Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2198274_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. april 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
240 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 240:
”Vil
ministeren oplyse under, hvilket sundhedsmæssigt Corona-regelsæt check-in
personalet i lufthavnen hører under, dvs. om det skal følge reglerne for kontor, og
hvis ikke hvilket regelsæt gælder så?”
Svar:
Regeringen udarbejder løbende retningslinjer for forebyggelse af smitte med CO-
VID-19 i samarbejde med relevante myndigheder og parter. Der er ikke udarbejdet
specifikke retningslinjer for check-in-personale i landets lufthavne, men jeg har
fået oplyst af Transport- og Boligministeriet, der er ressortansvarlig, at der på EU-
niveau er udarbejdet retningslinjer for fly- og lufthavnspersonale mv., som kan
være relevant for check-in personale i lufthavnen. Jeg vedlægger retningslinjerne,
som blev offentliggjort den 21. maj 2020.
Arbejdstilsynet udarbejder derudover løbende vejledende informationsmateriale
om smitteforebyggelse, som er tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmeside. Infor-
mationsmaterialet kan ses som et supplement til retningslinjerne, og materialet hen-
viser derfor til de eksisterende retningslinjer. Jeg ved, at virksomhederne også kan
få råd og vejledning ved at kontakte Arbejdstilsynets Call Center.
Generelt kan der, i tillæg til de fælleseuropæiske retningslinjer for frontpersonale,
søges inspiration i Retningslinjer om ansvarlig indretning af udvalgsvarebutikker i
detailhandlen mv., og de nye retningslinjer for erhvervsrejsende i lyset af udbrud-
det af COVID-19. Der kan også søges inspiration i det vejledende informationsma-
teriale til private kontorarbejdspladser.
Arbejdstilsynet oplyser i øvrigt følgende:
”Arbejdsmiljølovgivningen stiller krav om, at arbejdsgiveren skal sikre, at arbejdet
kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er arbejdsgive-
ren, der skal vurdere, om ansatte kan udføre deres arbejde inden for disse rammer.
27. maj 2020
J.nr.
20205200189
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om, hvilket sundhedsmæssigt Corona-regelsæt check-in personalet i lufthavnen hører under, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsgiverne skal som led i samarbejde om sikkerhed- og sundhed på arbejds-
pladsen inddrage medarbejdere i planlægningen af konkrete tiltag med betydning
herfor, og hvor der findes en arbejdsmiljøorganisation, skal det ske med inddra-
gelse af denne.
Hvis der på arbejdspladsen er risiko for, at de ansatte kan blive smittet med
CO-
VID-19, skal arbejdsgiveren
iværksætte foranstaltninger, der forebygger smitterisi-
koen så effektivt som muligt, herunder fx gennem tilrettelæggelse af arbejdet, og
efterfølgelse af Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger. Sundhedsstyrelsens ge-
nerelle anbefalinger er følgende:
Bliv hjemme ved sygdom
Planlæg arbejdet, så de ansatte kan holde afstand
Stil håndsprit eller håndvask til rådighed
Minimer kontakt med andre mennesker
Opprioriter regelmæssig rengøring”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2