Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2107090_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af stillet følgende spørgsmål nr. 28 (alm. del),
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 28:
”Det
fremgår af ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret
2018-19, 2. samling), at: »Arbejdstilsynet kontaktede umiddelbart efter ulykken
den ansvarlige politikreds for at få oplysninger om, hvorvidt der var togpersonale
blandt de omkomne/tilskadekomne. Dette skete med henblik på at vurdere, om Ar-
bejdstilsynet skulle deltage i myndighedsarbejdet på broen. Politiet vurderede
umiddelbart, at dette ikke var tilfældet, og derfor blev det aftalt, at politiet skulle
kontakte Arbejdstilsynet, hvis det blev relevant at deltage.«. På den baggrund bedes
ministeren besvare følgende spørgsmål:
A) Vil ministeren bekræfte, at det er Arbejdstilsynet og ikke politiet, der skal vur-
dere, om de som myndighed deltager i opklaringsarbejdet med henblik på at afklare
de arbejdsmiljømæssige aspekter i ulykken?
B) Vil ministeren bekræfte, at ”Cirkulære om samarbejde mellem politiet og Ar-
bejdstilsynet”
er gældende i en ulykke som denne?
C) Var der i Havarikommissionen, der undersøgte sagen, repræsentanter for Ar-
bejdstilsynet?”
Svar:
Togulykken på Storebælt var en tragisk ulykke, som berørte os alle meget.
Arbejdstilsynet oplyser følgende i anledning af spørgsmålet:
”I
forbindelse med Storebæltsulykken kontaktede Arbejdstilsynet den ansvarlige
politikreds umiddelbart efter ulykken. Blandt andet på baggrund af politiets oplys-
ninger traf Arbejdstilsynet den beslutning ikke at rykke ud til ulykkesstedet umid-
delbart efter ulykken. Arbejdstilsynet lagde i den forbindelse vægt på, at der var ta-
le om en meget alvorlig togulykke med flere omkomne og tilskadekomne, hvor fo-
kus i første omgang var på redningsarbejdet, som varetages af Politi og Beredskab.
Dertil kommer, at det er Havarikommissionen, der er ansvarlig for og har kompe-
tencerne til at undersøge jernbaneulykker i Danmark.
Ovenstående er i overensstemmelse med cirkulære CIR1H nr. 9007 af 21/12/2018
om samarbejde mellem politiet og Arbejdstilsynet, som regulerer Arbejdstilsynets
18. november 2019
J.nr.
2019-6569
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om ministeren vil bekræfte, at det er Arbejdstilsynet og ikke politiet, der skal vurdere, om de som myndighed deltager i opklaringsarbejdet med henblik på at afklare de arbejdsmiljømæssige aspekter i ulykken, til beskæftigelsesministeren
samarbejde med politiet bl.a. i ulykker som denne. Det følger således heraf, at poli-
tiet underretter Arbejdstilsynet om forhold, som kommer til politiets kendskab, og
hvor der er mistanke om brud på arbejdsmiljølovgivningen. På den baggrund træf-
fer Arbejdstilsynet beslutning om, hvad det giver anledning til af indsats fra Ar-
bejdstilsynets side.
Havarikommissionen er ansvarlig for at undersøge jernbaneulykker i Danmark.
Formålet er at forebygge havarier og ulykker ved indsamling og analyse af oplys-
ninger, udarbejdelse af konklusioner herunder fastlæggelse af årsag(er) og/eller
medvirkende faktorer samt udarbejdelse af sikkerhedsanbefalinger til forbedring af
sikkerheden. Havarikommissionen placerer ikke skyld eller ansvar. Havarikommis-
sionen er uafhængig af jernbanevirksomheder og myndigheder, og Arbejdstilsynet
deltager ikke i Havarikommissionens arbejde.”
Jeg tager Arbejdstilsynets oplysninger til efterretning.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2