Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2250548_0001.png
25. september 2020
J.nr. 2020 - 6274
Til Folketinget
Beskæftigelsesudvalget.
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 296 af 25. juni 2020 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Hans Andersen (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 296: Spm. om, hvor meget prisen på realkreditlån og boligpriserne påvirkes ved en balanceskat, som foreslået af Socialdemokratiet, til skatteministeren
2250548_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget prisen på realkreditlån og boligpriserne påvirkes
ved en balanceskat, som foreslået af Socialdemokratiet? Vil ministeren herunder redegøre
for, hvad det koster en typisk boligejer i alle landets kommuner?
Svar
Socialdemokratiet har forud for valget i 2019 foreslået, at et samfundsbidrag på 1,5 mia.
kr. fra den finansielle sektor foreslås tilvejebragt, f.eks. i form af en særlig skat på meget
store overskud eller i form af en balanceskat.
I regeringens pensionsudspil
Ny ret til tidlig pension
har regeringen foreslået en konkret mo-
del for samfundsbidraget fra den finansielle sektor. Regeringen foreslår, at samfundsbi-
draget udformes som et tillæg til selskabsskatten. Derfor beskrives virkningerne på prisen
på realkreditlån og boligpriserne ved tillægget til selskabsskatten nedenfor.
Almindeligvis forudsætter ministerierne, at en stigning i selskabsskatten vil medføre færre
investeringer i danske virksomheder. Stigningen vil derfor sædvanligvis forventes nedvæl-
tet i lønninger og overførselsindkomster på sigt. Når skatter nedvæltes i lønninger mv. vil
belastningen være fordelt proportionalt med husholdningers indkomster. En sådan ned-
væltning vil også gælde for en særlig selskabsskat i den finansielle sektor, medmindre der
er særlige forhold i denne sektor.
Hvis den finansielle sektor er præget af begrænset konkurrence og har større overnormale
overskud end i andre sektorer, vil beskatningen i højere grad hvile på ejerne i form af la-
vere afkast. Det kan heller ikke afvises at en del af beskatningen kan overvæltes på prisen
på finansielle ydelser, herunder realkreditlån. Graden af overvæltning afhænger blandt an-
det af konkurrenceforhold og prisfølsomheden hos forbrugerne.
Det er derfor usikkert, hvor meget priserne på finansielle ydelser vil stige som følge af det
foreslåede tillæg til selskabsskatten for den finansielle sektor.
Det bemærkes, at Nationalbanken har oplyst til Børsen, at der er tre måder, bankerne kan
tilpasse sig til den nye skat. ”De kan reducere udbetalingen til aktionærerne, de kan redu-
cere omkostningerne, eller de kan
hæve priserne.” Nationalbanken forventer, at det i
praksis bliver ”lidt af det hele”, jf. Børsens artikel ”Nationalbanken: Arne-skat
deles med
kunder og ejere” 27. august 2020.
Side 2 af 2