Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2154464_0001.png
TALE
Samrådstale - samrådsspørgsmål R om ar-
bejdsmiljørådgivning
***Det talte ord gælder***
Samrådsspørgsmål R
Arbejdsmiljørådet anbefaler arbejdsmiljørådgivning til små og mellemstore virk-
somheder. I ekspertudvalgets rapport fra 2018 anbefalede DA og FH i en mindre-
talsudtalelse, at der afsættes 100 mio. kr. årligt til støtte for arbejdsmiljørådgiv-
ning i små og mellemstore virksomheder. Nu har det samlede Arbejdsmiljøråd er-
klæret sig enig i anbefalingen, i rådets § 66 anbefalinger til beskæftigelsesministe-
ren. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
A) Hvad er ministerens indstilling til Arbejdsmiljørådets anbefaling?
B) Vil en rådgivning for små og mellemstore virksomheder kunne styrke det fore-
byggende arbejdsmiljøarbejde?
C) Under hvilke former kan en sådan rådgivning etableres?
D) Vil ministeren igangsætte det nødvendige arbejde for at realisere en rådgiv-
ningsordning for små og mellemstore virksomheder?
20. februar 2020
J.nr. 2020-668
Center for Arbejdsliv (I)
JMP
[Indledning]
Først og fremmest tak for invitationen til samrå-
det. Det er en god lejlighed til at få drøftet et af
elementerne i arbejdsmiljøindsatsen, nemlig ar-
bejdsmiljørådgivning.
Baggrunden for samrådet er et ønske fra arbejds-
markedets parter om, at der afsættes penge til ar-
bejdsmiljørådgivning for små og mellemstore
virksomheder.
Lad mig indledningsvist erklære mig enig i spør-
gers og parternes intentioner.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Jeg er nemlig også af den holdning, at arbejds-
miljøet og forebyggelsen på de danske arbejds-
pladser både kan og skal styrkes.
Det gælder ikke mindst de forebyggende indsat-
ser på arbejdspladserne, der kan forhindre, at
danske lønmodtagere slides ned og må gå fra ar-
bejdspladsen til sygesengen eller har svært ved
at blive længe på arbejdsmarkedet.
Derfor er jeg også som minister villig til at
drøfte, hvordan man i fremtiden kan give ar-
bejdsmiljøet et yderligere løft.
Her kan brug af ekstern arbejdsmiljørådgivning
være et af flere redskaber i værktøjskassen.
En værktøjskasse der allerede er blevet udbygget
massivt.
Først med 460 mio. kr. til Arbejdstilsynet, hvor
et bredt flertal i Folketinget tog ansvar for en
stor genopretning.
Dernæst med 245 mio. kr. til indsatsen mod so-
cial dumping i den seneste finanslovsaftale.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
En aftale vi kan være stolte af. En aftale hvor
spørgers parti var med til at sørge for, at bevil-
lingen løftes i de næste tre år til det højeste ni-
veau nogensinde.
[Om ekspertudvalget og arbejdsmiljørådet og
arbejdsmiljørådgivning (B)]
Nu henvises der bl.a. til en mindretalsudtalelse
fra ekspertudvalget, hvor Dansk Arbejdsgiver-
forening og det daværende LO og FTF ønskede,
at der etableres en pulje på 100 mio. kr. årligt fi-
nansieret af statslige midler, altså Forebyggel-
sesfonden, med henblik på at understøtte mindre
virksomheders brug af arbejdsmiljørådgivning.
Jeg kan nu forstå, at parterne i Arbejdsmiljørådet
bakker op om parternes udtalelse i ekspertudval-
get. Det er ikke overraskende.
Lad mig i forhold til brug af arbejdsmiljørådgiv-
ning slå fast, at det er et af flere elementer i den
eksisterende arbejdsmiljøindsats.
Arbejdsmiljørådgiverne er private virksomheder,
der fungerer på almindelige markedsvilkår.
Det er således primært virksomhedernes egen ef-
terspørgsel af ekstern arbejdsmiljørådgivning,
der er styrende for omfanget af arbejdsmiljøråd-
givningen.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Hvis en virksomhed får et rådgivningspåbud af
Arbejdstilsynet, er der dog i dag et krav om, at
virksomheden skal anvende en autoriseret råd-
givningsvirksomhed til at rådgive om arbejds-
miljø for at efterkomme rådgivningspåbuddet.
Rådgivningspåbud ændres som led i arbejdsmil-
jøaftalen og ekspertudvalgets anbefalinger pr. 1.
april 2021 til kompetencepåbud.
Arbejdsgiveren vil fortsat have pligt til at sikre
de rigtige kompetencer til at løse påbuddet
men kan opfylde et kompetencepåbud på tre for-
skellige måder:
1) enten ved at opbygge og anvende egne kom-
petencer i virksomheden,
2) ved at anvende en intern autoriseret arbejds-
miljørådgiver
3) eller ved at anvende en ekstern autoriseret ar-
bejdsmiljørådgiver.
Samtidig indføres der med arbejdsmiljøaftalen
en modernisering af autorisationsordningen. En
modernisering, der kommer til at styrke ordnin-
gen og forenkle administrationen.
I 2015 blev der udarbejdet en hvidbog om ar-
bejdsmiljørådgivning.
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Den pegede på, at arbejdsmiljørådgivning
kan
have positive effekter for virksomhedernes ar-
bejdsmiljøarbejde og arbejdsmiljø.
Vel at mærke hvis rådgivningen er kompetent og
faglig.
Behovet for arbejdsmiljørådgivning behøver
ikke at blive dækket via brug af
eksterne
konsu-
lenter. Det kan også dækkes ved at have den for-
nødne sagkundskab in-house, men det kan må-
ske være vanskeligt for små virksomheder.
Alligevel pegede hvidbogen på, at små virksom-
heder i mindre udstrækning end større virksom-
heder benytter sig af arbejdsmiljørådgivning.
Det var formentlig grunden til, at ekspertudval-
get også pegede på, at det skulle være tydeligere,
hvor virksomhederne kan søge ekstern rådgiv-
ning.
Og derfor blev det netop en del af arbejdsmiljø-
aftalen. Et initiativ som Arbejdstilsynet i øjeblik-
ket arbejder på at udmønte.
Det glæder mig også at se, at Arbejdstilsynet for
kort tid siden har lanceret et digitalt værktøj, der
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
særligt skal hjælpe mindre virksomheder med at
udarbejde handleplaner, der kan understøtte ar-
bejdsmiljøarbejdet.
Så der er altså sket en række ting på området på
det seneste.
[Om en eventuel ordning og ministerens hold-
ning (A,C,D)]
Dermed er jeg kommet frem til at besvare
spørgsmålet om, hvordan en eventuel rådgiv-
ningsordning kunne se ud og blive realiseret.
Som nævnt er jeg er enig med parterne i, at ar-
bejdsmiljørådgivning kan være et udmærket
værktøj i redskabskassen.
Det var vi i Socialdemokratiet også inde på i for-
bindelse med optakten til arbejdsmiljøaftalen i
april 2019.
Men jeg mener også, at vi skal se på forebyg-
gelse af nedslidning og dårligt arbejdsmiljø i et
meget bredere perspektiv.
Det er bl.a. derfor, at vi prioriterede at få genop-
rettet Arbejdstilsynet og styrket indsatsen mod
social dumping.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Arbejdstilsynet er nemlig en uhyre vigtig brik i
arbejdsmiljøindsatsen. Genopretningen af Ar-
bejdstilsynets økonomi er derfor det element,
som regeringen har haft som primær prioritering.
Derudover består forebyggelse af bl.a. nedslid-
ning i andet og mere end at indhente konsulent-
bistand fra en arbejdsmiljørådgiver.
Forebyggelse kan fx dreje sig om at planlægge
og tilrettelægge arbejdet, sådan at det psykiske
arbejdsmiljø bliver bedre. Forebyggelse kan
også dreje sig om at forebygge arbejdsulykker
gennem oplæring og instruktion.
Det er også vigtigt med viden, overblik og inspi-
ration for at kunne forebygge.
Det skal Arbejdstilsynets APV-værktøj, udvik-
ling af tilsynets hjemmeside og samarbejdet med
BFA i de brancherettede indsatser, fx være med
til at styrke.
Og forebyggelse kan også være, at virksomheder
får hjælp og støtte til sundhedsfremmende tiltag,
til arbejdspladsindretning, til hjælpemidler eller
automatisering.
Det er bare nogle få eksempler på, hvad forebyg-
gelse også kan handle om.
7
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Det vigtige for mig er, at forebyggelsesindsatsen
på arbejdspladsen bliver løftet. Der skal ikke
nødvendigvis stå en ekstern rådgiver bag.
Det er bl.a. derfor, at vi har ændret rådgivnings-
påbuddene til kompetencepåbud, så kompeten-
ceopbygningen er tilpasset den enkelte arbejds-
plads.
[Afrunding]
Og så skal vi huske, at det grundlæggende er ar-
bejdsgiverens pligt at sikre et godt arbejdsmiljø,
herunder at sikre sig de nødvendige kompeten-
cer.
Så i bund og grund er det arbejdsgiveren, der på
den ene eller anden måde skal sikre sig at have
tilstrækkelig sagkundskab til at løse sine forplig-
telser
evt. ved at tilkøbe sig den hos en rådgi-
ver.
Jeg kan i øvrigt forstå, at nogle synes, at en råd-
givningsordning skal finansieres af seniorpensi-
onsaftalen.
Jeg lægger meget vægt på, at de midler, der er
knyttet til seniorpensionsaftalen, bruges bedst
muligt.
8
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om støtte til arbejdsmiljørådgivning, til beskæftigelsesministeren
Det er selvfølgelig ikke her i samrådet, men
sammen med forligskredsen, at jeg forhandler
om, hvordan pengene skal bruges.
Men jeg er glad for alle relevante indspark -
også for hvad der måtte komme på dette samråd.
Tak for ordet.
9