Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2170739_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
195 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 195:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad gevinsten for det offentlige er, hvis hhv. 100,
500 og 1.000 integrationsydelsesmodtagere og 100, 500 og 1.000 kontanthjælps-
modtagere kommer i fuldtidsarbejde?”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at regeringen ønsker at så mange som muligt har et ar-
bejde, og samfundsøkonomisk er der en stor gevinst ved at få flere modtagere af
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, samt overgangsydelse (tidl. integrations-
ydelse) i arbejde.
Jeg vil derfor gerne bruge anledningen til at understrege, at vi i regeringen er meget
optaget af at få knækket udfordringerne med de indvandrere, der står uden for ar-
bejdsmarkedet. Derfor er vi blandt andet ved at undersøge, hvordan vi kan indføre
en pligt til at bidrage i 37 timer.
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i de gennemsnitlige udgifter til kontant-
hjælp og modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv., samt udgifter til
den aktive indsats, som ligger til grund for finansloven for 2020.
Der gøres brug af gennemsnitlige skattesatser. Den gennemsnitlige alternativløn for
kontanthjælpsmodtagere og modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
mv., som historisk har ligget til grund for beregninger på Beskæftigelsesministeri-
ets område, er anvendt.
I beregningerne indgår ikke supplerende ydelser og tilskud, da en række af dem er
indkomstafhængige og ikke nødvendigvis er betinget af kontanthjælp, som bolig-
støtte, særlig støtte, friplads i daginstitution mv.
De samfundsøkonomiske gevinster - virkningen på den offentlige saldo - fra de
øgede skatteindtægter og de sparede omkostninger til forsørgelsesydelser og aktiv
27. marts 2020
J.nr.
2020-1467
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 195: Spm. om, hvad gevinsten for det offentlige er, hvis hhv. 100, 500 og 1.000 integrationsydelsesmodtagere og 100, 500 og 1.000 kontanthjælpsmodtagere kommer i fuldtidsarbejde, til beskæftigelsesministeren
2170739_0002.png
indsats ved, at 100 modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt over-
gangsydelse kommer i fuldtidsarbejde, opgøres til 21,9 mio. kr. (20-pl) årligt,
jf. ta-
bel 1.
Den årlige samfundsøkonomiske gevinst ved, at 100 kontanthjælpsmodtagere kom-
mer i fuldtidsarbejde opgøres til 26,3 mio. kr. (20-pl),
jf. tabel 1.
Gevinsten for at
få kontanthjælpsmodtagere i fultidsarbejde er højere primært på grund af, at den
sparede udgift til forsørgelsesydelsen er højere.
Tabel 1 viser yderligere de samfundsøkonomiske gevinster ved, at hhv. 500 og
1.000 kontanthjælpsmodtager og modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejse-
ydelse samt overgangsydelse kommer i fuldtidsarbejde.
Tabel 1
Årlige samfundsøkonomiske gevinster fra sparede omkostninger og øgede
skatteindtægter ved at få kontanthjælpsmodtagere og modtagere af selv-
forsørgelses- og hjemrejseydelse, samt overgangsydelse i fuldtidsarbejde
Mio. kr.
100 personer
500 personer
1000 personer
Kontanthjælpsmodtagere
26.3
131.6
263.2
Modtagere af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, samt overgangsydelse
21.9
109,4
218.7
Anm.: Beregningerne er lavet på baggrund af de gennemsnitlige virkninger på den offentlige saldo ved at hhv. en kon-
tanthjælpsmodtager og en modtager af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv. overgår til beskæftigelse.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2