Opmærksomhedspunkter i forhold til differentieret
folkepensionsalder
Nedenfor er angivet nogle opmærksomhedspunkter i forhold til eventuel differen-
tieret folkepensionsalder.
De seneste 20 år er levetiden for 60 årige steget markant
Fra 1996 til 2017 er restlevetiden for 60-årige steget med 4,2 år for mænd og
3,5 år for kvinder. I samme periode er pensionsalderen nedsat fra 67 år til 65
år. For personer, som ikke er efterlønsberettigede er antal år på pension i gen-
nemsnit steget med ca. 6 år. Både 60-årige ufaglærte, faglærte og personer med
videregående uddannelser har oplevet stigende restlevetid og får dermed en
længere forventet periode på folkepension.
De offentlige finanser vil isoleret set blive svækket af lavere pensionsal-
der
Et groft skøn for virkningen af at sænke folkepensionsalderen med 2�½ år i
2025 for
ufaglærte og faglærte, som ikke er medlem af efterlønsordningen
er, at beskæfti-
gelsen falder med i størrelsesorden 13.000 personer, mens den primære offent-
lige saldo forværres med ca. 4�½ mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Faldet i beskæftigel-
sen og forværringen af den offentlige saldo bliver mere end fordoblet over de
følgende 10 år til ca. 10�½ mia. kr. i 2035, da antallet af ufaglærte og faglærte,
som ikke er medlem af efterlønsordningen stiger over tid. Virkningen er
beregnet med udgangspunkt i en generel nedsættelse af folkepensionsalderen.
Det er antaget, at virkningen kun gælder for personer, der er ufaglærte eller
faglærte og at disse benytter ordningen. Det er desuden forudsat, at personer,
som er medlem af efterløns-ordningen, ikke vil benytte sig af muligheden for
tidligere folkepension. Dvs. beregningen omfatter ufaglærte og faglærte, som
ikke er medlem af efterlønsordningen.
Tabel 1
Grove skøn for virkning på beskæftigelse og saldo i 2025 af at sænke folkepensionsalderen for
ufaglærte og faglærte (som ikke er medlem af efterlønsordningen)
Ændring af folkepensionsalder
Beskæftigelse i 2025
1.000 personer
- �½ år
- 1 år
- 1�½ år
- 2 år
- 2�½ år
- 3 år
-2�½
-5
-7�½
-10�½
-13
-15
Saldo i 2025
Mia. kr.
-1
-1�½
-2�½
-3�½
-4�½
-5�½
22. januar 2019
Anm.: Der er tale om overordnede beregninger. Der er ikke taget højde for, at de ufaglærte og faglærte kan have
folkepension, som er højere end den gennemsnitlige offentlige pensionydelse.
Kilde: Egne beregninger.