Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2213717_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
265 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 265:
”Som
opfølgning på samrådet den 20. maj 2020 med beskæftigelsesministeren om
overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, jf. samråds-
spørgsmål U, bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
A. Der har de seneste år været en række sager vedr. det kemiske arbejdsmiljø som
tyder på, at Arbejdstilsynet ikke i tilstrækkelig omfang er klædt på til at føre tilsyn
på dette område. Hvordan mener ministeren, at Arbejdstilsynet fremadrettet skal
blive klædt bedre på til denne opgave?
B. Mener ministeren, at Arbejdstilsynet i forbindelse med påbud har tilsikret, at
virksomheden har undersøgt og forholdt sig til mulighederne for substitution og
tekniske løsninger, før anvendelse af værnemidler?
C. Kan ministeren uddybe, hvilke pligter Arbejdstilsynet har til at sikre, at arbejds-
miljøforhold bliver tilstrækkelig oplyste og dokumenteret i de enkelte sager f.eks. i
form af et undersøgelsespåbud om dokumentationsmålinger? Herunder om der er
særlige forpligtigelser til at vurdere om en sag er tilstrækkelig belyst i forhold til en
evt. politianmeldelse?
D. Vil ministeren redegøre for, hvordan ansatte som muligvis pådrager sig en er-
hvervssygdom er stillet erstatningsmæssigt, når der ikke er foretaget dokumentati-
onsmålinger eller sikret anden dokumentation?
E. Hvilken hjemmel i arbejdsmiljøloven har den enkelte ansatte til at beskytte sig
selv, såfremt en arbejdsleder pålægger den ansatte til at udføre arbejde, hvor der er
mistanke om at arbejdet er skadeligt?
F. Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang arbejdsmiljørepræsentanter skal
inddrages i
• møder med Arbejdstilsynet?
• rundgange på arbejdspladsen?
• modtage post og høres i sager
mellem Arbejdstilsyn og virksomhed?
• udarbejdelse af procedurer for koordinering af arbejdet på arbejdspladser med
flere arbejdsgivere?
• o.lign?”
22. juni 2020
J.nr.
20205200262
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Svar:
A.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Alle
tilsynsførende gennemfører Arbejdstilsynets grunduddannelse, hvor et af mo-
dulerne er om det kemiske arbejdsmiljøområde. Her indgår bl.a. epoxy og isocya-
nater som en fast del. Uddannelsen har til formål at klæde de tilsynsførende på til at
identificere arbejdsmiljømæssige problemstillinger på området, herunder om der er
sket den nødvendige uddannelse i at arbejde med stofferne, og om der er truffet til-
strækkelige velfærdsforanstaltninger på virksomheden. Endvidere indgår epoxy og
isocyanater løbende i forskellige faglige undervisningsforløb i Arbejdstilsynet, og
senest i den interne undervisning af tilsynsførende i brancherettede indsatser med
særlig fokus på kemi, bl.a. i plastindustrien, fremstilling af metal og maskiner, samt
støberier. Uddannelsesforløbene justeres løbende i forhold til ny viden og erfaring
på området.
Hvad angår den konkrete sag om byggeriet af HOFOR´s biobrændselsanlæg BIO4
vil Arbejdstilsynet følge op ved at gennemgå tilsynsforløbet, så lignende sager så
vidt muligt kan undgås i fremtiden.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger og vil derudover tilføje, at der
med arbejdsmiljøaftalen er sat ekstra fokus på det kemiske arbejdsmiljø, herunder
en styrket tilsynsindsats på området.
B.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”I
den konkrete sag er der tale om afdampning af isocyanater fra bindemidler i iso-
leringsmaterialer, der er benyttet til isolering kedler og rør i forbindelse med etab-
leringen af BIO4. Isocyanaterne afdamper, når kedler og rør opvarmes, og der har
således ikke været tale om en udsættelse i forbindelse med arbejde med kemiske
produkter. Arbejdstilsynet har derfor med de afgivne påbud, som bygherre efter-
kom, haft fokus på at sikre, at arbejdet koordineres, så der så vidt muligt ikke fore-
går arbejde eller færdsel i områder, hvor der sker en afdampning, og dernæst at an-
satte med nødvendigt arbejde i området er tilstrækkeligt beskyttet.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
C.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Arbejdstilsynet
fører tilsyn med overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen. Når
Arbejdstilsynet konstaterer en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, afgiver
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
tilsynet normalt en reaktion i form af et forbud eller et påbud, der pålægger virk-
somheden at bringe forholdene i orden straks eller inden for en frist. Arbejdstilsy-
net har som myndighed ansvaret for at oplyse en sag tilstrækkeligt, inden tilsynet
træffer afgørelse. Det følger af et grundlæggende princip i forvaltningsretten. Et
undersøgelsespåbud, som omfatter dokumentationsmålinger, kan eksempelvis være
relevant, hvis der er tvivl om, hvorvidt der sker en udsættelse af de ansatte. I den
konkrete sag forelå der dokumentation fra leverandøren af isoleringsmaterialerne,
der viste, at afdampning fra materialerne under opvarmning kunne udgøre en ri-
siko. Der blev derfor afgivet påbud til bygherren om manglende koordinering af ar-
bejdet med idriftsætning og opvarmning af kedler og rør på BIO4 og påbud til
HOFOR som arbejdsgiver om at sikre ansatte mod unødig påvirkning fra isocyana-
ter.
I visse sager, hvor Arbejdstilsynet har afgivet påbud for en overtrædelse af arbejds-
miljølovgivningen, vurderer Arbejdstilsynet, at der også kan gøres et strafferetligt
ansvar gældende. Dette kan eksempelvis ske ved en indstilling til politiet om at
rejse tiltale. Arbejdstilsynet indhenter alene oplysninger hos virksomhederne til
brug for vurderingen af om, der er grundlag for at afgive påbud for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Disse oplysninger indgår efterfølgende i Arbejdstilsy-
nets vurdering af strafspørgsmålet i de sager, hvor spørgsmålet om straf vurderes.
Hvis sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst, kan Arbejdstilsynet anmode politiet om ef-
terforskning i sagen.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
D.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”I
forhold til spørgsmålet om arbejdsskadeerstatning har Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring (AES) oplyst følgende:
AES indhenter oplysninger fra tilskadekomne for at få en beskrivelse af de belast-
ninger, tilskadekomne har været udsat for. Typisk indhentes også oplysninger fra
arbejdsmedicinsk klinik for at få en bedre beskrivelse af udsættelsen.
Generelt anvender AES i høj grad arbejdsmedicinske lægekonsulenter i sager om
isocyanater til at vurdere, om de arbejdsprocesser, som den tilskadekomne har væ-
ret beskæftiget med, vurderes at have medført en relevant og tilstrækkelig udsæt-
telse til at forårsage sygdommen.
AES hører som udgangspunkt altid arbejdsgiveren om en given belastning, og hvis
de afviser, vil AES forsøge at indhente vidneforklaringer, rapporter fra Arbejdstil-
synet (hvis AES er oplyst om, at der har været besøg på arbejdspladsen) m.v. Det
bemærkes, at AES indhenter eventuelle målinger, hvis AES er gjort bekendt med,
at der foreligger sådanne målinger, og målingerne er foretaget i tidsmæssig sam-
menhæng med den tilskadekomnes ansættelse, og hvis de vurderes at have relevans
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
for den konkrete sag. Det er uden betydning om oplysningerne foreligger hos ar-
bejdsgiver, Arbejdstilsynet eller anden myndighed. Målingerne kan medvirke til at
påvise forekomsten af enkelte stoffer, men AES foretager altid en konkret vurde-
ring af, om den tilskadekomne har været udsat for det pågældende stof via sit ar-
bejde.
Afhængig af sygdommens karakter, indhenter AES endvidere lægelige oplysninger
fra behandlende afdelinger, egen læge og eventuelt speciallæger.
Arbejdstilsynet bemærker, at sygdommen kan anerkendes som en arbejdsskade ef-
ter erhvervssygdomsfortegnelsen, hvis det er overvejende sandsynligt, at tilskade-
komne har været udsat for tilstrækkelig påvirkning i forbindelse med vedkommen-
des arbejde, og der er sammenhæng mellem påvirkningen og sygdommen.
En relevant påvirkning, eksempelvis fra isocyanater, kan sandsynliggøres, hvis ar-
bejdsgiveren og/eller vidner bekræfter, at tilskadekomne via sit arbejde har været
udsat for isocyanater uden anvendelse af relevante værnemidler. Eller ved at det
konkret er vurderet, at stoffet er trængt igennem i et tilstrækkeligt og relevant om-
fang til at forårsage den konkrete sygdom. Anerkendes sygdommen som værende
erhvervsbetinget, kan tilskadekomne få erstatning for de følger erhvervssygdom-
men har medført.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
E.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det
er fastsat i arbejdsmiljølovens § 17 a, stk. 1, at en ansat har ret til at forlade
sin arbejdsplads eller et farligt område i tilfælde af en alvorlig og umiddelbar fare,
som ikke kan undgås.
En alvorlig og umiddelbar fare vil ofte svare til det farebegreb, som er anvendt i ar-
bejdsmiljølovens § 77, stk. 2 om afgørelsestypen
forbud. Forbud
er en afgørelses-
type, der fastslår, at virksomheden skal stoppe arbejdet øjeblikkeligt, og ikke må
fortsætte arbejdet på samme måde, da Arbejdstilsynet vurderer, at der er overhæn-
gende og betydelig fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller sundhed i den
aktuelle situation.
Efter arbejdsmiljølovens § 17 a, stk. 2, må den ansatte ikke udsættes for forringelse
af sine forhold, fordi den ansatte forlader sin arbejdsplads eller et farligt område. I
arbejdsmiljølovens § 17 a, stk. 3 er det fastsat, at ansatte, hvis rettigheder er kræn-
ket, kan tilkendes en godtgørelse. Det bemærkes, at bedømmelsen af, hvorvidt der
er sket krænkelser af de ansattes rettigheder foretages ved de almindelige domstole.
Hvis der er en kollektiv overenskomst, behandles spørgsmålet i det fagretlige sy-
stem.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Endvidere kan arbejdsmiljørepræsentanten/arbejdsmiljøgruppen ved en overhæn-
gende betydelig fare for de ansattes sikkerhed og sundhed i yderste konsekvens
standse arbejdet eller arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt for at af-
værge faren. Det følger af § 19, stk. 2 i bekendtgørelsen om samarbejde om sikker-
hed og sundhed.
Der skal herefter omgående gives meddelelse om standsningen til arbejdsmiljøud-
valgets formand eller virksomhedens ledelse med forklaring om, hvorfor arbejds-
standsningen var nødvendig, jf. § 19, stk. 2 i bekendtgørelsen om samarbejde om
sikkerhed og sundhed.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
F.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det
følger af arbejdsmiljøloven, at Arbejdstilsynet normalt skal tage kontakt til re-
levante arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen
ved besøg i virksomheden. Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere har fri ad-
gang til at forelægge spørgsmål af sikkerheds- og sundhedsmæssig art for Arbejds-
tilsynet.
Hvis det ikke er muligt at få kontakt med en af parterne, vil tilsynet dog alligevel
blive gennemført.
Det er ikke et krav, at arbejdsmiljørepræsentanten skal deltage i Arbejdstilsynets
rundgang på virksomheden. Det er dog Arbejdstilsynets erfaring, at arbejdsmiljøre-
præsentanten oftest deltager i hele eller dele af rundgangen, når det er muligt.
Arbejdsgiveren har pligt til at inddrage arbejdsmiljøorganisationen ved Arbejdstil-
synets tilsyn, hvilket følger af arbejdsmiljøloven. Arbejdsgiverens pligt indebærer
at gøre de ansattes arbejdsmiljørepræsentanter bekendt med de afgørelser, som Ar-
bejdstilsynet har truffet, og de påbud, som Arbejdstilsynet skriftligt har afgivet.
Arbejdsmiljøorganisationens medlemmer skal desuden af arbejdsgiver gøres be-
kendt med øvrige skriftlige oplysninger om aktiviteter til beskyttelse og forebyg-
gelse fra Arbejdstilsynet eller andre særligt sagkyndige. En af arbejdsmiljøorgani-
sationens overordnede opgaver er aktivt at medvirke til en samordning af arbejdet
for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der udføres arbejde på
samme arbejdssted.
I forhold til den konkrete sag var der tale om et større byggeprojekt med mange un-
derentreprenører, hvilket har det gjort det vanskeligt for Arbejdstilsynet at tage
kontakt til de relevante arbejdsmiljørepræsentanter. Arbejdstilsynet vil fremadrettet
have øget fokus på at sikre kontakt til disse ved tilsynsbesøg på større byggeprojek-
ter.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
6