Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2196411_0001.png
TALE
Samråd U om
tilsyn med det kemiske ar-
bejdsmiljø på arbejdspladserne
(afholdes
den 20. maj 2020)
11-05-2020
J.nr. 2029 - 3498
Samrådsspørgsmål U, stillet af Christian Juhl (Ø)
På baggrund af de systematiske og voldsomme overskridelser af grænseværdien
for isocyanater på BIO4 byggeriet ønskes et samråd med beskæftigelsesministeren,
hvor følgende spørgsmål besvares:
1. Hvad mener ministeren om forløbet i BIO4 og Arbejdstilsynets indsats?
2. Hvad vil ministeren gøre for, at der sker et skærpet og mere omfattende tilsyn
med det kemiske arbejdsmiljø på arbejdspladserne - ikke mindst i lyset af de sene-
ste års kemiske skandaler (Vindmølleindustrien, Crom6, Vardesagen m.fl.)?
3. Hvordan vil ministeren sikre, at arbejdsmiljørepræsentanten kommer til at spille
en mere væsentlig rolle og får reel indflydelse på det kemiske arbejdsmiljø?
4. Hvordan vil ministeren sikre at arbejdsgiverne tager de kemiske arbejdsmiljøpå-
virkninger mere alvorligt?
Der henvises til artiklen »Afsløring: BIO4-ansatte indåndede giftige dampe i flere
måneder« i A4-Arbejdsmiljø den 21. april 2020.
Indledning
Svar på spørgsmål 1.
Hvad mener ministeren om
forløbet i BIO4 og Arbejdstilsynets indsats?
Tak til spørgeren for at indkalde til det her samråd
og endnu engang sætte fokus på farlig kemi og
virksomheders ansvar for at sikre et sundt og sik-
kert arbejdsmiljø for lønmodtagere i Danmark.
Indledningsvis kan jeg oplyse, at etableringen af
varmeværket BIO4 er et meget omfattende byggeri
bestående af flere entrepriser.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdet med opførslen af BIO4 projektet, hvor
det kommunalt ejede selskab HOFOR er bygherre,
blev indledt i juni 2016, og byggeriet er i sin sidste
fase. Arbejdstilsynet vurderer, at byggeriet i perio-
der har beskæftiget omkring 1.500 mand, og at der
i byggeriets slutfase er omkring 500-600 ansatte.
Jeg vil gerne starte med at sige, at de sikkerheds-
forhold ved byggeriet af BIO4, som er refereret i
en række artikler i A4 Arbejdsliv, er uacceptable.
Artiklerne refererer til, at mangelfulde beskyttel-
sesforanstaltninger i forhold til farlig kemi har væ-
ret en del af arbejdsdagen for ansatte på bygge-
pladsen, selvom at både tillidsmand og arbejdsmil-
jørepræsentant gjorde opmærksom på proble-
merne.
Det ligger mig meget på sinde, at lønmodtagere i
Danmark kan gå trygge på arbejde. Og det gælder
naturligvis både danskere og deres udenlandske
kolleger. Alle har ret til at nyde godt af de skrappe
danske lovkrav til sikkerhed og sundhed.
Det er meget klart formuleret i arbejdsmiljøloven,
at det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at ar-
bejdsmiljøreglerne overholdes, og at deres medar-
bejdere har et sundt og sikkert arbejdsmiljø.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
I Danmark stiller vi skrappe krav til virksomhe-
derne, når de bruger kemi, eller når der er en risiko
for, at deres ansatte kan udsættes for farlig kemi i
arbejdsmiljøet.
Arbejde, hvor der kan være risiko for udsættelse
for farlige stoffer og materialer skal planlægges,
tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det indebærer
bl.a. krav om, at unødig påvirkning skal undgås.
Herudover er der krav om, at de ansatte skal oplæ-
res og instrueres i det arbejde, de forventes at ud-
føre.
Jeg hæfter mig i den forbindelse ved, at bygherren
HOFOR offentligt har erkendt sine fejl, og har ret-
tet op på beskyttelsesforanstaltningerne som følge
af Arbejdstilsynets påbud.
Men jeg finder det utilfredsstillende, at der først
rettes ind, når Arbejdstilsynet giver påbud.
I forhold til spørgsmålet om Arbejdstilsynets ind-
sats, har Arbejdstilsynet oplyst, at de har besøgt
byggepladsen jævnligt med fokus på bl.a. uden-
landske virksomheder, og desuden haft løbende di-
alog med bygherre, repræsenteret af sikkerhedsko-
ordinatorerne, om det generelle arbejdsmiljøar-
bejde.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet har ved sine tilsynsbesøg afgivet
84 afgørelser med ulykkesrisici og kemi som de
mest dominerende arbejdsmiljøproblemer. Afgø-
relserne tæller ni forbud, 72 strakspåbud og tre på-
bud.
I den konkrete sag om isocyanater blev Arbejdstil-
synet i efteråret 2019 gjort opmærksom på, at der
kunne være risiko for, at ansatte på byggepladsen
blev udsat for dampe indeholdende isocyanater. På
den baggrund gik Arbejdstilsynet i dialog med
byggeledelsen og sikkerhedskoordinatorer på byg-
gepladsen for at kortlægge problematikken.
Arbejdstilsynet gav på baggrund af tre tilsynsbe-
søg i oktober og november 2019 to strakspåbud i
slutningen af november 2019. Strakspåbuddene
omhandlede adgangen til områder, hvor der fore-
går afgasning af isocyanater og sikring af de an-
satte mod såkaldt sekundær udsættelse for isocya-
nater.
Arbejdstilsynet har oplyst, at de først fik fuldt
overblik over sagen ved besøget i slutningen af no-
vember.
Arbejdstilsynet har oplyst, at blandt andet en tidli-
gere konkret afdækning af bygherrens mangelfulde
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
koordinering af arbejdet evt. kunne have dannet
grundlag for et strakspåbud til bygherren tidligere.
Arbejdstilsynet vil derfor som opfølgning på sagen
gennemgå forløbet, så der kan undgås lignende sa-
ger i fremtiden.
De mange reaktioner og tilsynsbesøg vidner også
om, at Arbejdstilsynet har fulgt byggeriet tæt. Men
det vidner også om, at det er en større opgave at
følge et byggeri af en sådan størrelse.
Arbejdstilsynet har oplyst, at i den fremadrettede
planlægning af tilsynet nøje vil blive overvejet,
hvordan der bedst kan anlægges en helhedsoriente-
ret tilgang i projekter i størrelsesorden som BIO4.
Eksempelvis ved at projekterne kan indgå i som en
del af indsatsen over for større infrastrukturprojek-
ter
den såkaldte SDI-indsats.
SDI-indsatsen er siden 2018 blevet udvidet til
også at kunne omfatte andre store byggerier og an-
lægsprojekter.
I det skærpede tilsyn følger Arbejdstilsynet projek-
terne tæt i alle faser
fra den overordnede plan-
lægning hos de projekterende til løbende tilsyn
med de konkrete opgaver på byggepladserne.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Som del af tilgangen etableres en tæt kontakt mel-
lem Arbejdstilsynet og aktørerne på byggeprojek-
tet. Dette fremmer dialogen om konkrete arbejds-
miljøproblemer og løsninger mellem virksomhe-
derne, bygherrernes arbejdsmiljøkoordinatorer og
Arbejdstilsynet, og med inddragelse af de ansattes
arbejdsmiljørepræsentanter.
Denne tilgang er særligt velegnet til store og kom-
plekse byggeprojekter, som involverer mange ak-
tører, ofte af forskellige nationaliteter
som f.eks.
et byggeprojekt som BIO4.
Jeg vil dog samtidig igen understrege, at den helt
grundlæggende præmis er, at det er arbejdsgi-
verne, der fuldt ud har ansvaret for egne ansatte, så
de ikke udsættes for sundhedsskadelige påvirknin-
ger. Det er dybt beklageligt, når dette ansvar ikke
løftes, som det er tilfældet her.
Det bringer mig videre til mit svar på spørgsmål 2
om tilsyn med det kemiske arbejdsmiljø.
[Svar på spørgsmål 2.
Hvad vil ministeren gøre
for, at der sker et skærpet og mere omfattende til-
syn med det kemiske arbejdsmiljø på arbejdsplad-
serne - ikke mindst i lyset af de seneste års kemiske
skandaler (Vindmølleindustrien, Crom6, Vardesa-
gen m.fl.)?]
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Gennem tiden har vi desværre oplevet eksempler
på tilsidesættelse af arbejdsmiljølovgivningen, og
på måder, der i værste tilfælde har haft helbreds-
skadelige konsekvenser for medarbejdere.
Mit klokkeklare budskab er igen, at det er arbejds-
givers ansvar at sikre, at deres produktion foregår
på en sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarlig
måde, så farlige situationer ikke opstår.
Jeg er rigtig glad for, at vi med arbejdsmiljøaftalen
har sat ekstra fokus på det kemiske arbejdsmiljø.
Dels ved en styrket forskningsindsats, så vi kan
blive endnu klogere på risikoen for udsættelse for
farlig kemi på de danske arbejdes pladser, og der-
med kan styrke forebyggelsen. Og dels gennem en
styrket tilsynsindsats i forhold til kemi. Det, for-
venter jeg, vil vise resultater.
Desværre har Corona-krisen givet nogle forsinkel-
ser for denne indsats, men tilsynet har forberedt
indsatsen grundigt.
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål 3 om arbejdsmil-
jørepræsentantens rolle.
[Svar på spørgsmål 3.
Hvordan vil ministeren
sikre, at arbejdsmiljørepræsentanten kommer til at
spille en mere væsentlig rolle og får reel indfly-
delse på det kemiske arbejdsmiljø?]
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Som jeg før har givet udtryk for, mener jeg, at ar-
bejdsmiljøorganisationen og arbejdsmiljørepræ-
sentanten er krumtapperne i virksomhedernes egen
arbejdsmiljøindsats. Det er i samarbejdet mellem
arbejdsgiveren og de ansatte, at vi finder de bedste
løsninger.
Ud over de daglige opgaver skal arbejdsmiljøorga-
nisationen varetage de mere overordnede og frem-
adrettede opgaver
eksempelvis sørge for, at årsa-
gerne til ulykker, forgiftninger og sundhedsskader
- samt tilløb hertil - undersøges, og sørge for at få
gennemført foranstaltninger, der hindrer genta-
gelse.
Og det er af grundlæggende betydning for arbejds-
miljøet på den enkelte virksomhed, at ledelsen lyt-
ter til arbejdsmiljørepræsentanten.
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle og rettigheder
er noget, som jeg i forvejen har fokus på.
Som led i udmøntningen af arbejdsmiljøaftalen
skal der nedsættes et midlertidigt AMO-udvalg.
Udvalget skal drøfte potentialet for et forbedret ar-
bejdsmiljøorganisationssystem, herunder organise-
ringen af AMO.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Som jeg tilkendegav på samrådet om arbejdsmiljø-
repræsentantens beskyttelse den 4. december 2019,
i øvrigt også indkaldt af Christian Juhl, vil arbejds-
miljørepræsentantens rolle indgå i drøftelserne i
AMO-udvalget.
Som spørger og udvalget er orienteret om, er
AMO-udvalget ved at blive nedsat. Den foreløbige
plan er, at udvalget kan have et indledende møde
her i maj. Efter planen vil udvalgets arbejde så
skulle løbe over det næste halve års tid.
Jeg ser meget frem til resultaterne af parternes
drøftelser, og hvordan vi fremover kan forbedre
arbejdsmiljøsystemet.
Jeg vil generelt opfordre til, at lønmodtagere, der
oplever farlige forhold - eller på anden vis er
usikre på, om arbejdsforholdene er i orden - i øv-
rigt først og fremmest benytter mulighederne for at
få problemet taget op i arbejdsmiljøorganisationen.
Det er også muligt at klage til Arbejdstilsynet, hvis
der er mistanke om, at arbejdsmiljøreglerne over-
trædes. Det har vi et system, der tager hånd om.
[Svar på spørgsmål 4.
Hvordan vil ministeren
sikre at arbejdsgiverne tager de kemiske arbejds-
miljøpåvirkninger mere alvorligt?]
9
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
I forhold til spørgsmål 4 vil jeg sige, at når
det handler om at understøtte et sikkert arbejds-
miljø, er det centrale ord
forebyggelse.
Og der skal
naturligvis være sanktioner, hvis arbejdsmiljøreg-
lerne overtrædes.
Arbejdstilsynet oplever heldigvis, at der på rigtig
mange arbejdspladser bliver arbejdet aktivt for at
sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø
og sikre de
rette beskyttelsesforanstaltninger, når det handler
om farlig kemi.
Men der er desværre fortsat brodne kar. Med ar-
bejdsmiljøaftalen har vi derfor sat streg under, at
arbejdsgiver skal løfte sit ansvar for at sørge for et
sundt og sikkert arbejdsmiljø - det skal ikke kunne
betale sig at tilsidesætte arbejdsmiljølovgivningen.
Vi har hævet bødestørrelsen, og særligt i de til-
fælde, hvor overtrædelsen har alvorlige konse-
kvenser for de ansatte, eller hvor arbejdsgivere
gentagne gange overtræder arbejdsmiljøloven.
Desuden indfører vi som noget nyt, at arbejdsgive-
ren skal betale gebyr for det skærpede tilsyn, der
udløses, når Arbejdstilsynet konstaterer forhold,
der er så alvorlige, at der nedlægges forbud.
Med arbejdsmiljøaftalen har vi samtidig også styr-
ket det forebyggende arbejdsmiljøarbejde.
10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 263: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 20/5-20 om overskridelser af grænseværdien for isocyanater på BIO4-byggeriet, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet - som jeg nævnte tidligere
har sat
øget fokus på informationsindsatser og brancheret-
tede tilsyn, og der er sat øget fokus på forskning
inden for området.
Endvidere har Arbejdstilsynet igangsat et arbejde
med at få prioriteret og vurderet en række stoffer
for at kunne fastsætte mere retvisende grænsevær-
dier. Det arbejde har bl.a. betydet en ny skærpet
grænseværdi for chrom 6, som forventes at træde i
kraft 1. juli 2020. Parallelt pågår der et arbejde i
samarbejde med parterne om en grænseværdi for
dieseludstødning - og flere stoffer følger.
Arbejdstilsynets vejledningsindsats er også i fo-
kus, hvilket blandt andet har resulteret i en ny vej-
ledning om arbejde med epoxy og isocyanater.
Samtidig vil jeg også ærligt sige, at jeg synes, det
er på tide at få prioriteret kemi i de nye nationale
mål for arbejdsmiljøet, der skal fastsættes i samar-
bejde med arbejdsmarkedets parter.
Det har jeg en forventning om vil løfte arbejdsmil-
jøarbejdet mange steder
ikke mindst på det ke-
miske område.
Tak for ordet.
11