Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2163184_0001.png
TALE
Samråd P
2. marts 2020
J.nr. 2020-1169
Center for Arbejdsmarkedspolitik
II
LAI
Minister- og Ledelsessekretariatet
MRU
Samrådsspørgsmål A
Vil ministrene redegøre for tidsplanen for regeringens idé om 37-timers beskæfti-
gelse for indvandrere og andre udlændinge med et integrationsbehov, herunder
hvornår ministeren planlægger at drøfte kravet med de politiske partier og arbejds-
markedets parter?
Samrådsspørgsmål B
Vil ministrene redegøre for målgruppen og arbejdsopgaverne ift. regeringens idé
om 37-timers beskæftigelse for indvandrere og andre udlændinge med et integrati-
onsbehov.
Tak for ordet.
Som udlændinge- og integrationsministeren har
redegjort for, vil regeringen med et initiativ om 37
timer ændre tilgangen til flygtninge og indvan-
drere, der kommer til Danmark.
Men der er også en gruppe af indvandrere, der
ikke er godt nok integreret i det danske samfund,
selvom de har været her i mange år.
Derfor kommer vi også til at se på, hvordan vi kan
adressere de integrationsbehov, som de har, og
hvordan vi kan styrke integrationen ved at få flere
ind på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
Her må vi ikke være berøringsangste og bange for
at stille krav om, at de også skal bidrage 37 timer,
hvis de er på offentlig forsørgelse.
Vi kan se, at det er nødvendigt at tage skeen i den
anden hånd. Alt for mange ikke-vestlige indvan-
drere står uden for arbejdsmarkedet.
Udfordringen er særlig stor for kvinderne. Om-
kring 10.000 ikke-vestlige indvandrerkvinder har
været på offentlig forsørgelse i over tre år.
Det er tankevækkende.
Det er ikke kun en samfundsøkonomisk udfor-
dring. Det er også en udfordring for den enkelte
kvinde, som ikke oplever den frihed, der følger
med en lønseddel.
Hertil kommer, at langt de fleste ægtepar, hvor
begge er på kontanthjælp, er ikke-vestlige indvan-
drere eller efterkommere.
Det betyder, at vi har familier, hvor hverken mor
eller far har berøring med det danske arbejdsmar-
ked, og som stort set ikke bevæger sig ud af det
område, de bor i. Det mener jeg, øger risikoen for
parallelsamfund. Og det er en kæmpe udfordring
for børnene, når de ikke oplever, at mor og far går
på arbejde og er en del af det danske samfund.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
Vi vil derfor også se på de krav, vi stiller til ikke-
vestlige indvandrere, der har været i Danmark i
flere år, men som alligevel ikke er blevet en del af
arbejdsmarkedet og stadig ikke er integreret i Dan-
mark.
Og det kommer til at indgå i vores arbejde med
initiativet om 37 timer.
Jeg er ikke i tvivl om, at der ligger en stor uudnyt-
tet arbejdsressource her, som vi kan få stor gavn
af.
Når der er så mange ikke-vestlige indvandrere i
kontanthjælpssystemet, så er det jo et udtryk for, at
det, vi hidtil har gjort, ikke har været godt nok.
Det er endnu ikke lykkedes for os at bryde koden.
Med et initiativ om 37 timer lægger vi derfor op til
en radikal ændring i logikken, som disse borgere
mødes med.
Der skal være klare krav, og de skal opleve, at de-
res bidrag afspejles direkte i deres ydelser.
Jeg kan sagtens forstå, at der spørges ind til, hvad
der mere konkret ligger i initiativet.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
Som udlændinge- og integrationsministeren også
var inde på, arbejder vi fortsat på initiativet, og vi
har endnu ikke lagt os fast på det præcise indhold.
Hvis det var en let øvelse, så havde vi gjort det al-
lerede nu.
Men vi har gjort os nogle tanker om, hvad det kan
indeholde.
Det er selvfølgelig vigtigt, at de indsatser, som lig-
ger i 37 timer, i videst muligt omfang understøtter,
at vi udvikler den enkeltes kompetencer og forud-
sætninger for at komme i job.
For et arbejde er den måde, man bedst former sit
liv og bliver en del af det danske samfund på.
Vi ved, at manglende danskkundskaber kan være
en stor barriere for, at indvandrere kommer i be-
skæftigelse. Så det er et af de områder, vi har fo-
kus på.
Vi ser også på, hvordan vi kan inddrage de indsat-
ser, vi ved virker. Her tænker jeg eksempelvis på
virksomhedsrettede indsatser, hvor man kommer
ud på en arbejdsplads. Og det er også en måde at
lære dansk på.
At være en del af en dansk arbejdsplads giver den
enkelte en oplevelse af, at man bidrager, og at der
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
er en kollega der har brug for én. Man får indsigt i,
hvordan det danske arbejdsmarked og samfund
fungerer. Man får et netværk, og man får opbygget
relevante kompetencer, som kan hjælpe én videre.
Men det er også en selvstændig pointe, at man får
en hverdag, som svarer til en almindelig dansker,
der går på arbejde. Altså at man som udgangs-
punkt er væk fra hjemmet i 37 timer, svarende til
en normal arbejdsuge.
Helt principielt mener regeringen, at man skal bi-
drage for den ydelse, man modtager fra det offent-
lige. Nytteindsats kan derfor også være en af de
indsatser, som indgår i 37 timer.
Jeg vil gerne slå fast, at de eksempler på indsatser,
jeg har fremhævet, kan betragtes som
byggeklod-
ser
i en 37 timers indsats.
Jeg mener ikke, at det er os politikere på Christi-
ansborg, der minutiøst skal planlægge indsatsen
time for time. I sidste ende er det kommunerne,
der skal tilpasse indholdet til den enkelte borgere
og det lokale arbejdsmarked.
Vi er meget åbne for, at der kan være andre
og
gerne nogle helt nye
indsatser, som kan være re-
levante at inddrage. Det er noget af det, vi er ved
at undersøge.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
For at sige det helt ærligt, er det en svær opgave,
vi har sat os for. Problematikken er ikke ny, og det
vidner om, at der ikke findes lette løsninger.
Derfor er det vigtigt for os, at vi ikke forhaster os.
Og på den baggrund forventer vi heller ikke, at der
kommer en ny 37 timers ordning i denne
Folketingssamling.
Vi vil bruge den nødvendige tid til at undersøge
tingene til bunds og få inddraget de mennesker,
kommuner og organisationer, der kender til områ-
det.
Eksempelvis besøgte jeg sammen Udlændinge- og
integrationsministeren Greve Kommune i januar
for at høre om deres erfaringer.
Her vil jeg i øvrigt gerne takke Morten Dahlin,
som netop havde opfordret os til at besøge kom-
munen.
Greve Kommune stiller allerede i dag krav om 37
timers indsats for nogle borgere. Deres foreløbige
erfaringer og opmærksomhedspunkter kan vi der-
for bruge i det videre arbejde.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 11. marts om at indføre et krav om at alle flygtninge og indvandrere skal deltage i aktiviteter, til beskæftigelsesministeren og udlændinge- og integrationsministeren
Vi kommer også til at drøfte udformningen af ini-
tiativet med arbejdsmarkedets parter, som i forve-
jen har trukket et stort læs i hele arbejdet med at få
stablet IGU på benene.
Lad mig kort samle op til sidst.
Regeringen arbejder på et initiativ om 37 timer,
hvor vi vil stille klare krav om, at hvis man skal
modtage en offentlig ydelse i Danmark, så skal
man bidrage. Man skal honoreres i forhold til den
indsats man yder
ikke bare have udsigt til at få
penge i hånden hver måned, uanset hvad man
yder.
Der er denne gang brug for, at vi gør noget grund-
læggende nyt. Historien har vist os, at utallige ini-
tiativer ikke har haft den nødvendige effekt.
Vi skylder alle
ikke mindst de mange indvan-
drerkvinder, der aldrig er kommet ud af hjemmet
og ind på en arbejdsplads - at vi finder en løsning,
der er gennemarbejdet.
Derfor tager vi den nødvendige tid til at få udar-
bejdet en gennemarbejdet model.
Tak for ordet.
7