Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2167858_0001.png
Folketinget
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. marts 2020
Politikontoret
Rune Bæk Krogh
2020-0032/01-0051
1415664
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg har stillet til justitsministeren den 25. februar
2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om politiets procedurer, frister og resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstilling til bøder, til justitsministeren
2167858_0002.png
Spørgsmål nr. 183 (Alm. del) fra Folketingets Beskæftigelsesudvalg:
”Hvad kan ministeren oplyse om politiets procedurer, frister og
resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstil-
ling til bøder? Ministeren bedes i svaret oplyse antallet af
indstillinger fra Arbejdstilsynet, som er overgivet til politiet,
samt om antallet af sigtelser og tiltalefrafald i perioden 2015-
2020.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst følgende:
”Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet
oplysninger om antallet af bødeindstillinger fra Arbejdstilsynet,
som er overgivet til politiet.
Af tabel 1 fremgår antallet af Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger
til politiet pr. år i perioden 2015-2019. Der foreligger ikke tal
for tiltaleindstillinger i året 2020, da disse først kan trækkes
primo 2021. Tiltaleindstillingerne er fordelt på sager om over-
trædelse af henholdsvis arbejdsmiljøloven, udstationeringslo-
ven (RUT), rygeloven og offshoresikkerhedsloven, som er de
lovområder, Arbejdstilsynet fører tilsyn med i henhold til de på-
gældende love.
Tabel 1
Antallet af Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger til politiet pr. år i pe-
rioden 2015-2019 i sager om overtrædelse af arbejdsmiljøloven,
udstationeringsloven (RUT), rygeloven og offshoresikkerhedslo-
ven.
2015
Arbejdsmiljø-
loven
Udstationerings-
loven
Rygeloven
Offshoresikker-
hedsloven
Total
580
141
33
-
754
2016
864
127
17
-
1008
2017
934
170
11
-
1115
2018
776
164
16
-
956
2019
918
148
13
1
1080
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om politiets procedurer, frister og resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstilling til bøder, til justitsministeren
Kilde: Tallene er hentet fra Arbejdstilsynets sagsbehandlingssystem, ATIS. Dog ikke sagen vedrørende offsho-
resikkerhedsloven, som er hentet fra sagsbehandlingssystemet GetOrganized. Tallene fra 2015-2018
fremgår af bilaget til Arbejdstilsynets årsrapport 2018, der dog ikke omfatter offshoresikkerhedsloven.
Tallene for 2019 er ikke offentliggjort, og vil indgå i bilaget til tilsynets årsrapport 2019, som forventes
offentliggjort senere i 2020.
Vedrørende sager om overtrædelse af arbejdsmiljøloven eller
udstationeringsloven (om anmeldepligt til Registret for Uden-
landske Tjenesteydere (RUT))
Arbejdstilsynet kan søge sager om overtrædelse af arbejdsmil-
jølovgivningen og sager om overtrædelse af udstationeringslo-
ven (om anmeldepligt til Registret for Udenlandske Tjenestey-
dere (RUT)) afgjort ved administrative bødeforelæg i stedet for
politianmeldelse. Reglerne herom indeholder en række betingel-
ser for Arbejdstilsynets brug af administrative bøder, herunder
krav om, at sagen skal være klar og ukompliceret, at modtageren
skal erkende forholdet, samt at der ikke må være tale om sager,
hvor politiet har optaget rapport.
Det oplyste antal i tabel 1 omfatter sager, som ikke har kunnet
afgøres ved administrativt bødeforlæg. Heri indgår de sager,
hvor Arbejdstilsynet forgæves har søgt selv at afgøre sagen med
et bødeforelæg. Endvidere indgår de sager, hvor betingelserne
for at bruge administrativt bødeforlæg i øvrigt ikke er opfyldte,
eksempelvis fordi sagen ikke har den fornødne klare og ukom-
plicerede karakter, eller fordi politiet allerede har optaget rap-
port i sagen.
Udsvingene i antal tiltaleindstillinger for overtrædelse af ar-
bejdsmiljøloven i perioden 2015-18 skyldes, at der i forbindelse
med to lovændringer af arbejdsmiljøloven om bødeskærpelser
(pr. 1/1-2012 og pr. 1/1-16) har været perioder, hvor Arbejdstil-
synet på baggrund af manglende retspraksis har fremsendt sager
til politiet i stedet for at udsende administrative bøder.
Stigningen i antallet af tiltaleindstillinger fra 2018 til 2019 viser,
at Arbejdstilsynet i 2019 har konstateret flere overtrædelser, der
falder inden for bødeområdet sammenlignet med 2018. Omfan-
get og grovheden af de enkelte overtrædelser kan skyldes flere
forskelige forhold og er afhængig af, hvad tilsynet møder ude på
de enkelte tilsyn.
Vedrørende sager om overtrædelse af offshoresikkerhedsloven
Arbejdstilsynet har ikke hjemmel til at udstede administrative
bødeforelæg for overtrædelse af offshoresikkerhedsloven.
Vedrørende sager om overtrædelse af rygeloven
Arbejdstilsynet fører som led i tilsynsvirksomheden også tilsyn
med overholdelsen af lovgivningen om røgfri miljøer. Lovgiv-
ningen hører under Sundheds- og Ældreministeriets ressort. Ar-
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om politiets procedurer, frister og resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstilling til bøder, til justitsministeren
2167858_0004.png
bejdstilsynet har ikke hjemmel til at udstede administrative bø-
deforelæg for overtrædelse af rygeloven.
Hvis virksomhederne ikke efterkommer Arbejdstilsynets påbud
efter rygeloven, kan Arbejdstilsynet indstille til politiet, at der
rejses tiltale for manglende efterkommelse af påbuddene. Ar-
bejdstilsynet fører ikke tilsyn med rygelovens overholdelse på
steder, hvor der ikke er ansatte, og indgiver heller ikke tiltale-
indstillinger vedrørende sådanne lokaliteter.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ligeledes ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Generelt kan Rigspolitiet oplyse, at politiet behandler sager om
overtrædelse af særlovgivning på samme måde som sager om
overtrædelse af øvrig lovgivning. Rigspolitiet har ikke fastsat
nationale retningslinjer for politikredsenes håndtering af anmel-
delser fra Arbejdstilsynet.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet foretaget
et udtræk fra Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS) over an-
tallet af sigtelser for overtrædelser af udstationeringsloven (ta-
bel 1), lov om røgfrie miljøer (tabel 2) og arbejdsmiljøloven (ta-
bel 3) i årene 2015-2019.
Tabel 1: Udstationeringsloven
Antal sigtelser - gerningskode 90266 og
90267
2015
90266 - Udstationering af lønmodtagere
m.v., lov om – tjenesteyder
90267 - Udstationering af lønmodtagere
m.v., lov om – hvervgiver
140
78
2016
122
65
2017
100
62
2018
120
88
2019
96
37
2020
36
14
Tabel 2: Røgfrie områder*
Antal sigtelser - gerningskode 90275,
90278 og 90279
2015
90275 - Lov om røgfri miljøer, rygepolitik
3
2016
7
2017
4
2018
5
2019
4
2020
1
90278 - Lov om røgfri miljøer, overtrædelse
9
7
4
4
3
0
af meddelt påbud
90279 - Lov om røgfri miljøer, rygning in-
17
6
6
6
4
5
dendørs
* Det bemærkes, at der desuden er gerningskoderne ”90276 - Lov om røgfri miljøer, forberedelse
af påbud” samt ”90277 - Lov om røgfri miljøer, meddelt påbud”, men at der ikke er foretaget
registreringer herpå. På den baggrund fremgår disse gerningskoder ikke af tabellen.
Tabel 3: Arbejdsmiljøloven
Antal sigtelser - gerningskode 90270
2015
90270 - Lov om arbejdsmiljø
513
2016
653
2017
943
2018
807
2019
798
2020
170
Det bemærkes, at tallene er trukket den 2. marts 2020, og at tal-
lene er dynamiske. Dette betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om politiets procedurer, frister og resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstilling til bøder, til justitsministeren
2167858_0005.png
Der vil således kunne forekomme ændringer i dataene som følge
af tidspunktet for udtrækket samt rettelser af indtastningsfejl
mv.
Det bemærkes desuden, at det ikke er muligt ud fra politiets sy-
stemer elektronisk at opgøre, hvor mange af sigtelserne i tabel
1-3, der er foretaget på baggrund af en indstilling fra Arbejdstil-
synet. En sådan opgørelse vil kræve en manuel gennemgang af
sagerne.
Det bemærkes endvidere, at Rigspolitiet ikke i POLSAS har en
særskilt gerningskode for så vidt angår offshoresikkerhedslo-
ven. Det er derfor ikke muligt ud fra politiets systemer elektro-
nisk at opgøre antallet af sigtelser, der er rejst efter denne lov.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen trukket data fra
POLSAS over antallet af afgørelser, opgjort pr. journalnummer
vedrørende overtrædelser af arbejdsmiljøloven, udstationerings-
loven og lov om røgfrie miljøer, hvor der i perioden fra den 1.
januar 2015 til den 29. februar 2020 er givet tiltalefrafald efter
retsplejelovens § 722, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Tiltalefrafald 2015 - 2020
Gerningskode
90266
90267
90270
90275
90278
Total
Gerningstekst
Udstationering af lønmodtagere m.v., lov om - tjenesteyder
Udstationering af lønmodtagere m.v., lov om - hvervgiver
Lov om arbejdsmiljø
Lov om røgfri miljøer, rygepolitik
Lov om røgfri miljøer, overtrædelse af meddelt påbud
20
9
23
2015
1
18
1
5
4
2016
2017
7
4
12
2018
1
3
5
2
1
12
14
2
2019
2
3
9
2
2020
Ud over de gerningskoder, der fremgår af tabellen, er der også
trukket data på gerningskoderne 90276 (lov om røgfri miljøer,
forberedelse af påbud), 90277 (lov om røgfri miljøer, meddelt
påbud) og 90279 (lov om røgfri miljøer, rygning indendørs).
Der er imidlertid ikke registreret tiltalefrafald på disse gernings-
koder i perioden.
Det skal i forhold til de angivne data bemærkes, at opgørelserne
er baseret på tal fra POLSAS. Opgørelserne er derfor behæftet
med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og
sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
endvidere bemærkes, at opgørelserne er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelserne ikke er endelige. Således
vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtræk-
ket af oplysningerne i opgørelserne, idet der f.eks. kan fore-
komme efterregistreringer.
Det skal endvidere bemærkes, at det ikke er muligt ud fra data-
trækket at udlede, hvordan de enkelte sager er startet op, herun-
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om politiets procedurer, frister og resultater med sigtelser på baggrund af Arbejdstilsynets indstilling til bøder, til justitsministeren
der om det konkret er sket på baggrund af en indstilling fra Ar-
bejdstilsynet.
Endelig bemærkes, at Rigsadvokaten ikke har trukket data ved-
rørende offshoresikkerhedsloven, da der ikke findes en særskilt
gerningskode i POLSAS vedrørende denne lov. Det er derfor
ikke muligt elektronisk at trække data isoleret for denne lov.”
6