Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2237867_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
301 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 301:
”Såfremt
ministeren kan bekræfte, at forældre der arbejder deltid, fordi de passer et
barn med handicap eller alvorlig sygdom og modtager kompensation for tabt
arbejdsfortjeneste via serviceloven, ikke er berettigede til dagpenge, idet de ikke
kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet 30 timer om ugen, bedes ministeren
oplyse, om han anerkender, at forældre i den beskrevne situation ikke har en reel
mulighed for at stå til rådighed i 30 timer ugentligt og således står i en umulig
situation, såfremt de mister deres arbejde, og vil ministeren oplyse, hvilke
initiativer ministeren vil iværksætte for at afhjælpe problemstillingen, herunder
sikre at også forældre med alvorligt syge børn har incitament til at være medlem af
en a-kasse?
Svar:
Jeg har stor forståelse for, at det kan virke urimeligt og ufleksibelt, at man ikke kan
få dagpenge, hvis a-kassen vurderer, at man ikke kan stå til rådighed for arbejds-
markedet i forbindelse med pasning af alvorligt sygt eller handicappet barn. Det er
dog værd at huske på, at dagpengesystemet er tiltænkt medlemmer, som står fuldt
ud til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er et af de helt grundlæggende principper.
Jeg har til brug for bevarelsen indhentet et bidrag fra Social- og Indenrigsministe-
riet vedrørende muligheden for at modtage støtte fra kommunen til pasning af al-
vorligt sygt eller handicappet barn efter serviceloven, som jeg kan henholde mig til
vedlagt som bilag (nedenfor). Det fremgår heraf, at der er mulighed for at få en
supplerende ydelse i op til 3 måneder for forældre, der mister deres job, mens de
modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Der er således allerede taget særligt hensyn til forældre, som passer alvorligt sygt
eller handicappet barn i eget hjem, herunder i forbindelse med samtidig ledighed.
Der er også i arbejdsløshedsforsikringsloven taget særlige hensyn til personer, som
passer deres syge eller handicappede børn i eget hjem i forhold til reglerne om ret
til dagpenge, beregning af dagpengesatsen og forbrug af dagpenge.
1. september 2020
J.nr.
20/13897
2020-5439
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om, ministeren anerkender, at forældre, de passer et barn med handicap eller alvorlig sygdom, ikke har en reel mulighed for at stå til rådighed i 30 timer ugentligt og således står i en umulig situation, såfremt de mister deres arbejde, til beskæftigelsesministeren
Perioder, hvor der er udbetalt tabt arbejdsfortjeneste, forlænger den periode, hvor
kravet om forudgående beskæftigelse som betingelse for udbetaling af dagpenge
skal være opfyldt. Det betyder, at man har ret til dagpenge på grundlag af beskæfti-
gelse, der ligger forud for påbegyndelsen af perioden med støtte efter serviceloven.
Tilsvarende gælder det, at en person, der har passet et alvorligt sygt eller handicap-
pet barn, kan vælge at få forlænget perioden i forhold til beregning af sats og såle-
des få beregnet sin dagpengesats på grundlag af arbejde, der ligger mange år til-
bage i tiden.
Endeligt kan perioden med ret til dagpenge på 2 år inden for en periode på 3 år for-
længes med perioder med den ovennævnte støtte fra kommunen. Støtten forbruger
således ikke af ydelsesperioden og forlænger samtidig referenceperioden.
Jeg henviser desuden til min besvarelse af BEU (alm. del) spørgsmål 300 om retten
til arbejdsløshedsdagpenge til medlemmer, der får støtte fra kommunen til pasning
af sygt eller handicappet barn. Det fremgår af svaret, at det afgøres ud fra en kon-
kret vurdering, om et ledigt a-kassemedlem, der får kompensation for tabt arbejds-
fortjeneste i forbindelse med pasning af et handicappet eller sygt barn, kan anses
for at stå til rådighed for arbejdsmarked.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om, ministeren anerkender, at forældre, de passer et barn med handicap eller alvorlig sygdom, ikke har en reel mulighed for at stå til rådighed i 30 timer ugentligt og således står i en umulig situation, såfremt de mister deres arbejde, til beskæftigelsesministeren
Bilag 1
Bidrag fra Social- og Indenrigsministeriet:
”Det følger af servicelovens § 43, at kommunalbestyrelsen i tilfælde af ledighed
skal give en særlig supplerende ydelse til personer, der modtager hjælp efter § 42, i
en tidsbegrænset periode på op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor le-
digheden indtræffer.
Det er en betingelse for udbetaling af ydelsen, at personen er arbejdsløshedsforsik-
ret, ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., ikke er selvforskyldt ledig, ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et del-
tidsarbejde og ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.
Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste sygedagpengebeløb, jf. lov om syge-
dagpenge. Der kan dog kun udbetales et beløb, der svarer til 90 pct. af ydelsesmod-
tagerens arbejdsfortjeneste i det arbejde, som pågældende er blevet ledig fra.
Bestemmelsen omfatter borgere, som er modtagere afhjælp til dækning af tabt ar-
bejdsfortjeneste efter servicelovens § 42 i mindre end 37 timer ugentligt, som bli-
ver ledige fra deres erhvervsarbejde, og som ikke opfylder rådighedskravet i lov
om arbejdsløshedsforsikring mv. Ydelsen skal ses som et økonomisk sikkerhedsnet
i en afgrænset periode, så der er mulighed for, at ydelsesmodtageren med kommu-
nens bistand
kan finde et nyt deltidsarbejde.”
3