Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2195621_0001.png
BEK nr
af
/
/
Gældende
Udskriftsdato:
.
aj
Mi isteriu :
Erhvervs i isteriet
Jour al u
er: Erhvervs i .,
Erhvervsstyrelse , j. r.
-
Senere ændringer til forskriften
BEK r 9 af / /
Bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til virksomheder i
økonomisk krise som følge af COVID-19
I medfør af § 3, stk. 1, § 7, stk. 4, og § 23, stk. 3, i lov nr. 1518 af 18. december 2018 om erhvervsfrem‐
me og i medfør af akt nr. 117 af 25. marts 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Bekendtgørelsens anvendelsesområde
§ 1.
Efter denne bekendtgørelse ydes delvis kompensation for private virksomheders lønudgifter for
virksomheder, der står overfor at skulle varsle afskedigelser på minimum 30 pct. eller mere end 50 af
virksomhedens ansatte, grundet et forventet omsætningstab som konsekvens af udbruddet af Coronavirus‐
sygdom (COVID-19).
Stk. 2.
Lønkompensationsordningen, jf. stk. 1, gælder for perioden fra og med 9. marts 2020 til og med
8. juni 2020, svarende til 3 måneder.
Stk. 3.
Retten til kompensation tilkommer virksomheder, der er registreret i Det Centrale Virksomheds‐
register (CVR), og som har ansatte med fast arbejdssted i Danmark.
Stk. 4.
Der kan ikke ydes kompensation til organer inden for den offentlige forvaltning.
Kapitel 2
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ansatte: Lønmodtagere med fast, kontraktuel tilknytning til virksomheden, ansat før den 9. marts
2020 med fast arbejdssted i Danmark.
2) Virksomhed: En privatretlig juridisk person, der er registreret i Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR).
3) Organer inden for den offentlige forvaltning: Statslige myndigheder og statsfinansierede selvejende
institutioner, der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2, i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen
mv., kommuner og regioner, kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som er opret‐
tet i henhold til lov om kommunernes styrelse, samt institutioner hvor statslige, regionale eller kom‐
munale tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at dække halvdelen eller mere
af institutionens ordinære driftsudgifter.
4) Løn: Den ansattes samlede A-indkomst medregnet virksomhedens og den ansattes eget ATP-bidrag,
samt eventuelle bidrag til arbejdsgiverbetalt pensionsordning.
1
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvilket lovgrundlag der lægges til grund for at undlade at udbetale lønkompensation til virksomheder, der er en del af en arbejdskonflikt, til beskæftigelesministeren
Kapitel 3
Lønkompensationens størrelse
§ 3.
En virksomhed kan efter reglerne i denne bekendtgørelse opnå lønkompensation for hjemsendte
ansatte, som ellers måtte afskediges som følge af et forventet omsætningstab. Det maksimale kompensati‐
onsbeløb følger af stk. 2-6.
Stk. 2.
Lønkompensationen, jf. stk. 1, svarer til 75 pct. af den hjemsendte funktionærs løn, dog maksi‐
malt kr. 23.000 om måneden pr. fuldtidsansat, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
For ansatte, som ikke er funktionærer, svarer lønkompensationen, jf. stk. 1, til 90 pct. af den
hjemsendte ansattes løn, dog maksimalt kr. 26.000 om måneden pr. fuldtidsansat. Det samme gør sig gæl‐
dende for elever og lærlinge.
Stk. 4.
Der kan højst udbetales lønkompensation for tre måneders løn pr. fuldtidsansat inden for den i §
1, stk. 2, nævnte periode.
Stk. 5.
Udgangspunktet for beregning af lønkompensation efter denne bekendtgørelse udgøres af den
ansattes gennemsnitlige løn. Den gennemsnitlige løn beregnes på baggrund af det højeste gennemsnit af
enten de seneste 3 måneder hhv. 12 måneder, jf. virksomhedens indberetninger til eIndkomstregistret.
Hvis virksomheden endnu ikke har foretaget indberetning til eIndkomstregistret, oplyses den ansattes løn
i forbindelse med anmodningen om lønkompensation. Hvis den faktiske, allerede aftalte løn afviger fra
det anførte udgangspunkt, herunder f.eks. på baggrund af en aftale om lønnedgang forud for hjemsendel‐
sen, ansøger virksomheden mod behørig dokumentation om udbetaling på dette grundlag.
Stk. 6.
Afbrydes hjemsendelsen helt eller delvist for nogle eller alle hjemsendte ansatte før udløbet af
den i ansøgningen oplyste forventede hjemsendelsesperiode, reduceres det kompensationsberettigede be‐
løb forholdsmæssigt i hele påbegyndte dage, uanset arbejdets daglige timeantal. Eventuel overskydende
allerede udbetalt kompensation tilbagebetales, jf. § 10, nr. 2.
Kapitel 4
Betingelser for at modtage kompensation
§ 4.
Ret til udbetaling af lønkompensation efter denne bekendtgørelse forudsætter, at
1) minimum 30 pct. eller mere end 50 af virksomhedens ansatte hjemsendes,
2) de hjemsendte ansatte ikke arbejder for virksomheden, jf. dog § 3, stk. 6, og
3) de hjemsendte ansatte oppebærer deres fulde hidtidige løn i den periode, der ansøges om lønkompen‐
sation for.
Stk. 2.
Elever og lærlinge kan uanset kravet i § 4, stk. 1, nr. 2, fortsætte med at arbejde under hjemsen‐
delse.
Stk. 3.
Der kan ikke udbetales lønkompensation for ansatte, hvis lønudgiften på anden vis er godtgjort,
herunder ved forsikring, andre offentlige refusioner, tilskud mv., eller anden statslig kompensationsord‐
ning i anledning af foranstaltninger, som har været nødvendige for at forebygge eller inddæmme udbre‐
delse af Coronavirussygdom (COVID-19).
Stk. 4.
Ret til udbetaling af lønkompensation forudsætter desuden, at virksomheden ikke i den periode,
der søges om lønkompensation for, har foretaget eller foretager afskedigelser begrundet i økonomiske for‐
hold i perioden, der ansøges om lønkompensation for. En virksomhed kan ikke opnå lønkompensation for
ansatte, der er varslet afskediget.
Stk. 5.
Virksomheden skal i forbindelse med ansøgningen sandsynliggøre, at hjemsendelsen skyldes et
forventet omsætningstab som følge af udbruddet af Coronavirussygdom (COVID-19).
Ansøgning og dokumentation
§ 5.
Ansøgning om udbetaling af kompensation indsendes til Erhvervsstyrelsen via en digital blanket,
som tilgås via virksomhedsguiden.dk, senest den 30. juni 2020.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvilket lovgrundlag der lægges til grund for at undlade at udbetale lønkompensation til virksomheder, der er en del af en arbejdskonflikt, til beskæftigelesministeren
Stk. 2.
Virksomheden skal registrere CPR-nummer på de ansatte, der ansøges om lønkompensation til,
jf. § 6, stk. 1, nr. 1.
Stk. 3.
Ansøgningsblanketten vedlægges dokumentation som foreskrevet i § 6.
Stk. 4.
En virksomhed kan som udgangspunkt ansøge om lønkompensation én gang i perioden 9. marts
til 8. juni 2020 efter reglerne i denne bekendtgørelse. Ved behov for yderligere hjemsendelser, end virk‐
somheden først har ansøgt om, kan der dog indgives ansøgning igen.
§ 6.
Ved ansøgning, jf. § 5, skal virksomheden oplyse:
1) Antallet af ansatte, som er eller vil blive hjemsendt uden at arbejde, jf. § 4, stk. 1.
2) Navn og CPR-nummer på hver af de hjemsendte ansatte.
3) Ansættelsesform, jf. § 3, stk. 2 eller stk. 3.
4) Beskæftigelsesgrad.
5) Begrundelsen for hjemsendelsen.
6) Hjemsendelsens forventede varighed inden for den i § 1, stk. 2, fastsatte periode.
7) For hver af de ansatte, der ansøges om lønkompensation for, skal det angives, om virksomheden for
de pågældende ansatte i samme periode modtager andre offentlige refusioner, jf. § 4, stk. 3.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen indhenter, på baggrund af de i stk. 1, nr. 2, angivne oplysninger, oplysninger
til brug for beregningen efter § 3, stk. 5, fra eIndkomstregistret, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling
af data.
Stk. 3.
I forbindelse med ansøgningen skal virksomheden under strafansvar, jf. § 13, på tro og love er‐
klære, at de afgivne oplysninger er korrekte. Erklæringen kan tilgås via den digitale løsning på virksom‐
hedsguiden.dk, jf. § 5, stk. 1.
Udbetaling af kompensation
§ 7.
Udbetaling af kompensation vil ske direkte til virksomheden, når de i bekendtgørelsen fastsatte
krav, jf. § 6, til dokumentation for lønkompensation, er godkendt af Erhvervsstyrelsen. Der udbetales ikke
lønkompensation, hvor den fremsendte dokumentation er utilstrækkelig.
Stk. 2.
Udbetaling af kompensation sker direkte til virksomhedens NemKonto.
Stk. 3.
Kompensationen kan udbetales forskudsvis.
Kapitel 5
Kontrol og tilbagebetaling
§ 8.
Retten til kompensation er betinget af, at virksomheden senest 6 måneder efter ophøret af perioden,
hvortil der ydes lønkompensation, jf. § 1, indsender følgende supplerende dokumentation:
1) Antallet af hjemsendte ansatte, jf. § 4, stk. 1, som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige
for at forebygge eller inddæmme udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19). Virksomheden skal
indsende dokumentation for, at de ansatte har været sendt hjem uden arbejde. Dokumentationen skal
ledsages af en attestation fra en faglig repræsentant i virksomheden om, at de pågældende ansatte har
været hjemsendt uden arbejde. Er der ikke en faglig repræsentation i virksomheden, skal virksomhe‐
den indsende dokumentation for, at de ansatte har været sendt hjem uden arbejde.
2) Den faktiske periode, som medarbejderne var hjemsendt i uden at arbejde. Hvis der er forskel på va‐
righeden af de ansattes faktiske hjemsendelse, herunder eventuelle afbrydelsesperioder efter § 3, stk.
6, anføres dette.
3) Virksomhedens aftaleretlige forpligtelse til at udbetale løn.
4) At virksomhedens lønudgifter for den enkelte ansatte ikke er kompenseret på anden vis i lønkompen‐
sationsperioden, herunder modtager anden offentlig refusion, jf. § 4, stk. 3.
5) At virksomheden ikke har foretaget afskedigelser begrundet i økonomiske forhold i perioden, der ef‐
ter § 6, stk. 1, nr. 5, søges om lønkompensation for, jf. § 4, stk. 4.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvilket lovgrundlag der lægges til grund for at undlade at udbetale lønkompensation til virksomheder, der er en del af en arbejdskonflikt, til beskæftigelesministeren
§ 9.
Virksomheden skal på forlangende udlevere oplysninger til Erhvervsstyrelsen med henblik på efter‐
følgende kontrol af den udbetalte kompensation.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt i forbindelse med kontrollen pålægge en virksomhed at
anvende revisorbistand.
Stk. 3
Erhvervsstyrelsen kan foretage efterbetaling af kompensation, hvis det på baggrund af den ind‐
sendte dokumentation, jf. § 8, viser sig, at en virksomhed har fået mindre kompensation, end virksomhe‐
den er berettiget til efter reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 10.
Erhvervsstyrelsen kan træffe afgørelse om hel eller delvist tilbagebetaling af kompensation,
1) hvis det viser sig, at forudsætningerne for udbetalingen har ændret sig væsentligt,
2) hvis der er udbetalt for stor kompensation som følge af, at hjemsendelsen afbrydes før udløbet af den
i ansøgningen oplyste forventede hjemsendelsesperiode, jf. § 3, stk. 6,
3) hvis virksomheden har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af
betydning for sagens afgørelse, eller
4) hvis den i § 8 omtalte dokumentation ikke indsendes inden for den af Erhvervsstyrelsen angivne frist,
eller er dokumentationen utilstrækkelig, kan kompensationen kræves helt eller delvist tilbagebetalt.
§ 11.
Erhvervsstyrelsen kan til kontrollen indhente oplysninger fra relevante offentlige registre, herun‐
der Skatteforvaltningens indkomstregister, jf. lov om Erhvervsstyrelsens behandling af data.
Kapitel 6
Klage, straf og ikrafttræden
Klageadgang
§ 12.
Erhvervsstyrelsens afgørelser i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke påklages til anden ad‐
ministrativ myndighed.
Straf
§ 13.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der i forbin‐
delse med en ansøgning og bevilling heraf, herunder om medfinansiering og tilskud m.v., afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af betydning for en sags afgørelse.
Stk. 2.
Der kan pålægges virksomheder m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelo‐
vens 5. kapitel.
Ikrafttrædelsesbestemmelse
§ 14.
Bekendtgørelsen træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Erhvervsministeriet, den 25. marts 2020
Simon Kollerup
/ KatrineWinding
4