Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2192317_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
253 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 253:
”Siden
BEU alm. del spørgsmål 227 blev stillet, har det vist sig, at HOFOR er ar-
bejdsmiljøcertificeret, dvs. at kun ved alvorlige klager besøges de, og påbud er
undtagelsen. Arbejdstilsynet skriver de har været i en længere dialog, og nævner 3
besøg: den 24. oktober 2019, den 29. oktober 2019 og den 25. november 2019,
hvor der gives strakspåbud og den 5. december, hvor der laves kontrolbesøg og Ar-
bejdstilsynet accepterer virksomhedens løsning.
I beskrivelsen af besøget allerede den 24. oktober 2019 beskrives problemerne med
udsættelse for gasser, så der kunne være afgivet påbud allerede her. Det samme
sker ved besøget den 29. oktober 2019, men først den 25. november 2019 giver Ar-
bejdstilsynet et påbud. Ved kontrolbesøget den 5. december 2019 oplyser HOFOR,
at der er lukket for, at andre kan arbejde i området, indtil der ikke er flere gasser i
luften. Det kunne være sket langt tidlige.
Ministeren bedes på baggrund af de nye oplysninger besvare følgende spørgsmål:
A. Hvor mange klager har AT fået, før de reagerer?
B. Burde Arbejdstilsynet ikke have reageret tidligere og mere konsekvent?
C. Hvor mange folk og hvor mange firmaer har været udsat?
D. I hvilket omfang har der været tale om udenlandske arbejdere udlændinge som
kan have svært ved at forstå danske informationer?
E. Hvorfor gives der ikke påbud om målinger, som skal være foretaget af sagkyn-
dige?
F. Hvorfor måles der ikke separat på de farligste stoffer?
G. Ifølge arbejdsmiljøloven, skal man undgå unødige påvirkninger og ikke sende
folk ind i arbejdsområder før det er sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Hvorfor sker
det ikke i dette tilfælde?”
Svar:
A.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
18. maj 2020
J.nr.
20205200216
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om Arbejdstilsynets tilsyn med HOFOR, til beskæftigelsesministeren
”Arbejdstilsynet
er omfattet af den særlige tavshedspligt i Arbejdsmiljølovens § 79,
stk. 2. Det indebærer, at Arbejdstilsynet ikke må oplyse, om der er modtaget en
klage over arbejdsmiljøet. Formålet er at beskytte den ansatte, der har klaget, mod
repressalier. Der kan derfor i den konkrete sag ikke oplyses om et eventuelt givent
antal klager.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
B.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Det
er arbejdsgiverens ansvar at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og på byggepladser ko-
ordineret af bygherrens arbejdsmiljøkoordinator. I den forbindelse er det arbejdsgi-
verens ansvar at sikre, at deres ansatte ikke udsættes for farlige stoffer på deres ar-
bejdsplads. Reglerne indebærer bl.a. et generelt krav om, at risikoen for udsættelse
for farlige stoffer og materialer skal fjernes eller reduceres til et minimum.
Arbejdstilsynet kan desuden oplyse, at når en virksomhed er arbejdsmiljøcertifice-
ret indebærer det, at virksomheden normalt er certificeret i forhold til arbejdsmiljø-
forholdene for virksomhedens egne ansatte, og på det grundlag er undtaget fra Ar-
bejdstilsynets grundtilsyn. Arbejdstilsynet kommer imidlertid på besøg på arbejds-
miljøcertificerede virksomheder ved alvorlige ulykker, alvorlige klager, mange an-
meldte erhvervssygdomme eller andre indikationer på problemer på virksomheden.
Og så foretager Arbejdstilsynet tilsyn med byggepladser, hvor der ved overtrædel-
ser af arbejdsmiljølovgivningen ikke skelnes mellem, om virksomhederne på byg-
gepladsen er arbejdsmiljøcertificeret eller ej. Dette gælder også bygherrens ansvar
og pligter for koordinering mv. for alle virksomheder på byggepladsen og virksom-
hedernes ansvar for fælles sikkerhedsforanstaltninger på byggepladsen.
I forhold til den konkrete sag blev Arbejdstilsynet i oktober 2019 gjort opmærksom
på, at der kunne være risiko for, at ansatte på byggepladsen blev udsat for dampe
indeholdende isocyanater og gik på den baggrund i dialog med byggeledelsen og
sikkerhedskoordinatorer på byggepladsen for at kortlægge problematikken. Det
skete i forbindelse med tilsynsbesøg den 24. og 29. oktober og afslutningsvis den
25. november 2019, hvor der samtidig blev konstateret udsættelse for isocyanater
og der blev under besøget afgivet to strakspåbud til HOFOR, dels om at sikre egne
ansatte mod udsættelse for isocyanater og dels om bygherres pligt til at koordinere
arbejdet på byggepladsen, så der ikke foregår færdsel og arbejde i områder, hvor
der sker afgasning af isocyanater.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om Arbejdstilsynets tilsyn med HOFOR, til beskæftigelsesministeren
Da Arbejdstilsynet ikke selv havde konstateret, at konkrete beskæftigede hos entre-
prenørerne på byggepladsen var udsat for dampene, blev der lagt vægt på at gen-
nemgå det omfattende materiale udleveret af bygherrens arbejdsmiljøkoordinatorer
under de første tilsynsbesøg.
Arbejdstilsynet fik dog først fuldt overblik over sagen i forbindelse med besøget
den 25. november 2019, hvor der blev spurgt yderligere ind til bygherrens foran-
staltninger, og hvor det blev afdækket, at bygherren ikke i tilstrækkeligt omfang
havde sikret, at der ikke skulle foregå færdsel og arbejde i områder, hvor der skete
afgasning af isocyanater, hvilket udløste påbud til HOFOR som bygherre. Arbejds-
tilsynet konstaterede ved tilsyn den 5. december, at påbuddene var efterkommet.
Det udleverede materiale med bl.a. målinger og materialedokumentationer kunne
sammen med en tidligere konkret afdækning af bygherrens manglende koordine-
ringsforanstaltninger have dannet grundlag for et strakspåbud til bygherren i for-
bindelse med besøget på byggepladsen i slutningen af oktober 2019.
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
C.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Arbejdstilsynet
har givet to strakspåbud den 25. november 2019 til HOFOR, dels
om at sikre egne ansatte mod udsættelse for isocyanater og dels om bygherres pligt
til at koordinere arbejdet på byggepladsen, så der ikke foregår færdsel og arbejde i
områder, hvor der sker afgasning af isocyanater.
Arbejdstilsynet er ikke i besiddelse af nærmere oplysninger om, i hvilket omfang
eller hvor mange af de ansatte, der i givet fald er blevet udsat for isocyanater.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
D.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
”Ud fra de oplysninger som Arbejdstilsynet
har fået i forbindelse med tilsynsbesøg,
har der været udformet information på byggepladsen til de ansatte på engelsk. Ar-
bejdstilsynet har ligeledes fået oplyst, er der er sket en oversættelse af informatio-
nen til de ansatte på de enkelte virksomheder, som var en del af byggepladsen.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
E.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som op-
lyser følgende:
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om Arbejdstilsynets tilsyn med HOFOR, til beskæftigelsesministeren
”Arbejdstilsynet
har forholdt
sig til HOFOR’s vejledende målinger
foretaget med
henblik på egenkontrol, som viste, at der sker en afgasning fra isoleringsmateria-
lerne. Da det er kendt, at gasserne kan indeholde bl.a. isocyanater og andre farlige
stoffer, skal arbejdet koordineres så risikoen for udsættelse minimeres og ansatte
skal under alle omstændigheder beskyttes mod unødig påvirkning, så længe der
sker en afgasning fra isoleringsmaterialerne. Det vil være uafhængigt af, om der fo-
retages dokumentationsmålinger eller ej.
Der kan indgå mange enkeltstoffer i afgasningen fra de opvarmede isoleringsmate-
rialer i opstartsfasen. Indholdet af de enkelte stoffer i gassen er temperaturaf-
hængigt og varierer over tid, hvilket vanskeliggør løbende målinger for enkeltstof-
fer. Arbejdstilsynet har ikke i den konkrete sag afgivet påbud om dokumentations-
målinger.
Meget detaljererede målinger, herunder løbende dokumentationsmålinger af enkelt-
stoffer i afgasningen vil derfor være vanskelige at gennemføre og vil ikke være af-
gørende for en fastlæggelse af de nødvendige beskyttelsesforanstaltninger, så
længe der sker en afgasning fra isoleringsmaterialerne.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
F.
Jeg henviser til min besvarelse på spm. E.
G.
Jeg henviser til mit svar på spm. B.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4