Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2165331_0001.png
Bilag 1A
Virksomhedens ansvar
INDHOLD
1.
2.
Indledning.................................................................................................................. 2
Internationalt anerkendte retningslinjer ................................................................... 2
2.1 FN´s Global Compact ......................................................................................... 2
2.2 UN Guiding Principles for Business and Human Rights .................................. 2
2.3 OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder .................................. 3
2.4 OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals
from Conflict Affected and High-Risk Areas .................................................... 3
2.5 Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd .................. 3
3. Materielle krav til Leverandøren ............................................................................... 3
3.1 Menneskerettigheder ........................................................................................... 3
3.2 Arbejdstagerrettigheder ....................................................................................... 4
3.3 Arbejdsklausul ..................................................................................................... 5
3.4 Miljø ..................................................................................................................... 5
3.5 Anti-korruption ................................................................................................... 6
4. Krav om nødvendig omhu (due diligence) ............................................................... 6
4.1 Indledning ............................................................................................................ 6
4.2 Generelt ............................................................................................................... 7
4.3 Mineraler og metaller fra konfliktramte og høj risiko områder ..................
Fejl!
Bogmærke er ikke defineret.
5. Dokumentation ......................................................................................................... 8
5.1 Dokumentation
særligt om arbejdsklausuler ................................................... 8
5.2 Dokumentation
i øvrigt ................................................................................... 8
5.2.1 Erklæring fra Leverandørens ledelse ........................................................... 8
5.2.2 Beskrivelse af praktiske tiltag ...................................................................... 9
5.2.3 Beskrivelse af resultatmålinger .................................................................... 9
6. Leverandørens ansvar ............................................................................................... 9
7. Procedure ved konkret begrundet mistanke............................................................. 9
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 1 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
1.
INDLEDNING
Samfundsansvar skal systematisk og konsekvent indgå i den statslige indkøbspolitik.
Ved opfyldelsen af Rammeaftalen forpligter Leverandøren sig således til at vise sam-
fundsansvar. Leverandøren viser samfundsansvar og skaber værdi for både virksomhed
og samfund ved i dialog med sine interessenter at håndtere sociale, miljømæssige og
etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte retningslinjer.
2.
INTERNATIONALT ANERKENDTE RETNINGSLINJER
Leverandøren anses ved opfyldelsen af Rammeaftalen at vise samfundsansvar ved at
overholde de nedenfor i afsnit 3-5 nævnte krav. Kravene baserer sig på de internationalt
anerkendte retningslinjer, der er nævnt i punkt 2.1-2.4, og de konventioner, som ligger
til grund for retningslinjerne:
2.1
FN´s Global Compact
FN's Global Compact består af 10 principper, der lyder som følger:
1. Virksomheden bør støtte og respektere beskyttelsen af internationalt erklærede
menneskerettigheder
2. Virksomheden bør sikre, at den ikke medvirker til krænkelser af menneskeret-
tighederne
3. Virksomheden bør opretholde foreningsfriheden og effektivt anerkende retten
til kollektiv forhandling
4. Virksomheden bør støtte udryddelsen af alle former for tvangsarbejde
5. Virksomheden bør støtte effektiv afskaffelse af børnearbejde
6. Virksomheden bør afskaffe diskrimination i relation til arbejds- og ansættelses-
forhold
7. Virksomheden bør støtte en forsigtighedstilgang til miljømæssige udfordringer
8. Virksomheden bør tage initiativ til at fremme større miljømæssig ansvarlighed
9. Virksomheden bør opfordre til udvikling og spredning af miljøvenli ge teknolo-
gier
10. Virksomheden bør modarbejde alle former for korruption, herunder afpresning
og bestikkelse
2.2
UN Guiding Principles for Business and Human Rights
FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv (UN Guiding Principles on
Business and
Human Rights) blev vedtaget af FN’s Menneskerettighedsråd i juni 2011
.
FN’s retningslinjer udstikker vejledende principper for, hvordan stater og virksomhe-
der skal agere for at sikre, at der ikke sker menneskerettighedskrænkelser i forbindelse
med virksomheders aktiviteter.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 2 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0003.png
2.3
OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder
1
OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder er en internationalt anerkendt
referenceramme for virksomheders globale ansvarlighed, der indarbejder en lang række
internationale standarder og principper, herunder FN's retningslinjer for menneskeret-
tigheder og erhvervsliv (jf. afsnit 2.2). Retningslinjerne fastlægger, hvad der forventes
af virksomheder globalt og nationalt, uanset hvor de opererer, hvad angår at sikre re-
spekt for arbejdstager- og menneskerettigheder, internationale miljøstandarder og ret-
ningslinjer for anti-korruption mv.
OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder er ikke begrænset til kun at
omfatte multinationale virksomheder. Således opfordrer OECD's retningslinjer alle
virksomheder uanset størrelse til at efterleve retningslinjerne.
2.4
OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains o f Miner-
als from Conflict Affected and High-Risk Areas
OECD’s retningslinjer "Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Mi-
nerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas" giver detaljerede anbefalinger og
hjælp til virksomheder med at respektere menneskerettighederne og undgå at bidrage
til konflikter gennem deres praksis for indkøb af mineraler. Retningslinjerne kan hentes
på OECD’s hjemmeside.
2.5
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) har til opgave
at behandle sager om overtrædelser af OECD’s
retningslinjer for multinationale virk-
somheder (jf. afsnit 2.3) og udbrede kendskabet til retningslinjerne. Institutionen er
også OECD's kontaktpunkt i Danmark. Institutionens virksomhed er reguleret i lov om
mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd.
MKI kan blandt andet på baggrund af en klage eller af egen drift behandle sager ved-
rørende overtrædelser af OECD´s retningslinjer for multinationale virksomheder, der
enten er begået i Danmark eller vedrører en dansk virksomhed (gælder både offentlige
og private virksomheder), statslige eller regionale myndigheder .
3.
3.1
MATERIELLE KRAV TIL LEVERANDØREN
Menneskerettigheder
Leverandøren indestår for, at Leverandøren ved opfyldelsen af Rammeaftalen til enhver
tid overholder gældende lovgivning om forbud mod forskelsbehandling på grund af
1
OECD Guidelines for Multinational Enterprises, Recommendations for responsible business conduct in a global context.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 3 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap og
national, social eller etnisk oprindelse, hvilket blandt andet indebærer:
At det leverede og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle
princip om eliminering af diskrimination er respekteret, således som dette prin-
cip bl.a. har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 111 om diskrimination.
At det leverede og dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle
princip om retten til ligeløn er respekteret, således som dette princip bl.a. har
fundet udtryk i ILO-konvention nr. 100.
Leverandøren forpligter sig til ved opfyldelsen af Rammeaftalen at sikre overholdelsen
af grundlæggende menneskerettigheder, som fastlagt i princip 1 og 2 i FN's Global
Compact og UN Guiding Principles on Business and Human Rights.
3.2
Arbejdstagerrettigheder
Leverandøren forpligter sig til ved opfyldelsen af Rammeaftalen at sikre overholdelsen
af de grundlæggende arbejdstagerrettigheder, hvilket blandt andet indebærer:
At det leverede eller dele heraf ikke er produceret i strid med det generelle for-
bud imod tvangsarbejde, således som dette blandt andet har fundet udtryk i ILO -
konvention nr. 29 og 105.
At det leverede eller dele heraf ikke er produceret i strid med det generelle for-
bud imod anvendelse af børnearbejde, således som dette blandt andet har fundet
udtryk i ILO-konvention nr. 138 og 182.
At det leverede eller dele heraf er produceret under forhold, hvor de generelle
principper om retten til organisationsfrihed og retten til kollektive forhandlinger
er sikret, således som dette princip blandt andet har fundet udtryk i ILO -kon-
vention nr. 87, 98 og 135.
At det leverede eller dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle
princip om retten til rimelig aflønning er overholdt, således som dette princip
blandt andet har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 26 og 131 og FN's Menne-
skerettighedserklærings artikel 23, stk. 3.
At det leverede eller dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle
princip om retten til rimelige arbejdstider er overholdt, således som dette princip
blandt andet har fundet udtryk i ILO-konvention nr. 1 og 30 samt FN's Menne-
skerettighedserklærings artikel 24.
At det leverede eller dele heraf er produceret under forhold, hvor det generelle
princip om retten til et sikkert og sundt arbejdsmiljø er overholdt, således som
dette princip blandt andet har fundet udtryk i ILO -konvention nr. 155.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 4 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0005.png
Leverandøren forpligter sig således til ved opfyldelsen af Rammeaftalen at sikre over-
holdelsen af de grundlæggende arbejdstagerrettigheder, herunder forbuddet mod bør-
nearbejde og tvangsarbejde, som fastlagt i princip 3, 4, 5 og 6 i FN´s Global Compact.
3.3
Arbejdsklausul
Leverandøren skal ved udførelse af tjenesteydelser, herunder i form af eventuelle til-
knyttede serviceydelser, sikre, at ansatte hos Leverandøren og eventuelle underleveran-
dører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser),
arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for
arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for
det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkeds parter i Danmark,
og som gælder på hele det danske område.
Ved ”medvirker til at opfylde kontrakten” forstås arbejde udført i Danmark med hen-
blik på Rammeaftalens opfyldelse.
Leverandøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at de ansatte får oplysninger
om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
3.3.1
Overenskomst og vilkår der konkret er gældende ved opfyldelse af Rammeaf-
talen
Nærværende arbejdsklausul skal forstås således, at der på tidspunktet for offentliggø-
relse af udbuddet af Rammeaftalen henvises til brancheoverenskomst for Vagtselskaber
indgået mellem DI Overenskomst II og Serviceforbundet for Vagt - og Sikkerhedsfunk-
tionærernes Landssammenslutning. De konkrete vilkår i denne overenskomst, der ud-
gør ”løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår” fremgår
af ved-
lagte Bilag 1A-I
Vilkår i arbejdsklausul.
3.4
Miljø
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Rammeaftalen til at medvirke til at værne
om natur og miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt
for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. Der sigtes hermed
særligt til, at Leverandøren ved levering af de af Rammeaftalen omfattede ydelser på
god vis søger:
At forebygge og bekæmpe forurening af luft, vand, jord og undergrund samt
vibrations- og støjulemper.
At anvende hygiejnisk begrundede processer af betydning for miljøet og for
mennesker.
At begrænse anvendelse og spild af råstoffer og andre ressourcer.
Side 5 af 10
Rammeaftale om Vagtydelser
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
At fremme anvendelsen af renere teknologi.
At fremme genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med affaldsbort-
skaffelse. Der lægges herved vægt på, hvad der er opnåeligt ved anvendelse af
den bedste tilgængelige teknik, herunder mindre forurenende råvarer, processer
og anlæg og de bedst muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger.
Leverandøren forpligter sig således til ved opfyldelsen af Rammeaftalen at medvirke til
at værne om natur og miljø, som fastlagt i princip 7, 8 og 9 i FN's Global Compact.
3.5
Anti-korruption
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelsen af Rammeaftalen til at afholde sig fra at
bestikke eller på anden måde uretmæssigt påvirke offentlige embedsmænd, domstole
og/eller private parter.
Leverandøren forpligter sig således ved opfyldelsen af Rammeaftalen til at afholde sig
fra alle former for korruption som fastlagt i princip 10 i FN's Global Compact.
Ved korruption forstås aktiv bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om
bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fælles-
skaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets ram-
meafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private
sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den natio-
nale ret i Leverandørens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor Leverandøren
er etableret..
4.
4.1
KRAV OM NØDVENDIG OMHU (DUE DILIGENCE)
Indledning
Kravene om nødvendig omhu baserer sig navnlig på UN Guiding Principles on Busi-
ness and Human Rights og OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder.
Nødvendig omhu indebærer, at virksomheden aktivt og metodisk undersøger risikoen
for overtrædelser af retningslinjerne i forbindelse med virksomhedens forretningsakti-
viteter, både hos virksomheden selv og hos andre virksomheder, som den har indfly-
delse på, fx leverandører. Endvidere omfatter begrebet nødvendig omhu , at virksom-
heden træffer foranstaltninger til at forebygge risikoen for sådanne overtrædelser.
De omfattede virksomheder skal ifølge retningslinjerne konkret identificere, forebygge,
udbedre og redegøre for aktuelle og potentielle overtrædelser og negative påvirkninger.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 6 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0007.png
Retningslinjerne omfatter både overtrædelser, som virksomheden er årsag eller medvir-
kende til, eller som er direkte forbundet med virksomhedens operationelle aktiviteter
og ydelser.
4.2
Generelt
Leverandøren forpligter sig ved opfyldelse af Rammeaftalen til at udvise nødvendig
omhu i relation til kravene i afsnit 3. Leverandøren skal således undersøge risikoen for
overtrædelse af kravene i afsnit 3 i forbindelse med Leverandørens forretningsaktivite-
ter, både hos Leverandøren selv og hos andre virksomheder, som den har indflydelse
på, fx væsentlige underleverandører, og træffe foranstaltninger til at forebygge risikoen
for sådanne overtrædelser ved opfyldelse af Rammeaftalen.
Ansvaret vedrørende overholdelse af menneskerettighederne gælder for alle virksom-
heder uanset deres størrelse, sektor, operationel kontekst, ejerskab og struktur. Imid-
lertid kan omfanget og kompleksiteten af de midler, hvorigennem virksomheder ne har
mulighed for at overholde menneskerettighederne, variere, som følge af ovenfornævnte
faktorer og som følge af virksomhedernes mulighed for at udøve negativ indflydelse på
menneskerettighederne.
De midler, hvormed Leverandøren skal opfylde ansvaret for overholdelse af menneske-
rettighederne, vil derfor skulle være proportional med blandt andet faktorer som virk-
somhedens størrelse. Små og mellemstore virksomheder kan have mindre kapacitet så-
vel som flere uformelle processer og ledelsesstrukturer end større virksomheder. Men
nogle små og mellemstore virksomheder vil kunne forårsage stor indvirkning på men-
neskerettighederne, der vil kunne kræve dertil svarende forholdsregler, uanset virksom-
hedernes størrelse. Alvoren af en negativ indvirkning skal bedømmes ud fra dens om-
fang, rækkevidde og ubodelige karakter.
Større virksomheder anses under alle omstændigheder for at udvise nødvendig omhu,
såfremt Leverandøren sikrer følgende fire grundlæggende tiltag
2
i relation til de af Ram-
meaftalen omfattede ydelser eller dele heraf:
1.
Politik,
der beskriver Leverandørens holdning til ansvarlig leverandørstyring.
2.
Risikovurdering,
der omfatter løbende vurdering af aktuelle og potentielle
krænkelser relateret til Leverandørens aktiviteter og relationer i relation til det
under Rammeaftalen leverede.
3.
Implementering
af politik for ansvarlig leverandørstyring, der bl.a. med ud-
gangspunkt i risikovurderingen omfatter monitorering af udvalgte underleveran-
2
Retningslinjer for ansvarlig leverandørstyring, Rådet for samfundsansvar, juni 2010, side 7.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 7 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0008.png
dørers aktiviteter og løbende forbedringer. Leverandøren bør skride til øjeblik-
kelig handling, hvis der konstateres grove krænkelser af grundlæggende rettighe-
der og internationale miljøstandarder.
4.
Rapportering
om indsatsen og dens resultater.
Leverandøren kan udvise nødvendig omhu på anden vis, som er tilpasset Leverandørens
indsats set ud fra en pragmatisk tilgang og under hensyntagen til de konkrete forhold
og Leverandørens ressourcer.
3
5.
DOKUMENTATION
Ud over dokumentation for opfyldelse af de i Rammeaftalen fastlagte specifikke krav
vil Moderniseringsstyrelsen som hovedregel ikke anmode om nærmere dokumen tation
for, at Leverandøren ved opfyldelsen af Rammeaftalen lever op til kravene i dette bilag.
5.1
Dokumentation
særligt om arbejdsklausuler
Moderniseringsstyrelsen kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at
løn- og arbejdsvilkår for arbejdstagerne lever op til den forpligtelse, som arbejdsklau-
sulen i punkt 3.3. fastsætter.
Moderniseringsstyrelsen kan kræve, at Leverandøren
efter skriftligt påkrav herom
inden for ti (10) Arbejdsdage fremskaffer relevant dokumentation såsom løn - og time-
sedler, lønregnskab og ansættelseskontrakter fra såvel egne som eventuelle underleve-
randørers arbejdstagere.
Moderniseringsstyrelsen kan, til brug for sin vurdering af om Leverandøren eller un-
derleverandører har overholdt klausulen, søge rådgivning hos relevante arbejdsgiver-
og/eller arbejdstagerorganisationer.
5.2
Dokumentation
i øvrigt
Leverandøren skal dog til hver en tid, senest en måned efter Moderniseringsstyrelsen
skriftlige anmodning herom, kunne opfylde følgende dokumentationskrav:
5.2.1
Erklæring fra Leverandørens ledelse
Heri erklæres det, at Leverandøren ved opfyldelse af Rammeaftalen løbende sikrer over-
holdelsen af ovennævnte krav til menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø,
antikorruption og nødvendig omhu.
Retningslinjer for ansvarlig leverandørstyring, Rådet for samfundsansvar, juni 2010, side 10 og UN Guiding Principles on Business
and Human Rights, punkt 14 og 15.
3
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 8 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0009.png
5.2.2
Beskrivelse af praktiske tiltag
Heri beskrives de tiltag, som Leverandøren har gennemført med henblik på at sikre
overholdelsen af de nævnte krav. Denne beskrivelse kan omfatte en beskrivelse af på-
tagne forpligtelser, implementerede systemer og andre iværksatte tiltag.
5.2.3
Beskrivelse af resultatmålinger
Heri beskrives, hvorledes resultatet af iværksatte tiltag måles. Dette kan ske ved brug
af standarder så som Global Reporting Initiative's Sustainability Reporting Guidelines.
Dokumentationskravene anses som opfyldt ved, at Leverandøren har udarbejdet en så-
kaldt "Communication on Progress" (fremskridtsrapport) i forbindelse med Leveran-
dørens tilslutning til FN's Global Compact. Moderniseringsstyrelsen accepterer også
andre bevistyper, der opfylder de i nærværende afsnit 5 fastlagte dokumentationskrav.
6.
LEVERANDØRENS ANSVAR
Som anført ovenfor er Leverandøren efter Rammeaftalen alene forpligtet til at sikre
overholdelsen af de i afsnit 3, 4 og 5 nævnte krav "ved opfyldelsen af Rammeaftalen".
Leverandørens ansvar angår således alene det under Rammeaftalen leverede.
Ved vurderingen af om en Leverandør kan holdes ansvarlig for en opfyldelse af Ram-
meaftalen, som strider mod de nævnte krav, lægges der bl.a. vægt på, om Leverandøren
har udvist nødvendig omhu i forhold til, hvad der med rimelighed kan forventes af
Leverandøren ud fra den kontekst, Leverandøren opererer i. Nødvendig omhu afhæn-
ger af den pågældende Leverandørs størrelse, forretningsmæssige sammenhæng og
kompleksitet, overtrædelsens alvor, om årsagen til overtrædelsen er uden for evt. kon-
trol og indflydelse, om der består en afhængighed af de pågældende varer eller tjene-
steydelser og endelig perspektivet i forhold til den pågældende overtrædelse ved afbry-
delse af et samarbejde eller indkøb, dvs. om en afbrydelse af samarbejdet forværrer eller
forbedrer situationen.
4
7.
PROCEDURE VED KONKRET BEGRUNDET MISTANKE
Såfremt der opstår konkret begrundet mistanke om, at Leverandørens opfyldelse af
Rammeaftalen strider mod de i afsnit 3 og 4 nævnte krav, skal Leverandøren straks
efter Moderniseringsstyrelsens anmodning herom fremsende en skriftlig red egørelse
indeholdende følgende punkter:
1. Afvisning eller bekræftelse af den konkrete, begrundede mistanke.
4
Forslag til Lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, almindelige bemærkninger, punkt 2.1.2.5.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 9 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2. Redegørelse for de omhandlede forhold samt ved bekræftelse af mistanken en
handlingsplan for, hvorledes der kan rettes op på situationen, herunder hvilke
foranstaltninger Leverandøren sætter i værk for at påvirke forholdet, herunder
at mindske risikoen for, at tilsvarende situationer opstår.
Redegørelsen kan i relevant omfang omfatte dokumentation for , under hvilke produk-
tionsprocesser og/eller -metoder de varer og/eller tjenesteydelser, der indgår til opfyl-
delsen af Rammeaftalen, er tilvirket, samt fornøden dokumentation for, hvilke materi-
aler der indgår i Produkterne, samt angivelse af hvorledes en part har mulighed for at
søge genoprejsning og udbedring af eventuelle skader, såfremt en sag om krænkelse af
menneskerettighederne måtte opstå (jf. UN Guiding Principles on Business and Human
Rights nr. 29). Endvidere skal Leverandøren redegøre for, hvorvidt årsagen til mistan-
ken er uden for evt. kontrol og indflydelse, om der består en afhængighed af de pågæl-
dende varer eller tjenesteydelser og endelig perspektivet i forhold til den pågældende
overtrædelse ved afbrydelse af et samarbejde eller indkøb, dvs. om en afbrydelse af
samarbejdet forværrer eller forbedrer situationen.
Konkret begrundet mistanke kan bl.a. anses at foreligge, såfremt Leverandøren ind-
bringes for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, jf. lov
om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, eller et andet na-
tionalt kontaktpunkt i et andet land, eller i øvrigt gøres til genstand for retsforfølgning
for overtrædelser af de i afsnit 3 og 4 nævnte krav ved Leverandørens opfyldelse af
Rammeaftalen, uanset i hvilket land retsforfølgelsen finder sted.
Leverandøren skal derfor af egen drift straks kontakte Moderniseringsstyrelsen, hvis
Leverandøren bliver opmærksom på, at der foreligger overtrædelse af afsnit 3 og 4, eller
hvis Leverandøren indbringes for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virk-
somhedsadfærd, jf. lov om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomheds-
adfærd, eller et andet nationalt kontaktpunkt i et andet land, eller i øvrigt gøres til
genstand for retsforfølgning for overtrædelser af de i afsnit 3 og 4 nævnte krav ved
Leverandørens opfyldelse af Rammeaftalen og i den forbindelse af egen drift fremsende
redegørelse og dokumentation som ovenfor anført.
Moderniseringsstyrelsen vil på baggrund af overnævnte skriftlige redegørelse og doku-
mentation mv. foretage en konkret vurdering af den enkelte sag, hvorunder alle rele-
vante forhold vil blive taget i betragtning.
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 10 af 10
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0011.png
Bilag 1A-I
Vilkår i arbejdsklausul
Nærværende bilag er en liste over de konkrete vilkår i brancheoverenskomst for Vagt-
selskaber indgået mellem DI Overenskomst II og Serviceforbundet for Vagt - og Sik-
kerhedsfunktionærernes Landssammenslutning, der på tidspunktet for offentliggørel-
sen af udbuddet
udgør ”løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvil-
kår”, jf. Bilag 1A, punkt 3.3.
Beskrivelse af vilkår
Den normerede månedlige arbejdstid udgør 154,25 timer, men skal hono-
reres med 161 timer.
Funktionærlovens opsigelsesvarsler er gældende. Dog er der de første 14
dage et gensidigt opsigelsesvarsel på 3 dage, og fra den 15. dag og inden
udløbet af 3. måned gælder der fra firmaets side 14 dages opsigelsesvarsel
og fra den ansatte 3 dage.
Timeløn og løntillæg udgør følgende:
Pr. 1. marts 2019
• Timeløn for fuldtidsansat med op til 18 måneders anciennitet: 152,18 kr.
• Timeløn for fuldtidsansat med mindst 18 måneders anciennitet: 155,56
kr.
• Timeløn for deltidsansat med op til
18 måneders anciennitet på aften-,
natarbejde eller søn- og helligdagstjeneste: 166,88 kr.
• Timeløn for deltidsansat med mindst 18 måneders anciennitet på aften-,
natarbejde eller søn- og helligdagstjeneste: 170,59 kr.
• Branchetillæg: 4,95 kr. pr. time.
• Aftentillæg for tjeneste i tiden mellem kl. 17.00 –
06.00: 27,60 pr. time.
• Godtgørelse for tjeneste på lørdage kl. 14.00 –
24.00 og mandage mellem
kl. 00.00-06.00: 29,35 kr. pr. time.
• Godtgørelse for tjeneste på søn-
og helligdage mv.: 44,37 kr. pr. time.
Medarbejdere skal tilbydes gratis helbredskontrol, inden de begynder be-
skæftigelse som natarbejder og efterfølgende mindst hvert andet år.
"Fællesordning for arbejde i holddrift" er gældende, hvilket udløser 3 ti-
mers afspadsering med løn, hver gang en medarbejder har arbejdet 34 ti-
mer om natten.
Den ansatte skal kende sin vagtplan mindst 8 Dage frem, og ordinære fri-
dage (4 x 2 dage) 30 dage frem.
Fuldt beskæftigede kan ikke udsættes til mindre end 7 arbejdstimer ad gan-
gen, og deltidsbeskæftigede ikke mindre end 3 timer.
Hvis vagtplanen inden for 8 Dage ændres med mere en 2,5 time i forhold
til planlagt mødetid, ydes der et varskotillæg på 471,32 kr., jf. § 7.
Vagter over 4 timer udløser 30 minutters betalt spisepause.
Rammeaftale om Vagtydelser
Henvisning
til overens-
komst
§ 1 stk. 2 og §
6, stk. 1
§3
§§ 5, 6 og 7
§ 10, stk. 1
§ 10, stk. 2
§ 11, stk. 1
§ 11, stk. 2
§ 11, stk. 4
§ 12, stk. 1
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 205: Spm. om, hvorvidt beskæftigelsesministerens cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) og Vejledning til cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter (2014) er overholdt i Arbejdsrettens udbud og kontrakt med vagtfirmaet, til beskæftigelsesministeren
2165331_0012.png
For overarbejde ud over månedsnormen ydes overtidstillæg med 50 % af
grundlønnen.
Der udbetales feriepenge i henhold til Ferieloven.
Medarbejderen har ret til 5 feriefridage pr. år.
Medarbejdere kan vælge at indgå i en seniorordning fra 5 år før den til en-
hver tid gældende folkepensionsalder.
Medarbejdere opsparer følgende i særlig opsparing:
Pr. 1. marts 2019
• 4 % af den
ferieberettigende løn.
Ansatte oppebærer i tilfælde af sygdom eller ulykke sædvanlig løn inklusive
tillæg i hele perioden, dvs. også ved langtidssygdom.
Til medarbejdere med mindst 9 måneders anciennitet gives der frihed med
fuld løn til pasning af syge børn under 14 år, hvilket omfatter hhv. barnets
første sygedag og nødvendig indlæggelse på hospital sammen med ved-
kommendes syge barn under 14 år. Sidstnævnte maksimalt i sammenlagt 1
uge pr. barn inden for en 12 måneders periode.
Såfremt den ansatte kontaktes efter indmøde tælles denne dag ikke med.
Der ydes arbejdsmarkedspensionsordning af den A-skattepligtige løn,
hvoraf arbejdsgiveren betaler 8 % og medarbejderen 4 %.
§ 13, stk. 1
§ 17, stk. 1
§ 18, stk. 1
§ 18a
§ 19
§ 20
§ 21
§ 23
Rammeaftale om Vagtydelser
Side 2 af 2