Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
11. november 2019
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 19 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne
af formand Kasper Sand Kjær (S).
Spørgsmål nr. 19:
”Hvordan
opgør de enkelte kommuner, hvor mange ledige de får i arbejde? Inde-
holder en sådan opgørelse udelukkende ledige, som kommunen har matchet med en
arbejdsgiver, eller dækker det over alle ledige i en kommune, der kommer i be-
skæftigelse, uagtet hvor meget kommunen reelt har bidraget til, at den ledige kom-
mer i beskæftigelse?”
Svar:
På det danske arbejdsmarked finder ledige hver dag selv beskæftigelse, og arbejds-
givere ansætter nye medarbejdere.
Det er vigtig del af jobcentrenes kerneopgave, at de skal opsøge arbejdsgivere og
tilbyde bistand til at udsøge og screene ledige og formidle relevante ledige. Med
den nye forenklede lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som træder i kraft 1. ja-
nuar 2020, styrkes fokus på det gode og effektive match mellem borger og arbejds-
giver.
Der er ikke fastlagt centrale krav for, hvordan kommunerne skal opgøre resultater,
herunder hvor mange borgere i kommunen, der kommer i arbejde med hjælp fra
jobcentrene.
Når en ledig kommer i job, kan flere potentielt have en aktie i det. Først og frem-
mest den ledige selv, men også den lediges netværk, jobcentret og a-kassen, hvis
der er tale om en dagpengemodtager.
De enkelte kommuner vælger selv, om deres eventuelle opgørelser af, hvor mange
ledige, der er kommet i beskæftigelse, alene indeholder de personer, kommunen
har foretaget et match med en konkret arbejdsgiver.
Beskæftigelsesministeriet stiller på Jobindsats.dk en lang række data til rådighed
for kommunerne som åbne offentlige data. De data indeholder bl.a. opgørelser
J.nr.
19/15899 / 2019-6606