Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mai Villadsen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. februar 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
182 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Mai
Villadsen (MFU).
Spørgsmål nr. 182:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke forholdsregler, der skal tages for ansattes sikkerhed
og sundhed såfremt, der opføres butikker og cafeer på den stærkt forurenede
Lynfrost-grund
i Nyborg (forurenet med bl.a. fenoler, naftalin og tjæreolier)?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Transport-
og Boligministeriet, som oplyser følgende:
”Bygningsreglementets
regler for bygninger på forurenet grund skal overholdes. I
bygningsreglementet fremgår det bl.a., at forureninger fra undergrunden ikke må
påvirke bygningers indeklima, så der opstår risiko for personers sundhed eller kom-
fortmæssige gener, og at bygninger, som opføres på grunde med forurening, skal
udføres, så forureningen ikke giver anledning til sundheds- eller sikkerhedsmæssigt
utilfredsstillende indeklima. Der kan findes vejledning om reglerne på bygnings-
reglementets hjemmeside.
Det er bygningsejerens ansvar, at bygningen er lovlig. Kommunen skal som byg-
ningsmyndighed påse, at byggelovgivningen overholdes.”
Jeg har derudover indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som oplyser følgende:
”Efter
arbejdsmiljøloven er det arbejdsgiverens pligt at sikre, at arbejdet udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, og at unødig påvirkning fra far-
lige stoffer og materialer undgås. Dette gælder også, hvis der opstår risiko for, at de
ansatte kan blive udsat for farlige stoffer fra forurenet jord, fx i indeklimaet eller
ved direkte kontakt med jorden.
Hvis der er risiko for udsættelse for farlige stoffer og materialer, har arbejdsgiveren
pligt til at foretage en kemisk risikovurdering og forebygge udsættelsen gennem
indretning af arbejdsstedet med tekniske løsninger så som fx ventilation, organisa-
toriske foranstaltninger og eventuelt brug af personlige værnemidler.”
24. marts 2020
J.nr.
20205200085