Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2195859_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
22.maj 2020
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. april 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
245 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 245:
”2
advokater fra advokatfirmaet Elmer argumenterer i A4-Arbejdsmiljø for, at det
vil være meget svært at få anerkendt skader fra coronasmitte - og behæftet med til-
fældigheder -for ansatte, der ikke arbejder i sundhedssektoren. De foreslår i stedet
omvendt bevisbyrde i denne særlige situation med stor smitteririko i hele samfun-
det. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
A. Hvor mange vil efter ministerens vurdering være i fare for at få varige skader ef-
ter coronasmitte på arbejde eller risikere at dø efter coronasmitte på arbejde - op-
delt efter sundhedspersonale og andre?
B. Er ministeren enig i advokaternes argumenter om, at der bør indføres omvendt
bevisbyrde i denne særlige situation? Og er ministeren i givet fald indstillet på sna-
rest muligt at invitere partierne til en drøftelse af, hvordan det kan foregå?”
Svar:
Det er vigtigt for mig, at alle kan gå på arbejde uden at føle, at de løber en unødig
sundhedsrisiko ved at udføre arbejdet. Samtidig skal lønmodtagere kunne have til-
lid til behandlingen af deres sager i arbejdsskadesystemet, og at de kan få en ret-
mæssig erstatning, hvis deres sygdom medfører varige følger, som skyldes arbej-
det. Det gælder også i forhold til COVID-19.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra sundheds- og ældreministeren,
som har oplyst, at Sundheds- og Ældreministeriet til brug for besvarelsen har ind-
hentet bidrag fra Statens Serum Institut (SSI), som pr. 15. maj har oplyst følgende:
”COVID-19
er laboratorieanmeldelsespligtig til SSI, hvilket medfører at SSI alene
har adgang til registeroplysninger om prøvesvar fordelt på region, kommune, køn,
alder, mv. SSI har dermed ikke oplysninger om smitteomstændigheder, og kan der-
for ikke opgøre, om sundhedspersoner er smittet i samfundet eller på deres ar-
bejde. SSI arbejder på at iværksætte studier, der kan afdække senfølger efter CO-
VID-19.”
J.nr.
20205200192
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om at det vil være meget svært at få anerkendt skader fra coronasmitte - og behæftet med tilfældigheder - for ansatte, der ikke arbejder i sundhedssektoren, til beskæftigelsesministeren
Jeg kan supplerende oplyse, at Beskæftigelsesministeriet heller ikke har mulighed
for at opgøre det forventede antal, der bliver syge med COVID-19, som følge af
deres arbejde, og efterfølgende får varige følger eller afgår ved døden.
Beskæftigelsesministeriet følger dog udviklingen i antallet af oprettede arbejdsska-
desager i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) tæt. Således har AES oplyst, at
der pr. 18. maj 2020 i alt var oprettet 242 sager i arbejdsskadesystemet med rela-
tion til COVID-19. Heraf vedrører 182 af sagerne ansatte inden for hovedbranchen
’Sundhedsvæsen
og socialforanstaltning’, der omfatter hjemmehjælp, hospitaler,
plejehjem mv. Det er et tal, som hele tiden udvikler sig. Samtidig vil der være an-
meldte sager, der er under behandling i forsikringsselskaber og selvforsikrede en-
heder, og som dermed endnu ikke er oprettet i AES.
Som jeg tidligere har oplyst Beskæftigelsesudvalget om, har Arbejdstilsynet i sam-
arbejde med arbejdsskademyndighederne udarbejdet en vejledning, der beskriver
reglerne på området. Af vejledningen fremgår det bl.a., at COVID-19 kan anerken-
des som en arbejdsskade inden for de gældende lovgivningsmæssige rammer.
Vejledningen bygger på det grundlæggende princip inden for arbejdsskadeområdet
om, at der skal være årsagssammenhæng mellem udsættelse på arbejdet og syg-
dommen, ligesom vejledningen beskriver, at der ikke er krav om dokumentation
for smitte i forbindelse med arbejdet, men alene krav om en sandsynliggørelse. Det
gælder i alle arbejdsskadesager, og det synes jeg som udgangspunkt er et rimeligt
princip, også i forhold til COVID-19.
Inden vi overvejer at drøfte større ændringer på arbejdsskadeområdet politisk, me-
ner jeg, at vi skal give arbejdsskademyndighederne en mulighed for at tage vejled-
ningen i brug. Jeg vil fortsat følge udviklingen på området tæt, og jeg kan afslut-
ningsvist oplyse, at arbejdsskademyndighederne vil hastebehandle de første sager
om anerkendelse af COVID-19.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2