Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. april 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
240 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 240:
”Vil
ministeren oplyse under, hvilket sundhedsmæssigt Corona-regelsæt check-in
personalet i lufthavnen hører under, dvs. om det skal følge reglerne for kontor, og
hvis ikke hvilket regelsæt gælder så?”
Svar:
Regeringen udarbejder løbende retningslinjer for forebyggelse af smitte med CO-
VID-19 i samarbejde med relevante myndigheder og parter. Der er ikke udarbejdet
specifikke retningslinjer for check-in-personale i landets lufthavne, men jeg har
fået oplyst af Transport- og Boligministeriet, der er ressortansvarlig, at der på EU-
niveau er udarbejdet retningslinjer for fly- og lufthavnspersonale mv., som kan
være relevant for check-in personale i lufthavnen. Jeg vedlægger retningslinjerne,
som blev offentliggjort den 21. maj 2020.
Arbejdstilsynet udarbejder derudover løbende vejledende informationsmateriale
om smitteforebyggelse, som er tilgængelig på Arbejdstilsynets hjemmeside. Infor-
mationsmaterialet kan ses som et supplement til retningslinjerne, og materialet hen-
viser derfor til de eksisterende retningslinjer. Jeg ved, at virksomhederne også kan
få råd og vejledning ved at kontakte Arbejdstilsynets Call Center.
Generelt kan der, i tillæg til de fælleseuropæiske retningslinjer for frontpersonale,
søges inspiration i Retningslinjer om ansvarlig indretning af udvalgsvarebutikker i
detailhandlen mv., og de nye retningslinjer for erhvervsrejsende i lyset af udbrud-
det af COVID-19. Der kan også søges inspiration i det vejledende informationsma-
teriale til private kontorarbejdspladser.
Arbejdstilsynet oplyser i øvrigt følgende:
”Arbejdsmiljølovgivningen stiller krav om, at arbejdsgiveren skal sikre, at arbejdet
kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det er arbejdsgive-
ren, der skal vurdere, om ansatte kan udføre deres arbejde inden for disse rammer.
27. maj 2020
J.nr.
20205200189