigt afgrænset til perioden 27. septem-
ber 2018 til 9. oktober 2019 med udvalgte reaktionstyper til virksomheder under
totalentreprisen og med Vejdirektoratet som bygherre.
Arbejdstilsynet har på baggrund af folketingsspørgsmålene foretaget en gennem-
gang af alle typer tilsynsbesøg og alle reaktionstyper i hele den toårige byggeperio-
den fra første tilsynsbesøg 14. november 2017 til 14. november 2019 på alle byg-
gepladser, også for udenlandske virksomheder anmeldt i RUT og øvrige underen-
treprenører. Samlet er der i denne periode afgivet 102 reaktioner, hvoraf 94 var
19. november 2019
J.nr.
20195200496
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om arbejdsmiljøforholdene på Storstrømsbroen, til beskæftigelsesministeren
strakspåbud og forbud. Flere af de overtrædelser, der har givet anledning til reakti-
oner, har tillige medført bødeforlæg eller politianmeldelse.
Arbejdstilsynet har fulgt byggeprocessen tæt og har løbende kontrolleret arbejds-
miljøet. Det har desværre vist sig nødvendigt i forhold til arbejdsmiljøproblemerne
på byggeriet.
Det kan oplyses, at Arbejdstilsynets indsats på byggeriet af Storstrømsbroen udfø-
res som led i det skærpede tilsyn med større infrastrukturprojekter. Det skærpede
tilsyn er tilpasset de særlige forhold i store byggeprojekter, hvor der ofte er mange
virksomheder til stede og af forskellige nationaliteter, og hvor byggeriet har en høj
kompleksitet. Der føres tilsyn med både de udførende virksomheder, bygherrens
pligter, og i nødvendigt omfang med projekterende. Tilsynsmetoden retter sig både
mod planlægning og udførsel med særligt fokus på at forebygge arbejdsulykker og
nedslidning.”
Med den politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede for-
hold på arbejdsmarkedet fra april 2019 har vi besluttet at videreføre denne skær-
pede tilsynsindsats fra 2020 til og med 2022.
Jeg kan oplyse, at Arbejdstilsynet på baggrund af de mange reaktioner er gået i dia-
log med Vejdirektoratet, som er bygherre på projektet, om hvordan der sikres bedre
arbejdsmiljøforhold ved byggeriet af Storstrømsbroen. Det drejer sig bl.a. om,
hvordan der kan skabes en bedre forebyggelsestilgang hos virksomhederne på byg-
geriet, så farlige situationer ikke opstår og om arbejdsledernes særlige rolle i den
sammenhæng.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2