Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2173694_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
2. april 2020
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. marts 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
213 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 213:
”Coronavirus
har indtil nu kostet 32 mennesker livet og 1.591 mennesker er smit-
tede i Danmark. På globalt plan er ca. 425.000 smittede og ca. 19.000 er døde, som
følge af Coronavirus, så umiddelbart må man betragte Coronavirus som værende
farlig. Og særlig farligt er det, da man ikke ved hvem der i sin omgangskreds er
smittet. Der kan gå op til 14 dage fra man er smittet til man bliver syg.
I forbindelse med Coronavirus’ smittefare er der mange udfordringer på landets
byggepladser. På byggepladserne er der tvivl om ansvarsfordelingen mellem byg-
herre og arbejdsgiver/entreprenørerne, når indsatsen mod smittefare skal koordine-
res. På byggepladser er der mange arbejdsgivere som arbejder samme sted. De har
fælles arbejdsområder, adgangsveje, velfærdsforanstaltninger etc., hvor bygherren,
jf. lovgivningen, har en koordineringspligt. På Arbejdstilsynets hjemmeside
”Spørgsmål og svar om Corona og arbejdsmiljø” (https://at.dk/spoergsmaal
svar/spoergsmaal-og-svar-om-corona/)
og nyheden ”Forebyg coronasmitte på byg-
gepladser” (https://at.dk/nyheder/2020/03/
forebyg-coronasmitte-paa-byggeplad-
sen-1/) omtales arbejdsgiverens pligter. Derimod er bygherrens pligter ikke nævnt.
På baggrund af ovenstående bedes ministeren besvare følgende spørgsmål?
a) Hvem skal koordinere forebyggelsen mod smitterisikoen i fællesområderne på
en byggeplads med flere end én arbejdsgiver?
b) Er arbejdet på byggepladser, hvor man kan blive udsat for Coronavirus, at be-
tragte som særlig farligt arbejde, jf. bekendtgørelse nr. 117 af 5. februar 2013 om
bygherrens pligter, bilag 1? c) Skal der udarbejdes en Plan for Sikkerhed og Sund-
hed med specifikke foranstaltninger vedrørende Coronavirus, jf. bekendtgørelse nr.
117 af 5. februar 2013 om bygherrens pligter §§ 10 og 11? d) Hvis der svares be-
kræftende på spørgsmål c), betyder det så, at der skal udarbejdes en PSS uanset
størrelsen på byggepladsen, hvis der er mere end én arbejdsgiver på byggepladsen
samtidig? e) Det er kutyme, at byggearbejderne kører flere i firmabiler og dermed
sidder tæt sammen. Hvordan vil ministeren sikre overholdelse af Sundhedsstyrel-
sens anvisninger om nødvendig afstand, 2 meter ved transport til og fra byggeplad-
ser? f) På byggepladser er der mange arbejdsgivere som arbejder sammen. Ofte ar-
bejdes der tæt sammen grundet flere forskellige forhold. Det kan være montagear-
bejde, diverse løft etc. Det kan derfor være svært at overholde Sundhedsstyrelsens
J.nr.
20205200134
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om sikkerhede på landets byggepladser under coronavirus, til beskæftigelsesministeren
anvisninger om at holde afstand. Hvorledes vil ministeren sikre, at Sundhedsstyrel-
sens anvisninger om at holde afstand kan overholdes på landets byggepladser?”
Svar:
Vi befinder os i en helt ekstraordinær og vanskelig situation, hvor centrale dele af
det danske arbejdsmarked er lukket ned. Det gælder som bekendt både skoler, ud-
dannelsesinstitutioner og daginstitutioner, og mange butikker, frisører og restauran-
ter må holde lukket for at begrænse smitterisikoen for coronavirus. Mange ansatte i
det private erhvervsliv og det offentlige har også måtte indrette sig efter at skulle
arbejde hjemmefra i en periode. Disse tiltag har allerede sat et historisk præg på
vores samfund, og de vil unægtelig fylde i vores hverdag en rum tid endnu.
Regeringen har i sin handleplan lagt vægt på, at produktionen skal kunne fortsætte,
så længe det er muligt. I den forbindelse er det helt afgørende, at Sundhedsstyrel-
sens anbefalinger følges på arbejdspladserne, og at risikoen for smitte minimeres.
Det gælder selvsagt også i bygge- og anlægsbranchen, hvor mange stadig møder på
arbejde, og upåagtet om man arbejder indendørs eller udendørs.
Overordnet er det arbejdsgiverens ansvar at sikre, at arbejdet planlægges og tilrette-
lægges, så det kan udføres forsvarligt. Det gælder både under normale omstændig-
heder og under de gældende forhold, hvor det er så vigtigt, at vi nedsætter smitteri-
sikoen. Men jeg forventer, at man på arbejdspladserne hjælper hinanden, og at både
arbejdsgivere, arbejdstagere og bygherrer samarbejder om at indføre foranstaltnin-
ger, der kan begrænse smittespredningen på byggepladserne.
I forhold til at svare på de konkrete spørgsmål, har jeg indhentet bidrag fra Ar-
bejdstilsynet, som har oplyst følgende:
”a)
Hvem skal koordinere forebyggelsen mod smitterisikoen i fællesområderne på
en byggeplads med flere end én arbejdsgiver?
Det er bygherrens ansvar at koordinere arbejdsgivernes indsats for at begrænse
smitterisikoen fra coronavirus, når der er mere end én arbejdsgiver på byggeplad-
sen på samme tid.
b) Er arbejdet på byggepladser, hvor man kan blive udsat for Coronavirus, at be-
tragte som særlig farligt arbejde, jf. bekendtgørelse nr. 117 af 5. februar 2013 om
bygherrens pligter, bilag 1?
Arbejdstilsynet vurderer, at risikoen for smitte fra coronavirus ikke kan betragtes
som særligt farligt arbejde jf. bilag 1 i bekendtgørelse om bygherrens pligter, da ri-
sikoen ikke udspringer af arbejdets karakter. Det er således ikke arbejdet som så-
dan, der udgør risikoen for smitte med coronavirus, men en almen risiko i samfun-
det. Situationen skal dog tages yderst alvorligt, og smittereducerende tiltag bør im-
plementeres og efterleves på byggepladserne i overensstemmelse med Sundheds-
styrelsens anbefalinger.
c) Skal der udarbejdes en Plan for Sikkerhed og Sundhed med specifikke foranstalt-
ninger vedrørende Coronavirus, jf. bekendtgørelse nr. 117 af 5. februar 2013 om
bygherrens pligter §§ 10 og 11?
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om sikkerhede på landets byggepladser under coronavirus, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsmiljølovgivningen stiller krav om, at arbejdsgiveren løbende skal kort-
lægge risikoen for, at de ansatte kan blive udsat for påvirkninger, der kan skade de-
res sikkerhed eller sundhed. Hvis der er risici forbundet med arbejdet, skal arbejds-
giveren iværksætte foranstaltninger, der så effektivt som muligt imødegår risikoen.
Arbejdsmiljølovgivningen stiller desuden krav om, at arbejdsgiveren skal sikre, at
arbejdet planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres forsvarligt. Dette gælder
også i forhold til coronasmitte. Arbejdstilsynet opfordrer
på baggrund af Sund-
hedsstyrelsens generelle råd om forebyggelse af smitte med coronavirus
til, at ar-
bejdsgiverne under koordinering af bygherrens arbejdsmiljøkoordinator sørger for:
At arbejdet på den enkelte byggeplads tilrettelægges, så de ansatte kan arbejde
med en god afstand imellem sig.
At der er håndvask eller håndsprit til rådighed for de ansatte på alle relevante
steder på byggepladsen.
At mindske kontakt med andre. Det kan fx ske ved at forskyde mødetid, pauser
og fyraften, så de ansatte kan holde en god afstand til hinanden i forbindelse
med fx omklædning og spisning.
At man opprioriterer regelmæssig rengøring og afspritning af spiserum, toiletter
mv.
Risikoen for corona-smitte er yderst alvorlig, men påvirker ikke vurderingen af, om
arbejdet kan betragtes som særligt farligt arbejde efter arbejdsmiljøloven. Der skal
derfor ikke alene på grundlag af smitterisikoen udarbejdes en Plan for Sikkerhed og
Sundhed (PSS). På byggepladser med flere arbejdsgivere og mindst 11 beskæfti-
gede samtidigt skal der
altid
udarbejdes en PSS, jf. §§ 10 og 11. Her kan bygherren
ikke undlade at tage højde for risikoen for corona-smitte i PSS jf. bilag 3 i bkg. om
bygherrens pligter.
d) Hvis der svares bekræftende på spørgsmål c), betyder det så, at der skal udar-
bejdes en PSS uanset størrelsen på byggepladsen, hvis der er mere end én arbejds-
giver på byggepladsen samtidig?
Som det fremgår af svaret på ovenstående spørgsmål, skal der ikke udarbejdes en
PSS alene på grundlag af risikoen for corona-smitte på byggeplader med mindre
end 11 personer beskæftiget. Der er dog stadig krav om, at bygherren skal sikre, at
arbejdsmiljøforanstaltningerne koordineres, jf. § 4 i bkg. om bygherrens pligter, når
der er mere end én arbejdsgiver på byggepladsen samtidigt. Det gælder også i for-
hold til risiko for corona-smitte, hvor Arbejdstilsynet har offentliggjort en række
anbefalinger i tråd med Sundhedsstyrelsens generelle råd om smitteforebyggelse.
e) Det er kutyme, at byggearbejderne kører flere i firmabiler og dermed sidder tæt
sammen. Hvordan vil ministeren sikre overholdelse af Sundhedsstyrelsens anvis-
ninger om nødvendig afstand, 2 meter ved transport til og fra byggepladser?
Arbejdsmiljølovgivningen gælder ikke ved transport mellem hjem og arbejde, der
foretages uden for arbejdstiden. Der henvises til Sundhedsstyrelsens anvisninger.
f) På byggepladser er der mange arbejdsgivere som arbejder sammen. Ofte arbej-
des der tæt sammen grundet flere forskellige forhold. Det kan være montagear-
bejde, diverse løft etc. Det kan derfor være svært at overholde Sundhedsstyrelsens
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om sikkerhede på landets byggepladser under coronavirus, til beskæftigelsesministeren
anvisninger om at holde afstand. Hvorledes vil ministeren sikre, at Sundhedsstyrel-
sens anvisninger om at holde afstand kan overholdes på landets byggepladser?”
På byggepladser, hvor der udføres arbejde af mere end én virksomhed, skal bygher-
rens koordinator koordinere de foranstaltninger, som det påhviler arbejdsgiverne at
gennemføre. Det kan fx vedrøre anvendelsen af fælles velfærdsforanstaltninger,
samt koordinering af arbejde og færdsel på byggepladsen således, at der sikres god
afstand mellem de beskæftigede.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets svar og vil endnu en gang kraftigt opfor-
dre til, at der på arbejdspladserne samarbejdes om at sikre, at der ikke sker smitte-
spredning med coronavirus. En holdning, som jeg ved også byggeriets organisatio-
ner har opbakning til.
Jeg er samtidig yderst tilfreds med, at branchens organisationer i fællesskab har til-
kendegivet, at Sundhedsstyrelsens almene anvisninger til at undgå smittespredning
skal overholdes på byggepladserne, og at parterne er enige om en række anbefalin-
ger i forbindelse med samkørsel, som rækker ud over arbejdsmiljølovens beføjelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4