Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2107066_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 26 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-
sten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 26:
”Vil
ministeren, så vidt muligt, oversende en oversigt over den samlede sagsbe-
handlingstid fra en sag om erhvervsevnetab modtages i Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring til den endelige afgørelse træffes, herunder hvis sagen ankes og be-
handles i Ankestyrelsen?
Der henvises til artiklen og indslaget »Årelang sagsbehandling: Sosu-hjælper fik
arbejdsskade og måtte gå fra hus og hjem« fra TV2 Fyn den 16. oktober 2019.”
Svar:
Som jeg også før har gjort opmærksom på, er det for mig vigtigt, at vi har et ar-
bejdsskadesystem der sikrer, at man som tilskadekommen får en korrekt afgørelse i
sin arbejdsskadesag hurtigst muligt. Arbejdsskadeområdet er samtidigt et kom-
plekst område, og jeg vil derfor som nævnt i min besvarelse af BEU alm. del
spørgsmål 25 gerne invitere udvalget til en teknisk gennemgang af sagsbehandlin-
gen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES).
Jeg har til brug for min besvarelse indhentet følgende bidrag fra Arbejdstilsynet,
som jeg henholder mig til:
”Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES) skal i forbindelse med, at de behandler
arbejdsskadesager indsamle og vurdere alle de relevante informationer, der skal til
for at behandle og træffe en korrekt afgørelse i sagen. Der er forskellige faser i be-
handlingen af sagerne, og konkrete forhold i den enkelte sag afgør, hvornår et til-
strækkeligt oplysningsgrundlag er opnået, hvilket har betydning for længden af
sagsforløbet. Det kan derfor være svært at sammenligne forskellige sagsforløb, og
der tages forbehold for, at følgende eksempel på et sagsforløb ikke nødvendigvis
afspejler de udsving, der kan være i faserne i de forskellige sager.
AES har oplyst, at nedenstående figur illustrerer et eksempel på et gennemsnitligt
sagsforløb for en sag om erhvervsevnetab i 2019. Forløbet beskrives i tre faser,
men det bemærkes, at der kan være overlap mellem faserne, og disse derfor ikke
skal betragtes som uafhængige.
18. november 2019
J.nr.
20195200489
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om en oversigt over den samlede sagsbehandlingstid fra en sag om erhvervsevnetab modtages i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til den endelige afgørelse træffes, til beskæftigelsesministeren
2107066_0002.png
Figur 1. Eksempel på et gennemsnitligt sagsforløb i 2019, hvor afgørelsen ankes
I første fase indhenter AES oplysninger om, hvad der er sket, og hvilke følger ska-
den har haft. Det kan fx være i form af journaler fra læge og hospital samt spørge-
skemaer til den tilskadekomne og arbejdsgiver. Herefter vurderer AES, om skaden
skal anerkendes eller afvises, men der træffes først en endelig afgørelse herom i
anden fase.
I anden fase vurderer AES, om skaden har haft varige helbredsmæssige følger, og
størrelsen af et eventuelt varigt mén fastsættes. Inden AES kan træffe afgørelse om
mén, skal skaden være
”stabil” –
det vil sige, at skaden ikke udvikler sig mere.
Herefter indhenter AES en lægeerklæring og eventuelt andre lægelige oplysninger,
og på den baggrund træffer AES en afgørelse om ménets størrelse.
I tredje fase indsamler AES oplysninger om tilskadekomnes jobmæssige situation
til brug for afgørelse om tab af erhvervsevne. Det er fx oplysninger om job, løn og
oplysninger om et muligt kommunalt forløb om fx sygedagpenge eller fleksjob.
Herefter træffer AES en afgørelse, hvor størrelsen af erhvervsevnetabet fastsættes.
I en del tilfælde afventer den tilskadekomne en afklaring af det kommunale forløb
og modtager fx sygedagpenge. I de tilfælde kan AES ikke træffe en endelig afgø-
relse, men må enten afvente en afklaring eller træffe en midlertidig afgørelse med
en planlagt revisionsdato.
I eksemplet klager den tilskadekomne over den endelige afgørelse om erhvervsev-
netab. AES foretager derfor en genvurdering af sagen og fastholder i eksemplet sin
afgørelse. AES sender herefter sagen til Ankestyrelsen, der er 2. instans, hvorefter
Ankestyrelsen behandler og afgør sagen. Ankestyrelsen har mulighed for at hjem-
vise afgørelsen om erhvervsevnetab til AES til fornyet sagsbehandling, hvis der ek-
sempelvis mangler oplysninger i sagen. Dette medfører et nyt sagsforløb for ar-
bejdsskadesagen.
AES’ sagsbehandlingstid tæller frem til en sag afsluttes, hvilket
sker, når AES har
truffet afgørelse om erhvervsevnetab. Sagsbehandlingstiden for ankeforløbet, den
efterfølgende sagsbehandling i Ankestyrelsen, og den eventuelle sagsbehandling
ved hjemvisning,
indgår ikke i AES’ sagsbehandlingstid i dette eksempel. Var der i
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om en oversigt over den samlede sagsbehandlingstid fra en sag om erhvervsevnetab modtages i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring til den endelige afgørelse træffes, til beskæftigelsesministeren
stedet klaget over anerkendelsesdelen eller ménet, ville sagsbehandlingstiden i An-
kestyrelsen tælle med i AES’
opgørelse af sagsbehandlingstiden.”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3