Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2166367_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 117
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. februar 2020
Besvarelse af spørgsmål 117 alm. del stillet af udvalget den 9. januar
2020 efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for hvilken kontrol, der er med de danske skatte-
borgeres penge, som der obligatorisk indbetales til ATP, som ATP investe-
rer i ATP-PEP, som ATP-PEP investere i andre kapitalfonde, og som inve-
sterer pengene videre? Kan der gives sikkerhed for, at disse penge i sidste
ende investeres i overensstemmelse med ATPs politik for samfundsansvar?
Svar:
ATP hører under Beskæftigelsesministerens ressort. Finanstilsynet fører
imidlertid på en række områder tilsyn med ATP, hvorfor jeg har forelagt
spørgsmålet for Finanstilsynet. Finanstilsynet har svaret følgende, som jeg
henholder mig til:
”ATP er underlagt en række forpligtelser i medfør af den regulering, der
gælder for ATP. I forhold til de penge, som indbetales, gælder, at ATP skal
investere
sine midler ud fra det såkaldte ’prudent person-princip’.
Det be-
tyder, at ATP skal varetage medlemmernes interesser bedst muligt. ATP
skal være i stand til at identificere, måle, forvalte, overvåge, kontrollere og
rapportere om risici ved investeringerne. Princippet indebærer, at ATP skal
have fokus på den samlede porteføljes sikkerhed, kvalitet, likviditet og ren-
tabilitet.
ATP er desuden underlagt en række regler i forhold til ledelse og styring
og har bl.a. en forpligtelse til løbende at sikre, at besluttede politikker og
retningslinjer overholdes.
Hvis ATP vælger at overlade f.eks. en investeringsopgave til en leverandør,
dvs. at gøre brug af outsourcing, så skal ATP løbende vurdere, om opgave-
løsningen foregår tilfredsstillende. Pligten til løbende at følge op på opga-
verne hænger sammen med, at ATP
uanset om en opgave er outsourcet
bærer ansvaret for opgaverne.
ATP er derudover underlagt et krav om at udarbejde og offentliggøre en
politik for aktivt ejerskab, der beskriver, hvordan ATP integrerer aktivt
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om investeringer i ATP PEP og tilknyttede fonde er underlagt de samme regler, retningslinjer, kontrol og krav som de investeringer, som foretages direkte af ATP, til beskæftigelsesministeren
2/2
ejerskab i investeringsstrategien. Politikken skal bl.a. beskrive, hvordan
ATP som investor overvåger selskaber i investeringsporteføljen, hvordan
ATP fører dialog med selskaberne m.v.
Ved siden af de lovgivningsmæssige rammer kan ATP af egen drift beslutte
yderligere rammer for investeringer, herunder ved at fastsætte en politik for
et givent område. Det fremgår af ATP’s hjemmeside, at ATP f.eks. har en
politik for samfundsansvar. Politikken foreskriver, at ATP i forhold til sine
investeringer skal have fokus på forskellige ESG-temaer, herunder risici
relateret til miljø og klima, sociale forhold og ledelse.
Finanstilsynet fører tilsyn med bl.a. investeringsreglerne, outsourcingreg-
lerne og de regler, der gælder for ledelse og styring af ATP. I forhold til
ledelsesreglerne er fokus på tilstrækkeligheden af virksomhedens gover-
nancestruktur. Det kan f.eks. være på, hvordan der sker udmøntning, op-
følgning og rapportering på besluttede politikker.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup